פרקליט שלושת המחוזות מתקרב לראש הפירמידה בפרקליטות

לפני כעשור שימש יהושע (שוקי) למברגר כמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים ■ כעת נכנס לאותן נעליים בדיוק אחיו, שלמה (מומי) למברגר, שכבר כיהן כפרקליט במחוז ירושלים, כפרקליט מחוז דרום וכפרקליט מחוז ת"א ■ בקהיליית המשפט מפרגנים

עו"ד שלמה (מומי) למברגר / צילום: דוברות משרד המשפטים
עו"ד שלמה (מומי) למברגר / צילום: דוברות משרד המשפטים

מנהלי אחד מבתי-החולים הגדולים במרכז הארץ הוכו בשנה שעברה בתדהמה כאשר אחד הרופאים הבכירים בבית-החולים נעצר בחשד להחזקת תמונות פורנוגרפיות של קטינים בביתו. התיק החמור הגיע לשולחנו של פרקליט מחוז תל-אביב פלילי (פמתל-אביב), עו"ד שלמה (מומי) למברגר.

הרופא החשוד שכר את שירותיהם של שני סנגורים מוכרים והעלה שלל טענות להגנתו.

למרות חומרת העבירות שיוחסו לרופא והמדיניות של אפס סובלנות של פמתל-אביב לתיקים מסוג זה, נפגש פרקליט המחוז למברגר עם הרופא וסנגוריו מספר פעמים, ובמשך שעות ארוכות ניסו הצדדים להגיע לפתרון ראוי לתיק המורכב. בסופו של דבר, הגיעו למברגר והסנגורים להסדר טיעון שבמסגרתו הודה הרופא בחלק מהעבירות שיוחסו לו, והוא נשלח ל-6 חודשי עבודות שירות. אך לא פחות חשוב מכך, הדגש בהסדר היה התחייבות הרופא לעבור הליך שיקום כדי שלא לבצע עבירות דומות בעתיד.

לדברי אחד הסנגורים של הרופא, "התנהגותו של למברגר באותו תיק מעידה כאלף עדים מיהו האיש. יש לו ראיית מאקרו שמביאה בחשבון את שיקולי התביעה, אך גם את שיקולי ההגנה, את האינטרס הציבורי ואת האינטרס הפרטי של החשוד או הנאשם. לא פחות חשוב מכך - יש לו אוזן קשבת, נכונות להשתכנע וגם חמלה".

הסנגור מציין כי מדובר בצבר תכונות מיוחדות שלא אופייניות לכל מי שנמצא בפוזיציות בכירות במערכת המשפט. "קל מאוד להיות קהה כלפי נאשמים או חשודים אחרי כל-כך הרבה שנים במערכת של הפרקליטות, ובטח אם הגעת למשרה הרמה, כמו למברגר, מהתפקיד של פרקליט מחוז דרום (פלילי), שבו העיסוק הוא בעיקר בפשיעה מאורגנת ובעבירות קשות של בני מיעוטים ובעבירות אלימות בתוך המשפחה. אבל למברגר לא אדם קהה ולא איבד את הרגישות".

כתבי אישום נגד ארגוני פשיעה בדרום ובתל-אביב

לשלמה-מומי למברגר (53), נשוי, אב לארבעה וסב לשתי נכדות, יש תואר ראשון ותואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

אתמול (ד') הודיעה ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה כי היא בחרה בעו"ד למברגר (53) לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. למברגר, שמשמש כיום כפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי), יחליף בתפקיד את עו"ד אלי אברבנאל, שמונה באחרונה לשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים.

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים עוסק בתחום המשפט הפלילי, בנושאים בעלי השלכות רוחב משמעותיות, ובהנחיה המקצועית הניתנת בתחום הפלילי לכלל היחידות הפליליות בפרקליטות. מדובר בשבעת מחוזות הפרקליטות וביחידות המטה בחטיבה הפלילית: המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, המחלקה הכלכלית, המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה (לשעבר: המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין), יחידת עררים, יחידת עיכוב הליכים ויחידת הסייבר. בנוסף, מנחה המשנה לעניינים פליליים גופי תביעה נוספים בתחום הפלילי.

עוד בין תפקידיו של המשנה הפלילי לפרקליט המדינה: קביעת יעדים ומדדים בתחום הפלילי, והוצאת הנחיות מתאימות לכלל רשויות התביעה, האכיפה והחקירה בנושאים פליליים; כינוס פורומים מקצועיים בשורה של תחומים; ייזום וליווי הליכי חקיקה פליליים; הנחיה מקצועית של גופי אכיפה; ליווי תיקים פליליים מורכבים ושותפות בקבלת החלטות בתיקים רגישים; הכרעה בעררים על תיקים שנסגרו בפרקליטות; קבלת החלטה על הגשת כתבי אישום בתיקים שבהם היועמ"ש האציל לגביו את סמכותו, ועוד.

חברי ועדת המכרזים שבחרה בלמברגר היו השופטת בדימוס שרה פריש (היו"רית), פרקליט המדינה שי ניצן, היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, דלית דרור, ונציגת ארגון הפרקליטים אורית קורין.

עו"ד מומי למברגר, הוא אחיו של יהושע (שוקי) למברגר, לשעבר בכיר בפרקליטות, ששימש לפני כעשור באותו תפקיד של המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, וכיום משמש כיושב-ראש הוועדה לאיתור נציגי ציבור לבנק ישראל.

מומי למברגר עובד בפרקליטות משנת 1991, אז החל את דרכו בפרקליטות מחוז ירושלים, שבה שימש כפרקליט הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. מאז הוא עלה והתקדם בסולם הדרגות וכיהן בשורה של תפקידים. ב-2003 מונה למברגר לסגן-מנהל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). בשנת 2009 הוא מונה לפרקליט מחוז דרום (פלילי), ביולי 2014 נבחר לשמש כפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי), תפקיד שבו הוא מחזיק עד היום; ובקרוב - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

עו"ד למברגר ניהל תיקים רבים במהלך השנים, בהם תיקי שוחד ושחיתות ציבורית, תיקי מירמה, לרבות פרשות ידועות כגון הונאת הקרקעות של הפטריארכיה היוונית בירושלים ועוד. בשנים האחרונות ניהל את פרקליטות מחוז דרום המונה כ-100 פרקליטים ועובדים, וכן את פרקליטות מחוז תל-אביב המונה כ-180 פרקליטים, עובדי מינהלה ומתמחים.

כפרקליט פלילי הוא הוביל, בין היתר, הגשת שורה של כתבי אישום נגד ארגוני פשיעה וגורמי פשיעה באזור הדרום ובאזור תל-אביב, בהם ארגוני דומרני, זגורי, מיארה, אילן בן-שטרית ועוד; ובשנים האחרונות טיפל בפרשת 512, פרשת 1131 ובעבריינים הקשורים למולנר, למוסלי ולאחרים.

מקצועי, ישר, חף מציניות ומכבד בני אדם

עו"ד ציון אמיר מכיר את למברגר שנים רבות, עוד מימיו במחלקה-לחקירות שוטרים (מח"ש). לדברי אמיר, "הקריירה של למברגר היא ממש מטאורית, והוא מזכיר לי את איציק מרדכי שאמרו עליו שהיה אלוף שלושת הפיקודים. מומי הוא פרקליט שלושת המחוזות, כי הוא עבד כפרקליט במחוז ירושלים ובשנים אחרונות שימש גם כפרקליט מחוז דרום וגם כפרקליט מחוז תל-אביב".

עו"ד אמיר מציין, כי למברגר הוא איש נבון מאוד: "כשאתה יושב איתו לפגישות עבודה אתה רואה פרקליט שבא מוכן לפגישות, הוא מקצועי לעילא ולעילא וישר, אבל מה שאותי כובש יותר מכול אצל מומי זה שהאיש חף מציניות. אנחנו חיים בעולם מלא ציניות וגבהות-לבב, ובעלי תפקידים מרכזיים לפעמים 'מדפדפים' את מי שמולם. לא מומי. הוא מכבד בני אדם, מתייחס בכבוד רב לכל מי שמדבר איתו. אין מי שנפגש איתו ולא מרגיש כי קיבל את יומו. זה דבר נדיר בתפקידים כאלה. הוא ברכה למערכת ואני שמח על הקידום שלו".

לציון אמיר אין ספק ש"בדרכו המנומסת ומאירת הפנים יוכל למברגר להגיע עד לקצה העליון של הפירמידה של הפרקליטות. המנהיגות של מומי היא מנהיגות שקטה, ושי ניצן קלע בול כשתמך בקידום שלו. הלוואי וירבו מינויים מהסוג הזה".

עורך דין מוכר שביקש לדבר בעילום שם אומר, שלמברגר חולל שינוי משמעותי וחיובי מאוד בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). "כשלמברגר הגיע לפמתל-אביב מחוז תל-אביב, זה לא היה פשוט. זוהי פרקליטות בעלת די.אן.איי שהוא קשה יותר משל יתר הפרקליטויות בארץ. עורכי דין לא אהבו את פמתל-אביב, כי הייתה שם התנשאות רבה מאוד, לעתים עד כדי זלזול בנאשמים, חשודים ובעורכי הדין שמייצגים אותם.

"אולי זה לא מקרי שרות דוד (פרקליטת המחוז לשעבר העומדת לדין ב"פרשת רונאל פישר". ח' מ') צמחה דווקא שם". לדברי עורך הדין, "כשלמברגר הגיע לפמתל-אביב חששתי לו, ואמרתי לו שאני מקווה שהוא ישליט את הדי.אן.איי שלו על פמתל-אביב ו'לא שפמתל-אביב ישתלטו על הדי.אן.איי. שלך'".

- ומה קרה בפרקליטות מאז?

"זה לקח 3-4 שנים, ולמברגר הצליח במידה רבה לשנות את פמתל-אביב לטובה. היום, היחס של הסנגורים לפמתל-אביב הוא הרבה יותר טוב, וזה הרבה בזכותו".

פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, לא מתראיין בימים אלה לכלי התקשורת. את מה שיש לו לומר על המתרחש במדינה ובמערכת המשפט, ויש לו הרבה מה לומר, הוא יגיד בבוא היום. אבל לרגל המינוי של מומי למברגר למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד לדור מוכן לחרוג ממנהגו ולדבר בשבחו.

לדור: "מומי למברגר הוא פרקליט מוכשר מאוד, מוערך מאוד במערכת, והוא בעל כישורי מנהיגות מקצועית מהמעלה הראשונה. למברגר הוא עובד ציבור מסור, ישר, והגון שמתפקד באופן מופתי כל חייו, הן מאז שהוא פרקליט וגם בשנים לפני כן. הוא פשוט מלח הארץ".

בין שלל תכונותיו הטובות של למברגר מונה לדור את אחת התכונות החשובות ביותר לפרקליט בכיר - של עצמאות משפטית ויכולת עמידה בפני ביקורת ולחצים. "למברגר יהיה נכון לקבל גם החלטות לא פופולריות וכאלה שהוא עלול לספוג בגינן ביקורת ברמה האישית. למברגר לא ייתן לגורמים חיצוניים וזרים להשפיע על החלטותיו. הוא יתעלם משיקולים אישיים שלעתים משחקים תפקיד ומחלחלים למערכת קבלת ההחלטות בתיקים הבודדים, אבל הרגישים ביותר של המערכת.

"במובן הזה האיש צריך לעורר מעט אופטימיות במציאות של היום", אומר לדור, שנזכיר כי הוא היה פרקליט המדינה שהעמיד לדין את ראש-הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. וכשלדור אומר את הדברים הללו, כדאי להזכיר כי בימים אלה מלווה שוב צמרת הפרקליטות חקירה רגישה של ראש-ממשלה מכהן. למברגר אינו מעורב בינתיים בחקירתו באזהרה של בנימין נתניהו, אבל מרגע שייכנס לתפקידו החדש הוא צפוי לקחת חלק בהליך קבלת ההחלטות בנוגע לחקירות נתניהו.

- אתה חושב שלמברגר יוכל להמשיך ולטפס במעלה הפירמידה?

לדור: "אני חושב שכולם חושבים שלמברגר ניחן בתכונות אישיות ובכישורים מקצועיים שיכולים להביא אותו עד לתפקיד הבכיר ביותר של פרקליט המדינה".

שלמה למברגר

גיל: 53

תפקיד: נבחר אתמול לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים

השכלה: בעל תארים ראשון ושני במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים; בוגר התוכנית למדיניות חברתית ולמנהל לסגל הבכיר בשירות המדינה

מצב משפחתי: נשוי, אב לארבעה וסב לשתי נכדות

עוד משהו: אחיו הצעיר של יהושע (שוקי) למברגר, לשעבר בכיר בפרקליטות, באותו תפקיד