איך לנצל את התנופה של התעשייה האירופית?

תעשייניות אירופיות גדולות נהנות מהפיחות באירו מול הדולר - שמשפר באחרונה את מעמדן התחרותי ומאפשר להן להגדיל את הרווחיות ותזרימי המזומנים שלהן ■ קרן הסל IND FP מאפשרת להשקיע במגזר צומח זה

להב של טורבינת רוח במפעל של סימנס / צילומים: בלומברג
להב של טורבינת רוח במפעל של סימנס / צילומים: בלומברג

תריסר החודשים האחרונים האירו פנים לחברות התעשייה האירופיות. בתקופה זו החזיר מגזר התעשייה במדד Stoxx 600 תשואה של כ-29%, לעומת תשואה של כ-18% במדד הרחב (ראו גרף). ביצועים אלה אינם מגיעים במקרה, ונובעים מכך שאחרי תקופה ארוכה "הכוכבים התחילו להסתדר" לחברות התעשייה האירופיות.

ההשפעה החיובית החשובה ביותר מגיעה מהכלכלה האירופית, שמציגה סימני חוזקה ומוכיחה כי תהליך ההתאוששות שלה עולה על מסלול מהיר יותר. בין השאר, ניתן לציין האצה בתהליכי הצמיחה, כשברבעון הרביעי של 2016 צמחה כלכלת האיחוד האירופי ב-0.6% בהשוואה לרבעון הקודם וב-1.9% בהשוואה לרבעון המקביל - קצב הצמיחה המהיר בשנה האחרונה. כפועל יוצא, גם הפעילות התעשייתית מתגברת, ומדד הייצור התעשייתי של נובמבר עלה ב-3.1% בהשוואה לנובמבר 2015 וב-5.4% בהשוואה לנובמבר 2014.

למגזר התעשייה האירופי יש חשיפה לא מבוטלת לכלכלות מחוץ ליבשת, כשהחברות האירופיות הגדולות בתחום, כמו סימנס הגרמנית, ABB השווייצרית ואיירבוס (Airbus) הגרמנית-צרפתית-ספרדית, מאופיינות בפעילות גלובלית ענפה ומניבות חלק ניכר מהכנסותיהן מחוץ ליבשת. מרבית הייצור של חברות התעשייה האירופיות נעשה באירופה, ולכן גם מרבית הוצאותיהן נקובות במטבעות המקומיים שלהן. לכן, חברות התעשייה האירופיות נהנות מאוד מכך שבחודשים האחרונים חל פיחות בשער המטבעות האירופיים, והאירו במיוחד, מול הדולר. פיחות זה משפיע לטובה על מעמדן התחרותי, ואף מאפשר להן לשפר את הרווחיות ואת תזרימי המזומנים.

מומנטום חיובי בתחזיות הרווח

מבדיקה שערכנו במחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל, ובה נבחנו ביצועי מגזרים אירופיים בתקופות של פיחות בשער האירו/דולר בחמש השנים האחרונות, עולה כי מגזר התעשייה נוטה להציג ביצועי יתר על מדד Stoxx 600 בתקופות אלה, בהיקף ממוצע של כ-2%. זהו גורם נוסף שהשפיע לטובה על ביצועי מגזר התעשייה באירופה, וצפוי להמשיך ולתמוך בו גם בעתיד הקרוב.

היבט חיובי נוסף שיש להביא בחשבון בהשקעה במגזר התעשייה האירופי, הוא המומנטום החיובי בתחזיות הרווח של החברות במגזר. בחודשים האחרונים מעלים האנליסטים בשוק את תחזיות הרווח לחברות התעשייה האירופיות. לשם המחשה, מאז נובמבר עלו תחזיות הרווח של מגזר התעשייה האירופי ב-2016 (עונת הדו"חות לרבעון הרביעי עדיין לא הסתיימה) בהיקף של יותר מ-2%. אלמנט זה ממחיש היטב את השיפור במצבן העסקי של חברות התעשייה האירופיות.

המעוניינים להשקיע במגזר התעשייה באירופה יכולים לעשות זאת באמצעות קרן סל Lyxor ETF STOXX Industrials (סימול: IND FP) שהושקה ב-2006. לקרן דמי ניהול של 0.3%, וסך הנכסים שלה הוא של כ-50 מיליון אירו. מחזור המסחר היומי בקרן נמוך יחסית - ומסתכם בכ-10,000 מניות. ההחזקות הגדולות בקרן הן של חברות התעשייה הגרמניות סימנס (כ-11%) ושניידר (Schneider, כ-4.5%), של החברה השווייצרית ABB (כ-5%) ושל יצרנית המטוסים איירבוס (כ-4%).

גורמי סיכון בהשקעה בקרן קשורים ליכולתה של התעשייה האירופית להמשיך ולשפר את מצבה, כשיכולת זו קשורה גם לגורמים חיצוניים, כמו מדיניות מוניטרית ופיסקאלית באירופה, מצב כלכלי במדינות מפתח ועוד. כמו כן, גם שינוי מגמה בשער האירו/דולר עשוי להשפיע לרעה על רווחיותן של חברות אלה.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

שנה טובה לתעשייה באירופה-קרנות סל
 שנה טובה לתעשייה באירופה-קרנות סל