משהב"ט נערך להזמנת ענק של טילים ומערכות נשק מרפאל

העסקה שבדרך תכלול גם גרסה משופרת של טיל "גיל" ("ספייק"), שמחירו יקוצץ בכ-40% ■ בכירים בזרועות האוויר והיבשה בצה"ל מעורבים בגיבוש סל המוצרים שיוזמן מהחברה

חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

צה"ל ומשרד הביטחון נערכים להזמנה רחבת היקף של מערכות נשק מחברת רפאל מערכות לחימה. להערכת גורם ביטחוני המעורה בפרטים, מדובר בהזמנה בהיקף של לפחות כמה מאות רבות של מיליוני שקלים. הגורם שמעורב בנושא אמר ל"גלובס", כי תכנית הרכש המתגבשת צברה בחודשים האחרונים תאוצה, ובכירים בזרועות האוויר והיבשה של צה"ל מעורבים בתכנון סל המוצרים שיזמין מינהל הרכש של משרד הביטחון מהחברה הביטחונית.

הגורם לא פירט אודות מערכות הנשק שיוזמנו במסגרת העסקה המתגבשת, אך ציין כי מדובר בסל מוצרים שישמשו את זרועות צה"ל בשנים הבאות והרכש יעשה במסגרת מתווה רב-שנתי. על פי הערכות של גורמים ביטחוניים, סל המוצרים שמערכת הביטחון מתכוונת להזמין מרפאל יכלול כמות גדולה של טילים נגד טנקים מסוג "גיל", טילים שנחשבים שימושיים מאוד בקרב כוחות היבשה של צה"ל בזירות עימות שונות.

מלבד טילי גיל, שמפותחים ומיוצרים ברפאל, החברה הביטחונית אמונה גם על הפיתוח ועל הייצור של מערכת ההגנה האקטיבית לטנקים ולנגמ"שים המכונה "מעיל רוח" ומערכות ההגנה מפני טילים ורקטות "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים". זו האחרונה נמסרה למערך ההגנה האווירית לפני שבועות אחדים, לקראת הכרזה עליה כמערכת מבצעית.

"סל המוצרים כולל תמהיל רחב של מוצרים בהתאם לצרכים המבצעיים של צה"ל", אמר הגורם, "תכנית הרכש תאושר במשרד הביטחון בתקופה הקרובה והיא כוללת מערכות נשק שישמשו בעיקר את זרועות האוויר והיבשה. אחת הבעיות הקשות של זרוע היבשה היא שסוגי החימוש שמשמשים אותה יקרים מאוד, באופן שמייצר מגבלת הצטיידות ויישום תכנית הרכש תאפשר לצבא להתמודד עם בעיה זו".

סל המוצרים שיוזמן במסגרת עסקת הענק עם רפאל יכלול גרסה חדשה של טילי גיל (הנמכרים בידי רפאל בעולם בשם "ספייק") וזאת, על פי דרישה שהכתיבה זרוע היבשה של צה"ל. דרישה זו, לצד בדיקה וניתוח הצרכים המבצעיים של צבאות באירופה הובילו לתהליך פיתוח מואץ של טילי גיל שיימכרו לצה"ל במחיר הנמוך ב-40% ממחיר הטילים שנמכרו לו עד כה. בנוסף על הורדת המחיר, גם משקלו של כל טיל צפוי לרדת בעד כ-15% וזאת באופן שיקל על נשיאת טילים אלה בידי חיילי הרגלים. גורם בצה"ל אמר כי לשינויים אלה לא תהיה השפעה על היכולות של הטיל ועל דרכי ההפעלה שלו.

לפני כחודש וחצי משרד הביטחון חתם על עסקת ענק לרכש של תחמושת מתעש מערכות בהיקף של 1.75 מיליארד שקל וזאת בין השנים 2019-2025. היקף הרכש השנתי מתעש במסגרת עסקה יהיה כ-250 מיליון שקל בשנה.

במשרד הביטחון וברפאל מערכות לחימה סירבו למסור תגובה.