פרשת השחיתות בנתניה: 4 בכירים בחברות ציבוריות נחקרו באזהרה

(עדכון) - אחרי חקירתם של יו"ר אשטרום ומנכ"ל פז, הגיע תורם של מנכ"ל בוני התיכון ומנכ"ל דלק לשעבר ■ אשטרום: מוסדיים משכו 50 מיליון שקל מההזמנות בהנפקת האג"ח

אנצ`ל שמוליק, יונה פוגל, מרים פיירברג, עמי פרץ, רמי נוסבאום  / צילום: איל יצהר,תמר צפי, יוסי כהן
אנצ`ל שמוליק, יונה פוגל, מרים פיירברג, עמי פרץ, רמי נוסבאום / צילום: איל יצהר,תמר צפי, יוסי כהן

מסתעפת חקירת פרשת השחיתות לכאורה בעיריית נתניה, במסגרתה נעצרה ראש העיר מרים פיירברג בחשד לקבלת שוחד מיזמי נדל"ן: במסגרת חקירת הפרשה, המתנהלת ביחידה ארצית של משטרת ישראל (יאח"ה) ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, נחקרו בחודש האחרון בכירים ונושאי משרה בחברות ציבוריות בחשד למתן שוחד.

בין הנחקרים: אברהם (רמי) נוסבאום, יו"ר דירקטוריון ומבעלי השליטה בחברת אשטרום, מחברות הבנייה והתשתיות הוותיקות והמובילות בארץ, שנחקר אתמול (ג'). נוסבאום, שנחקר על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), לא נעצר ובתום החקירה שוחרר לביתו.

עוד נחקרו החודש, עמרם (עמי) פרץ, מנכ"ל ובעלי חברת בוני התיכון הנדסה; שמואל אנצ'ל, מנכ"ל לשעבר של חברת הדלק הישראלית מקבוצת דלק; ויונה פוגל, מנכ"ל פז חברת נפט, אברהם (רמי) נוסבאום, בנוסף נחקרו 4 נושאי משרה נוספים בחברות פרטיות.

מהמשטרה נמסר כי "כלל הנחקרים שוחררו בערבות עצמית ובתנאים מגבילים ובהם, עיכוב יציאה מהארץ למשך 3 חודשים, הרחקה מעיריית נתניה למשך 15 ימים ואיסור יצירת קשר עם מי מהמעורבים בפרשה".

גורמים בתיק אומרים כי חקירותיהם של הבכירים בחברות הציבוריות התקיימו במסגרת סבב חקירות נוסף, שנערך לקראת השלמת החקירה בפרשת עיריית נתניה והעברת התיק להכרעת הפרקליטות.

חרף העובדה שכל נושאי המשרה שנחקרו בימים האחרונים ממלאים או מילאו תפקידי מפתח בחברות ציבוריות, רק חברת אשטרום דיווחה הבוקר (ד')מ על חקירתו של נוסבאום. על-פי הנוהל, על המשטרה להעביר את המידע אודות חקירות בחברות הציבוריות לרשות ניירות ערך, והרשות אמורה לבחון ולוודא כי החברות מדווחות כנדרש על האירועים המהווים אירוע מהותי בחברה. הרשות נמצאת בקשר עם החברות שבכיריהן נחקרו, וככל הידוע חלק מהדיווחים עוכבו היות וטרם הסתיימו החקירות של בכירי חלק מן החברות.

מהמשטרה נמסר עוד כי "בשל העובדה שמדובר בחברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, משטרת ישראל מעדכנת כנדרש את הרשות לניירות ערך".

ככל הידוע, החשודים (כל אחד בנפרד ובקשר לפרויקט אחר) נחקרו בחשד למעורבות בעבירות השוחד המיוחסות לראשת העיר מרים פיירברג. על-פי המידע שהודלף על כה, פוגל נחקר במשטרה בחשד לכך שהוא, או גורמים בפז מטעמו או בידיעתו, שילמו שוחד לסגנה של פיירברג, שמעון שר, ששימש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, בתמורה לקידום אינטרסים עסקיים בעיר.

הודעות לבורסה

אשטרום וכן החברות-הבנות שלה, אשדר ואשטרום נכסים, היו כאמור החברות היחידות שדיווחו לבורסה הבוקר על החקירה. "אברהם נוסבאום, יו"ר דירקטוריון החברה ומבעלי השליטה בה, נחקר בחשד לביצוע לכאורה של עבירות שוחד בתפקידו כנושא משרה בחברה בקשר עם פרויקטים של החברה וחברות מוחזקות של החברה", נכתב בהודעת החברות.

עוד צוין בהודעות לבורסה כי "להערכת החברה, בהתנהלותו של נוסבאום או של החברה לא נפל כל רבב ודופי, ולאחר בירור העובדות יתברר כי שמו שורבב לפרשה בשוגג".

נזכיר כי בדצמבר 2013 השיקה חברת אשטרום נכסים את מתחם העיצוב החדש שלה, Home Design, בנתניה. המתחם, המשתרע על פני שתי קומות בשטח של כ-8,000 מ"ר, הוקם על שרידיו של מתחם קיקה, המותג האוסטרי שנפתח ברעש גדול וקרס ברעש גדול אף יותר.

אשטרום בנתה את המבנה באופן מותאם לצרכיה של קיקה ולמעשה לשוכר יחיד, ולכן עם קריסתה של קיקה נדרשה אשטרום להשקעות במבנה כדי לאפשר בו פעילות של מספר עסקים. באירוע השקת המתחם החדש נכח אבי נוסבאום, ובין האורחים שהגיעו לברך הייתה גם ראשת העיר פיירברג, שאמרה אז בהומור שהיא מקווה שזאת הפעם האחרונה שהיא חונכת את המבנה.

שוחד תמורת קידום פרויקטים

פרשת השחיתות בנתניה עוסקת בחשד כי בכירים בעירייה ומקורבים להם פעלו כדי לקדם את ענייניהם של קבלנים ויזמים בנתניה, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה מסוגים שונים. זאת, תוך שגורמי העירייה ומקורביהם פועלים בניגוד עניינים, בלי לדווח על כך, ותוך שהמעורבים מבצעים שורת עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ומס.

הפרשה התפוצצה ברעש גדול בספטמבר האחרון, עם מעצרם של הקבלן אברהם (אבי) תשובה, אחיו של איל-ההון יצחק תשובה; צפריר פיירברג, בנה של ראשת העיר; עו"ד אברהם גוגיג; והאדריכל גבי טטרו. במרכז החקירה חשד לביצוע עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ומס על-ידי מספר רב של מעורבים בקשר לתחום הנדל"ן בנתניה.

בגל המעצרים השני של הפרשה נעצרה ראשת העיר פיירברג, ששהתה במעצר שבוע ובהמשך שוחררה למעצר-בית בתנאים מגבילים. בין היתר נאסר עליה להגיע לעיריית נתניה למשך 55 ימים - תקופת הרחקה שהוארכה, בהמשך, ב-20 ימים נוספים. בתחילת דצמבר אושר לפיירברג לחזור לעירייה, בכפוף למגבלות שונות.

יחד עם פיירברג, המכהנת כראש עיריית נתניה וכיו"רית הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר מאז 1998, נעצרו גם בעלה לשעבר, אלי פיירברג, החשוד בתיווך לקבלת השוחד - כמי שקיבל עבור גרושתו את הכספים והעבירם לידיה, וכן בקבלת שוחד בעצמו; ושמעון שר, שימש עד לאחרונה כסגנה של פיירברג ומשמש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה - נתניה, החשוד בקבלת שוחד יחד עמה. כן, נעצר הקבלן גנדי אבייב, שלפי החשד שיחד בכירים בעירייה בתמורה לקידום פרויקטים בעיר.

אחד הפרויקטים הנדל"ניים שעל בסיסם מושתת חלק מהותי של החקירה הוא פרויקט קוראל (Coral) ברחוב ז'בוטינסקי בנתניה, הכולל מגדל יוקרה הממוקם ממש מעל הטיילת החדשה של נתניה, במרחק קצר מהירידה לים, שבו 52 דירות עם מרפסות גדולות המשקיפות לים. פרויקט נוסף המקושר לחקירה הוא פרויקט היוקרה "Towers-T", הממוקם בשכונת עיר ימים בנתניה, הכולל 3 מגדלים ובהם 215 דירות.

 

הנפקת האג"ח נפגעה?

ההודעה של אשטרום  מהבוקר מספקת את ההסבר למהלך בו נדחה השלב הציבורי בגיוס סדרת האג"ח החדשה של החברה, למרות ביקושים נאים שזכתה בשלב המוסדי. ל"גלובס" נודע כי השלב הציבורי בהנפקת סדרת האג"ח יתחדש מחר.

אשטרום סיימה ביום חמישי האחרון את השלב המוסדי בהנפקה של סדרת אג"ח חדשה. בשלב המוסדי היו ביקושים של יותר מ-500 מיליון שקל, והחברה לקחה 313 מיליון שקל בריבית שקלית של 4.3%. הסדרה החדשה דורגה בדירוג A והיא במח"מ של כ-6 שנים. 

בהמשך היום נמסר בהודעת בורסה של אשטרום כי משקיעים מוסדיים משכו 50 מיליון שקל מההזמנות שלהם בהנפקת האג"ח של החברה, ובעקבות זאת אשטרום מקטינה את ההנפקה. 

קבוצת אשטרום נמצאת בתקופה האחרונה במצב שברירי, יחסית לחברה בסדר גודל כזה. ביום שישי האחרון נפטר מנכ"ל אשטרום נכסים , מוטי סלע בן ה-63, לאחר מאבק במחלת הסרטן. סלע היה דומיננטי מאוד והוביל את החברה לשורה ארוכה של הישגים. הוא נחשב לאדם מוערך מאוד בשוק ההון והיה החוליה המקשרת והמוערכת בין הקבוצה לשוק ההון. בסוף השבוע נשמעו בכירים בשוק ההון ספקנים ביחס לקבוצה עד שימונה מנכ"ל חדש וייבחנו היחסים שלו עם השוק. 

החקירה החדשה אינה מוסיפה כמובן שקט לחברה.

אשטרום מבצעת פרויקטים בבנייה הפרטית והציבורית, כמו גם פרויקטים גדולים במיוחד בתחומי התשתיות. החברה עוסקת גם בייצור חומרי גלם לתעשיות הבנייה, מנהלת נכסי נדל"ן מניב ויוזמת הקמה של בנייני מגורים בישראל.

בתחום קבלנות הביצוע יש לחברה צבר המסתכם בכ-5.3 מיליארד שקל, והיא הייתה מעורבת, בין השאר, בפרויקט כביש 531 ובפרויקט מפרץ חיפה.