אוקונור גלובל רכשה 9.5% ממניות חברת הביוטכנולוגיה פרוטליקס

מניית מפתחת התרופות זינקה ביותר מ-300% מדצמבר האחרון, לאחר ביצוע הסדר החוב של החברה

מניית חברת פרוטליקס , המפתחת תרופות מבוססות חלבון אנושי המופק בתוך תאי גזר, רשמה מדצמבר האחרון נסיקה של יותר מ-300%, והיא משקפת לחברה שווי של 178 מיליון דולר. במקביל, מתברר כי בקרן Occonor Global Multi Strategy Alpha Master, קרן גידור אמריקאית, מחזיקה כעת ב-9.5% מהחברה. זאת בעקבות הסדר החוב שבוצע בחברה. 

פרוטליקס ביצעה בתחילת דצמבר הסדר חוב שכלל דילול מסיבי של בעלי המניות, ובעקבותיו צללה מניית החברה בכ-40% ביום אחד. זמן קצר לאחר מכן החלה התאוששות במניה, שנמשכת עד היום. נראה כי השוק "עיכל" את הסדר החוב, והופתע לטובה מהזמנה גדולה למוצר המוביל של החברה מממשלת ברזיל, וכן מכניסתה של קרן נייט של משפחת גודמן הקנדית להיות בעלת עניין בחברה. נוסף על כך, מצפות לחברה כמה אבני-דרך בטווח השנה הקרובה - בין השאר תוצאות ניסויים טובות במוצר לטיפול במחלת פברי, ובמוצר לטיפול בסיסטיק פיברוזיס.

הקשיים שמהם סבלה פרוטליקס בשנים האחרונות נבעו מכישלון יחסי של המוצר המוביל של החברה לטיפול במחלת גושה. חוסר התאמה בין הציפיות מן המוצר לבין ביצועיו בפועל הוביל לכך שהחברה לא הייתה ערוכה לפרוע את החוב. בשנתיים האחרונות החליטו מנכ"ל החברה, משה מנור, והיו"ר, שלמה ינאי, להסיט את המיקוד של החברה ממוצר הגושה, ולמקד את מאמצי הפיתוח שלה במוצרים חדשים, שעמם ניתן למנות את המוצר של החברה לטיפול במחלת פברי, את המוצר שלה לטיפול בסיסטיק פיברוזיס, וכן מוצר לטיפול במחלות דלקתיות, שהוא גרסה לבליעה של תרופות הניתנות כיום בזריקה.

השינוי הנוסף שביצע מנור הוא ויתור על מוצר הגושה לטובת פייזר בכל המדינות בעולם, למעט ברזיל, בתמורה לקבלת מלוא ההכנסות מהשוק הברזילאי, שם חתמה החברה על חוזה עם הממשלה. באמצע דצמבר, זמן קצר לאחר חתימת הסדר החוב, העסקה הברזילאית סוף סוף תפסה תאוצה, בצורת הזמנה בהיקף של 24 מיליון דולר.

יצוין כי במקור היה אמור ההסכם להניב לפרוטליקס הזמנות בהיקף של 40 מיליון דולר בשנה בתוך שנתיים, וסך כולל של 280 מיליון דולר לפחות ב-7 שנים - אבל ממשלת ברזיל התעכבה בביצוע ההסכם. ההזמנה שהתקבלה מעידה על כוונות הממשלה לחזור ולממש את ההסכם, אבל במספרים דומים לאלה שנקבעו תחילה.

כאמור, פרוטליקס ביצעה באחרונה מהלך של הסדר חוב, שבו הומרו 54 מיליון דולר מחוב החברה שיועד להחזר ב-2018, לחוב חדש בהיקף של 40 מיליון דולר, המיועד להחזר רק ב-2021. נוסף על כך, הנפיקה החברה 22 מיליון דולר של חוב חדש, ועוד מניות בהיקף של כ-20% מהחברה לבעלי החוב שהסכימו להמרה. 14 מיליון דולר חוב נותרו לפירעון ב-2018.