החידושים בשוק טלוויזיות היוקרה מספקים הצצה לעתיד

אחרי כמה שנים של סטטוס-קוו מתחילות להופיע כיום בשוק טכנולוגיות מתחרות, שכל אחת מהן טוענת לעליונות ולביצועים חסרי תקדים באיכות הצפייה

שוק האודיו/וידאו מזכיר במידה מסוימת את שוק הרכב: בשני המקרים משתמשים היצרנים בדגמי היוקרה כדי להחדיר לשוק (ולנסות בשטח) את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, היישר ממעבדות הפיתוח, שאותן הן מתכוונים לאמץ בעתיד בדגמים לשוק ההמוני.

מי שרוצה יכול לראות בכך צדק חברתי: העשירים הם "שפני הניסוי" של ההמונים. בכל הנוגע למסכי טלוויזיה, ניצבים השנה גם היצרנים וגם הלקוחות נטולי מגבלות התקציב בפני דילמה. אחרי כמה שנים של סטטוס-קוו מתחילות להופיע כיום בשוק טכנולוגיות מתחרות, שכל אחת מהן טוענת לעליונות ולביצועים חסרי תקדים באיכות הצפייה. איזו מהן תנצח? והאם מישהו באמת יוכל להבחין בהבדל? את התשובה נדע רק בהמשך אבל בינתיים אנחנו מקבלים הצצה מרתקת לעתיד.

סמסונג סדרה Q: קפיצת קוואנטום

עבור רבים מאיתנו מסכי OLED הם עדיין "המילה האחרונה" אבל יצרני האלקטרוניקה כבר מנסים לקחת את השוק לעבר טכנולוגיה חדשה ששמה קוואנטום דוט LED או בקצרה QLED. מסכים כאלה משתמשים בפילם עם נאנו-קריסטלים זעירים בגדלים שונים - בין 2 ל-6 ננומטר - שפולטים צבעים שונים של אור. התוצאה היא עוצמת צבע גדולה יותר מכל מה שהתאפשר עד היום ואפשרות להציג גווני צבע מדויקים בכל עוצמת בהירות מבלי אפקט ה"מריחה" שמאפיין מסכים רגילים. עוצמת הבהירות המירבית בה נוקבת החברה היא פי שניים עד פי ארבעה מזו של מסכים רגילים והיא טוענת שטווח הצבעים הוא המקסימלי, שבו יכולה העין האנושית להבחין. בנוסף אמורה הטכנולוגיה החדשה לספק צבעים ברורים יותר בזוויות צפייה רחבות יותר ולשרוד זמן ארוך יותר.

המכשירים בסדרה החדשה כוללים כמובן את "המילה האחרונה" בתחומים נוספים דוגמת "טלוויזיה חכמה", שמאפשרת להזרים תכני וידאו לסמארטפונים ואיכויות אודיו גבוהות. הסדרה החדשה המכונה פשוט Q מתחילה לצאת בימים אלה לשוק האמריקני בגדלי מסך שונים. הדגם הבסיסי, עם מסך 55 אינץ', עולה כ-2,500 דולר ואילו הדגם הבכיר בגודל 75 אינץ' עולה כ-6,000 דולר. חלק מהמסכים בסדרה שטוחים ואחרים קמורים.

סדרה W7 של LG: "מסך טפט"

חברת LG עדיין לא התייצבה פומבית מאחורי טכנולוגיה עתידית כזו או אחרת ובינתיים היא ממשיכה לקדם ולהרחיב את היצע מסכי ה-OLED שלה. את החידושים העיקריים שלה היא שומרת לעיצוב שמבוסס על טכנולוגיות ייצור חדשניות בדגמי העילית. דוגמה טובה היא סדרת המסכים היוקרתית W7, שיוצאת כיום לשוק האמריקני. ב-LG מכנים את הסדרה "מסך טפט" ולא בכדי. טכנולוגיות ייצור חדשות אפשרו לחברה לייצר מסך בעובי פחות מ-2.6 מ"מ, שמותקן ישירות על הקיר כמו תמונה, ללא כל רווח בינו לבין הקיר.

 

הטלוויזיה כוללת כמובן את כל החומרה המתקדמת ביותר כיום בתחום התצוגה (HDR - טווח דינמי גבוה) ומציעה לראשונה גם את מערכת הקול ההיקפית החדשה דולבי ATOM, שפיתחה חברת דולבי, בשילוב עם סטנדרט התצוגה דולבי VISION. שניהם ביחד אמורים לספק חוויית צפייה ברמת אולפן בתכנים מוקלטים, שתומכים בשני הסטנדרטים האלה. בינתיים רשימת הכותרים המסחריים, שתומכת בשני הסטנדרטים (צפייה ושמע) די מוגבלת ודורשת שימוש במכשירי בלו-ריי בסטנדרט אולטרה HD. אולם ההיצע עתיד להתרחב. כרגע מוצעים בסדרה W7 שני גדלים - מסך 77 אינץ', שעולה בארצות הברית כ-20 אלף דולר, ומסך 65 אינץ', שעולה כ-8,000 דולר "בלבד".

סוני XBR: ה-LED מכה שנית

סדרת הפרימיום החדשה של סוני XBR, שגם היא יוצאת בימים אלה לשוק בארה"ב, מוכיחה שגם טכנולוגיית ה-LED המקובלת עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. טלוויזיות ה-4K החדשות תומכות בטכנולוגיית HDR ובמעבד תמונה מתקדם מאוד, שחולק תכונות עם מעבד הפלייסטיישן. המעבד יכול גם לשדרג לסטנדרט HDR הגבוה תכנים, שאינם תומכים בו ולטענת החברה הוא מציע רמות בהירות וחדות ברמה גבוהה יותר מכל מה שהוצג עד כה בטלוויזיות לד לצד טווח קונטרסט גדול פי 10.

מכשירי הדגל מביאים עימם גם לא מעט חידושים בכל הנוגע לממשק עם הרשת. זו אחת הטלוויזיות הראשונות בשוק, שמגיעה מבית החרושת עם ממשק ההפעלה הקולי Google Assistant - התשובה של גוגל לאלקסה, סירי וכו' - שמאפשר לצופים להפעיל פונקציות שונות בטלוויזיה ואפילו בבית החכם, כמו עמעום אורות, באמצעות פקודות קוליות שמוקראות למיקרופון, שמובנה בשלט הרחוק. מחירי הסדרה החדשה מתחילים בכ-1,000 דולר לדגם עם מסך 43 אינץ' ומגיעים עד 8,500 דולר לדגם הדגל עם מסך 75 אינץ'.

הייסנס לייזר: מקסימום גודל במחיר נגיש

מותגי האלקטרוניקה הסיניים התמקדו עד כה בעיקר בפלח הנמוך של שוק הטלוויזיות עם מוצרי "תמורה לכסף", שחתכו את המחירים של המותגים המבוססים. אבל כיום, כשלרשותם כיסים עמוקים, הם מנסים לטפס גבוה יותר ולהגיע אל שוק ה- high-endהרווחי ושוחר האיכות.

אחת הדוגמאות היא Hisense , שכבר הספיקה לרכוש את חטיבת הטלוויזיות של קונצרן שארפ היפני. הפתרון שלה לשוק העילי הוא שימוש במערכת הקרנה לטווח קצר, שמסוגלת לטענתה לספק חדות, טווח צבעים ואיכויות של מסכי 4k בגודל 100 אינץ' אך במחיר זול יותר משמעותית.

המערכת אותה השיקה בינואר מבוססת על מקרן חיצוני עם לייזרים כמקור אור והיא שולחת תמונה בסטנדרט HDR למסך הקרנה. היא מגיעה גם עם מערך אודיו ברמה גבוהה ועולה כ-13 אלף דולר בארה"ב - פחות ממחצית מהמחיר של מסכים שטוחים בגודל דומה. בהמשך השנה מתכוונת החברה להשיק מקרן/טלוויזיה באיכות אפילו יותר גבוהה שתשיג טווח צבעים רחב יותר בכמעט 40% מזה של טלוויזיות LCD רגילות.