צעד ראשון בדרך ל-1,000 מגה-ואט נוספים

שיטת המכרזים החדשה להקמת שדות סולאריים יוצאת לדרך ■ בשנים האחרונות צמצמה חברת החשמל את השקעותיה ברשת הולכת החשמל, ונוצר מצב שבו בכל הדרום יש אפשרות לחיבור מתקנים לרשת החלוקה בהיקף כולל של כ-200 מגה-ואט בלבד

שדה סולארי בדרום הארץ / צילום: רויטרס
שדה סולארי בדרום הארץ / צילום: רויטרס

מחר צפוי להתפרסם המכרז הראשון מתוך ארבעה שיתקיימו בשנתיים הקרובות להקמת מתקנים סולאריים לרשת החלוקה, בהיקף של עד 10 מגה-ואט למתקן. בסה"כ מוצעים במכרז 150-300 מגה-ואט. מדובר במכרז על מחיר לקילו-ואט שעה, שנקבע לפי ההצעה הראשונה שלא מתקבלת. כך, אם חמש חברות הציעו עד 25 אגורות לקילו-ואט שעה, וחברה שישית שהציעה 26 אגורות לא זוכה במכסה, מחיר המכרז ייקבע על 26 אגורות לקוט"ש.

רשות החשמל תהיה זאת שתקבע את היקף ההצעות שיזכו, כך שייתכן שיוגשו הצעות בהיקף של 300 מגה-ואט אך רק 200 מגה-ואט שיינתנו במחיר שייחשב נמוך מספיק יזכו בפועל להקים שדה סולארי. המועד האחרון להגשת הצעות במכרז נדחה מה-28 בפברואר ל-14 במרס, בין השאר כדי לוודא שחברות שאיבדו את תיקי החיבור לרשת החשמל ייגשו למכרז כשברשותן סקרי היתכנות שמאפשרים בקשת תיקי חיבור חדשים.

ביום שני שעבר החליטה מליאת רשות החשמל לבצע כמה שינויים נוספים במכרז, וביטלה לחלוטין את הצורך בסקר חיבור חיובי לרשת החשמל בתנאי להשתתפות במכרז. הרשות גם הגדילה את משך הזמן להשלמת השדות הסולאריים מ-18 חודשים ל-21 חודשים. החלטה שלישית היא שפתיחת תיקי החיבור בחברת החשמל לא תתבצע בשיטת הראשון זוכה אלא בשיטת הגרלה. או כפי שמגדיר זאת גורם בענף: "עכשיו במקום לשכור את אריק זאבי אני מחפש את עירית ענבי".

מצוקת מקום על רשת החלוקה

ההגרלה על תיקי החיבור נדרשת בגלל מצוקת המקום על רשת החלוקה. בשנים האחרונות צמצמה חברת החשמל את השקעותיה ברשת הולכת החשמל, ונוצר מצב שבו בכל הדרום יש אפשרות לחיבור מתקנים לרשת החלוקה בהיקף כולל של כ-200 מגה-ואט בלבד.

מצוקת המקום החריפה בעקבות אמת מידה חדשה באסדרת רשות החשמל, הקובעת כי החיבור לרשת החשמל יהיה עד 60% מיכולת הטיפול של תחנות ההשנאה בכל אזור, כך שקו מתח בעל קיבולת של 10 מגה-ואט יאפשר הקמת שדות סמוכים של 6 מגה-ואט בלבד. בשל מצב זה, חברות שמחזיקות פרויקטים של עשרות מגה-ואט מדווחות שאיבדו כמעט חצי מהם.

ברשות החשמל שואפים ליצור מכאן ואילך מכרזים על מחיר בלבד במשק החשמל, הן בתחום הסולארי והן בתחנות כוח מונעות גז, זאת במטרה להשיג מחירים נמוכים ככל האפשר. אלא ששיטוח המכרזים - כולל מחיר קבוע לקרקע של 15-25 אלף שקל לדונם - אינו מתחשב מספיק בשני גורמים סיכון משמעותיים: יכולת החיבור לרשת החשמל, והיכולת לתכנן ולהקים שדה בלוחות זמנים קצרים שבין 21 חודשים ברשת החלוקה ו-36 חודשים ברשת ההולכה.

הפגם במכרזים עלול להקטין את מספר המשתתפים בהם בגלל סיכון לאובדן כספי הערבות, בגובה 300 אלף שקל למגה-ואט. כך, למשל, יזמים שירצו להקים שדה של 5 מגה-ואט באזור צפוף מבחינת רשת החלוקה יפקידו 1.5 מיליון שקל ערבות, ויצטרכו להתפלל לזכייה בהגרלה על תיק חיבור בחברת החשמל. במקרה שלא יזכו, הם עלולים לאבד את הערבות בתום 21 החודשים המוקצים לבניית השדה, אלא אם ימצאו שטח חלופי להקמת שדה סולארי בטווח הזה, כולל מגוון פעולות מורכבת: קבלת תיק חיבור לרשת, הוצאת תב"ע והיתר בנייה, הקמת השדה וחיבורו לרשת החשמל על ידי חברת החשמל.

ברשות החשמל סבורים כי האיזון הקיים נכון, ולא רואים מקום לאפשר משיכת הערבות בחודשיים שלאחר המכרז, במקרים שבהם חברה שזכתה במכסה לא הצליחה לקבל תיק חיבור בסמוך למתקן שאותו פיתחה. על פי גישה זאת, השוק החופשי יידע לשקלל את הסיכונים ולספק מחירים מיטביים לציבור. ברשות מוסיפים כי נעשתה עבודה יסודית עם חברת החשמל, כדי לוודא שהסיכונים הנשקפים מקיבולת הרשת אינם גדולים.

אלא שהיזמים, למודי ניסיון מר, אינם משתכנעים. לדבריהם, גם אם על פני השטח נראה שבחברת החשמל יש רצון לסייע, לא ניתן להעריך מראש כמה מהר יוקמו קווים חדשים והאם יהיו עיכובים בחיבור שדות שהוקמו בתוך מסגרת 21 החודשים. חשש זה מתחזק על רקע בקשת ועד עובדי חברת החשמל מבית הדין לעבודה לצאת בעיצומים, הכוללים הקפאת העבודה מול יצרני חשמל פרטיים. בנסיבות אלה מקוות חברות סולאריות שאם יהיו עיכובים כולם יסבלו מהם, מה שיחייב את רשות החשמל להתגמש ויקטין את הסיכון לאבדן הערבויות.

סוגיית הסיכונים משמעותית גם לאור המקרה של מכרז המערכות של הרכבת הקלה. במכרז זה שקללו החברות שהשתתפו את הסיכון לתוך הצעותיהן, מה שהביא להצעות שגדולות ב-2 עד 3.5 מיליארד שקל מהציפיות של נת"ע. בהקשר זה אמר ל"גלובס" גורם מרכזי מאוד בענף הסולארי, כי לאור זאת שהחברה שבה הוא פועל מעדיפה השקעות סולידיות, היא עשויה לצמצם את התמודדותה במכרז הקרוב.