איוונקה קוראת לסובלנות עקב עלייה באנטישמיות ושתיקת אביה

לאחר שדונלד טראמפ השתיק עיתונאי יהודי שביקש לדעת מה ממשלו עושה כדי להאבק באנטישמיות, צייצה אמש בתו: "אנו חייבים להגן על בתי תפילה ומרכזים דתיים" ■ מאות מצבות חוללו בבית קברות יהודי בסיינט לואיס

איוונקה טראמפ / צילום: רויטרס
איוונקה טראמפ / צילום: רויטרס

הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים היהודיים המובילים במאבק נגד האנטישמיות וגילויי גזענות אחרים, קרא אתמול (ב') שוב לממשל טראמפ לנקוט פעולה לבלימת גל חדש של איומים על בתי כנסת ומוסדות יהודים אחרים בארה"ב, וכן חילול עשרות מצבות בבית קברות יהודי. במקביל, קראה איוונקה טראמפ לאמריקאים לשמור על סובלנות דתית בעקבות גילויי האנטישמיות החדשים.

הקריאות האלה בולטות על רקע סירובו המודגש של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להתייחס לבעיית האנטישמיות במסיבת עיתונאים ביום ה' שעבר. באותו אירוע הוא השתיק בגסות עיתונאי יהודי שביקש לדעת מה עושה ממשלו כדי להאבק בנגע זה והסתפק בטענה שהוא אינו אנטישמי ושראש ממשלת ישראל יכול להעיד על כך.

בסוף השבוע חוללו יותר מ-170 מצבות בבית העלמין "חסד של אמת" ביוניברסיטי סיטי, פרבר של סיינט לואיס, מיזורי. המצבות שחוללו נמצאות בחלק העתיק יותר של בית הקברות, שבו טמונים יהודים שנפטרו בסוף המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20. בבית העלמין כ-20 אלף קברים. מנהלת בית הקברות אמרה, שחילול המצבות הוא פעולה מחרידה של מוגי לב".

הליגה נגד השמצה דיווחה על גל חדש, רביעי במספר, של איומים על מוסדות יהודיים בכמה מדינות בארה"ב במהלך סוף השבוע הארוך (יום ב' היה יום חג). התקבלו איומים על הנחת פצצות לפחות ב-10 מרכזים קהיליתיים יהודיים לרבות בבאפאלו ניו-יורק; ברמינגהם, אלבמה; סיינט פול, מיניסוטה; יוסטון, טקסאס; ווייטפיש-ביי, וויסקונסין; שיקאגו, אילינוי; נשוויל, טנסי; ואלבוקרקי, ניו-מקסיקו. גלי איומים קודמים נרשמו ב-9 בינואר, 18 בינואר, ו-31 בינואר. (ב-18 בינואר היו איומים על 30 מרכזים קהילתיים יהודיים ב-17 מדינות).

"הליגה נגד השמצה מודאגת עמוקות מהאיומים הנוספים על הטמנת פצצות נגד מרכזים קהילתיים יהודיים", נאמר בהודעת הארגון. "בעוד של'ליגה' עצמה אין מידע שמצביע על הימצאות פצצות בפועל באחד מהמוסדות שקיבלו את האיומים, הרי האיומים עצמם מעוררי דאגה, משבשים את סדר היום ותמיד צריך להתייחס אליהם ברצינות".

"אנו מחכים לשמוע מה יעשה ממשל כדי להתייחס לאיומים המתמשכים", נאמר בהודעת הארגון.
איוונקה טראמפ, גיורת שנשואה ליהודי ג'ארד קושנר, צייצה בעקבות הפרסומים על גל האיומים החדש: "אמריקה היא אומה שבנויה על עקרון שלסובלנות דתית. אנו חייבים להגן על בתי תפילה ומרכזים דתיים".

הציוץ הזה קיבל תהודה חזקה במיוחד בעקבות התנהלותו של טראמפ בשתי מסיבות עיתונאים בשבוע שעבר שבהן הוא התבקש להגיב על עליה בתקריות אנטישמיות בארה"ב מאז שנכנס לבית הלבן. בשני המקרים הוא ענה כאילו הוטחה בו האשמה שהוא אישית נגוע באנטישמיות. במסיבת העיתונאים השניה הוא השתלח בשואל, יהודי חרדי, ציווה עליו לשבת ולשתוק והאשים אותו בהשמעת שאלה שקרית ומעליבה.

העיתונאי ג'ייק טרקס, כתב המגזין היהודי "עמי", כלל לא האשים את טראמפ - או את צוות הבית הלבן - באנטישמיות. הוא הרים את ידו לאחר שטראמפ ביקש לשמוע שאלה מ"כתב ידידותי", בעקבות מבול של שאלות קשות על היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, שנבעט מהבית הלבן.

טראמפ נתן לכתב את רשות הדיבור וטרקס שאל שאלה פשוטה ועניינית: "לא נתקלתי במישהו בקהילה שלי שמאשים אותך או מישהו בצוות שלך בבית הלבן באנטישמיות. בכל זאת, מה שמדאיג אותנו הוא עליה באנטישמיות ולא שמענו שמישהו מתייחס לזה. כיצד מתכוון הממשל לטפל בבעיה? היו דיווחים על 48 איומים בהטמנת פצצות במוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב בשבועות שחלפו...".

טראמפ התלקח מיד וקטע את העיתונאי: "הוא (הכתב) אמר שהוא עומד לשאול אותי שאלה פשוטה מאוד, שאלה קלה. וזה לא מה שקרה. זו אינה שאלה פשוטה, וזו אינה שאלה הוגנת. או קיי. שב. אני מבין את המשך השאלה שלך".

הנשיא המשיך: "אז הנה הסיפור, חברים. קודם כל, אני האדם הכי פחות אנטישמי שפגשתם בחיים שלכם. שנית, לגבי גזענות. אני האדם הכי פחות גזעני שיש...

הכתב החרדי ניסה לומר משהו, אך טראמפ השתיק אותו באופן בוטה: "שקט, שקט, שקט. אתם רואים, הוא שיקר. הוא היה אמור לקום ולשאול אותי שאלה ישירה, שאלה פשוטה. נו, ברוכים הבאים לעולם התקשורת".

טראמפ לא עצר: "תנו לי לומר לכם משהו. אני שונא את הטענה הזו. אני חושב שזו טענה דוחה. אני שונא אפילו את עצם השאלה, מפני שאנשים יודעים מי אני, ואתם שמעתם את ראש הממשלה, שמעתם את נתניהו אתמול; שמעתם את ביבי? הוא אמר 'אני מכיר את דונלד טראמפ כבר זמן רב' ואז הוא הוסיף, 'תשכחו מזה' (שטראמפ אנטישמי)".

ואז השמיע נשיא ארה"ב תוכחה מקצועית: "זה מה שאתם צריכים לכתוב, במקום לקום ולשאול שאלה מעליבה מאוד כזו".