כך התגייסו חברי ועדת הכספים לטובת המענק של ערבה מיינס

מיקי לוי תדרך איש ועד העובדים ולחש לו איך לעורר חמלה ■ איתן ברושי הציע למנכ"לית לשכור מסוק ולהביא למכרה בתמנע 5 חברי כנסת - "שיהיו כמו חיילים"

ועדת הכספים של הכנסת התגייסה היום (ד') למען מיזם כריית הנחושת בתמנע של חברת "ערבה מיינס", שטוענת כי משרד האוצר מונע העברת 40 מיליון שקל מתוך 80 מיליון שקל שהובטחו לכאורה לחברה על ידי משרד ראש הממשלה, כפיצוי על שינוי המיסוי במסגרת חוק ששינסקי 2.

ההתגייסות הבולטת ביותר נעשתה בעיקר מאחורי הקלעים, לפני הדיון בוועדה ובסופו. כך למשל, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שיזם את הדיון, רכן לעבר נציג ועד העובדים, מוחמד אבו נאדי, ולחש לעברו: "אתה צריך להזכיר שאתה חושש לגורל של 200 משפחות... תדבר חזק, אל תפחד".

אבו נאדי עשה בדיוק את זה והדגיש כי מדובר בפרנסה של עובדים נוספים גם במעגל השני. ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הציע מחוץ לאולם למנכ"לית החברה, קרלה גרסיה גרנדוס: "תשכרו מסוק, זה לא יעלה הרבה כסף, ונביא חמישה ח"כים לתמנע שיפגשו את העובדים ויהיו כמו חיילים".

עידו סופר, רפרנט תעשייה ומסחר באגף התקציבים שבמשרד האוצר, טען בדיון כי מדובר בבקשה למענק נוסף על אותה השקעה, שבגינה המדינה כבר השתתפה כלכלית. לכן באוצר בחנו את הדברים לעומק ולפי כל התחשיבים - גם אם יוצאים מנקודת הנחה שיש לפצות את החברה בשל השינויים הרגולטוריים - הרי שהתוספת צריכה לעמוד על 35 מיליון שקל ולא 80 מיליון שקל.

"עם כל הסימפטיה לחברה, אתה לא מצפה שנגיד 'אמן' לכל בקשה, במיוחד כשאנחנו עוסקים בכסף ציבורי", אמר סופר לעברו של יו"ר הוועדה, משה גפני. נציג משרד ראש הממשלה שהשתתף בדיון ביקש לתקן את נציג האוצר בכל הנוגע לעובדות שהציג ולא הכחיש כי משרדו הבטיח לחברה 80 מיליון שקל.

המנכ"לית גרסיה גרנדוס אמרה כי בכוונת החברה להשקיע 200 מיליון דולר נוספים. אולם אם לא יתקבל המענק שהובטח לחברה היא תעתיק את כל הפעילות לירדן.

היו"ר גפני הפציר בה להמתין, והבהיר כי בכוונתו לאפשר לצדדים לדון ביניהם פעם נוספת כדי להגיע לפתרון. ח"כ ברושי צעק לעברו של גפני כי עליו לקבל את העמדה של נציג משרד רה"מ, קרי לצדד בחברה.

בשיחה עם "גלובס" אמרה גרסיה גרנדוס כי במשך תקופה ארוכה המדינה נתנה לחברה להבין כי הכתובת לסוגיית המענק היא משרד רה"מ, שמסר לה הבטחות כתובות. "אם היינו יודעים שרק האוצר מחליט, היינו הולכים לכחלון", היא הוסיפה. את גרסיה גרנדוס ליוותה בדיון גם לוביסטית של חברת הלובינג המשפיעה ביותר, "פוליסי", בבעלות בוריס קרסני.

ערבה מיינס נמצאת בבעלות קונצרן המכרות השני בגודלו במקסיקו, "אהמסה", שנחשב גם ליצרן הפלדה הגדול במדינה עם פעילות ענפה גם בתחום הדישון. החברה הגיעה לישראל לפני למעלה מעשור כדי לחפש גז, אבל נשארה בגלל הנחושת.

ערבה מיינס ביקשה להחריג את המיזם בתמנע מהוראות חוק ששינסקי 2 שנועד להגדיל את התמלוגים למדינה מחברות שמשתמשות באוצרות טבע, שכן לא תהיה עוד כדאיות להקמת מפעל הכרייה. במסגרת הדיונים על החוק הכירו חברי הכנסת בטענה כי הרווחיות של ערבה מיינס שונה ותנודתית יותר מזו של כימיקלים לישראל, אולם הגורמים המשפטיים הזהירו כי החרגת חברות מסוימות מהחוק תהווה הלכה למעשה "אכיפה סלקטיבית" נגד כי"ל. בהמשך הוסכם על פיצוי שיוענק לחברה, אולם כאמור התעורר ויכוח בין משרד רה"מ למשרד האוצר על גובה הפיצוי.