באוצר חוזרים ומזהירים מפני התפוצצות בועת הרכב בישראל

הכלכלן הראשי באוצר מנתח בסקירה השבועית את נתוני הצמיחה שפרסמה החודש הלמ"ס, ומדגיש כי מנועי הצמיחה המרכזיים ב-2016 היו רכישה מוגברת של כלי רכב ושדרוג מפעל אינטל ■ "מגמה זו בישראל לא צפויה להימשך זמן רב, וכך גם השפעותיה על הצמיחה"

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

אומדן הצמיחה הראשון ל-2016 שפרסמה החודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפתיע רבים במערכת הכלכלית. הנתונים הצביעו על קצב צמיחה של 4% בשנה שעברה, קצב גבוה מאוד הן ביחס לשנים הקודמות והן ביחס למדינות מפותחות רבות שמתמודדות עם קצב צמיחה נמוך בהרבה. הכלכלן הראשי באוצר ניתח במסגרת הסקירה הכלכלית השבועית שפרסם היום (א') את המגמות המרכזיות שתרמו לשיעור הצמיחה הגבוה והגיע למסקנה כי שני גורמים מהותיים אך זמניים השפיעו על קצב הצמיחה בשנת 2016 - רכישה מוגברת של מכוניות ושדרוג המפעל של אינטל.

בדומה לשנים הקודמות, משקל הצריכה הפרטית (ובעיקר צריכת מוצרי בני-קיימא) בצמיחת התמ"ג היה גבוה מאוד והסתכם ב-3.7% ב-2016. משקל ההשקעות עמד על 2.7% מסך הצמיחה בשנה שעברה. באוצר מסבירים כי במידה רבה שני רכיבים אלו הושפעה מגורם מרכזי אחד - רכישה מוגברת של כלי רכב. תצרוכת של כלי רכב לשימוש פרטי משפיעה על הצריכה הפרטית של המשק ואילו רכישות כלי על ידי חברות הליסינג משפיעות על היקף ההשקעות של המשק, כך לפי האוצר.

באוצר מסבירים כי הרכישה המאסיבית של כלי רכב אינה תופעה ייחודית רק לישראל ורווחת בקרב מדינות מפותחות רבות. עם זאת, הכלכלן הראשי מזהיר כי "לא לעולם חוסן", ומסביר כי ההשפעות של הרכישה המוגברת של כלי רכב על צמיחת התמ"ג, הן זמניות בלבד. "גם בהינתן המגמה העולמית, ההערכות הינן כי קצב הרכישות המוגבר בישראל אינו צפוי להימשך זמן רב, וכך גם השפעותיו על הצמיחה".

בעוד שמדינות מערביות אחרות תופעת רכישה מוגברת של כלי רכב מגיעה לאחר משבר כלכלי, (למשל בפורטוגל או אירלנד) באוצר מציינים כי לא זה המצב בישראל. "ייתכן והסבר חלקי לתופעת הגידול המהיר יחסית בישראל טמון בעובדה ששיעור המינוע לנפש נמוך ביחס למרבית המדינות המפותחות, גם ביחס למדינות שרמת התוצר לנפש בהן דומה לישראל (בישראל כ-300 כלי רכב ל- 1,000 נפשות לעומת כ- 500 בממוצע במדינות המפותחות). עם זאת, גם בהינתן המגמה העולמית של גידול מהיר בהיקף רכישת כלי רכב, לא סביר יהיה להניח כי מגמה זו בישראל צפויה להימשך זמן רב, וכך גם השפעותיה על הצמיחה", נכתב בסקירה.

בשורה התחתונה, באוצר חוזרים ומזהירים כי קיים חשש שההרכב הנוכחי של הצמיחה, שנשען כאמור בעיקר על רכישה מוגברת של כלי רכב ושדרוג מפעל אינטל, אינו בהכרח בר-קיימא. "קיים מקום להערכה כי רכישת כלי הרכב הגיעה לרמת שיא וצפויה התייצבות או אף התמתנות קלה בקצב הרכישות ברבעונים הבאים. כמו כן, צפויה במהלך השנה הקרובה התמתנות גם בהיקף ההשקעות של אינטל", מעריכים באוצר.