השופטת: "לא ניתן לפנות את מכל האמוניה תוך 10 ימים"

אלפים הפגינו נגד מכל האמוניה במפרץ חיפה ■ השופטת: מדובר בסוגיה מורכבת, נדרש יותר זמן

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

המחאה לסילוק מכל האמוניה ממפרץ חיפה עלתה היום (א') שלב, כשתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים באזור כולו שבתו בין השעות 08:00 ל-12:00 בבוקר. הלימודים לא התקיימו בארבע השעות האלה במוסדות ביישובים חיפה, קריית אתא, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית ים, נשר, טירת כרמל והמועצה האזורית זבולון. המחאה נערכת תחת הכותרת "בני-הנוער יוצאים מהאדישות, חיפה אומרת לא למכל האמוניה".

בהודעה שפרסמה אמש (מוצ"ש) עיריית חיפה נקראו התלמידים להפגין נגד "הסכנה האיומה שנמצאת במפרץ חיפה".

אלפי תלמידים ופעילים ערכו הפגנה מול בית המשפט המחוזי בחיפה, שבו התקיים דיון בערעור של מפעל חיפה כימיקלים, בעלי המכל, נגד ההחלטה לרוקנו. חיפה כימיקלים ערערה נגד החלטת בית המשפט על ריקון מכל האמוניה תוך 10 ימים. החלטת בית המשפט, שצפויה להתקבל היום, תימסר בצל הודעת המשרד להגנת הסביבה בנושא מכל האמוניה.

במהלך הדיון בבית המשפט בערעור הבהירה השופטת תמר נתנאל-שרון כי "מדובר בסוגיה מורכבת, ובכל מקרה ההחלטה לרוקן את מכלי האמוניה תוך 10 ימים אינה ריאלית, נדרש לכך יותר זמן".

ההיתר לא יחודש

המשרד להגנת הסביבה הודיע השבוע כי היתר הרעלים של חיפה כימיקלים על השימוש במכל לא יחודש מ-1 במארס, אך למשק תינתן תקופה של 3 חודשים להיערכות. המשמעות היא שאם לא יימצא פתרון עד יוני, יושבת מכל האמוניה. עם זאת, אם בית המשפט יקבע לפנות את האמוניה לפני כן, החלטתו תהיה זו שתקבע את גורל המכל.

ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה הגיעה לאחר שחברת חיפה כימיקלים לא הצליחה להוכיח כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע. היא גם לא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע.

לפני כשבועיים קבע בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה כי על מפעל חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה בתוך 10 ימים. ההחלטה התקבלה בעקבות צו סגירה שהוצא אחרי שדוח האמוניה החמור, המכונה "דוח קינן", פורסם בחודש שעבר.

לפני שבוע וחצי ערערה חיפה כימיקלים על ההחלטה לרוקן את מכל האמוניה בעיר. עקב הערעור, שהוגש לבית המשפט המחוזי בעיר, הוחלט להוציא צו לעיכוב ביצוע ההחלטה עד ל-26 בפברואר.