יו"ר טבע ומריוס נכט משקיעים במפתחת טיפול לפרקינסון

חברת התרופות Pharma Two b של אהוד מרום גייסה 30 מיליון דולר מקרן IBF של יו"ר טבע סול בארר וקרן הביומד החדשה aMoon של נכט

מריוס נכט / צילום: תמר מצפי
מריוס נכט / צילום: תמר מצפי

חברת התרופות Pharma Two b שייסד אהוד מרום, לשעבר מבכירי טבע, הודיעה על גיוס של 30 מיליון דולר בהובלת קרן IBF, שמשקיעיה הם קבוצה של בכירי פארמה בהובלת יו"ר טבע הנכנס ד"ר סול בארר. כמו כן הצטרפה להשקעה קרן הביומד החדשה aMoon שמוביל מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט. נכט מימש בחודשים האחרונים מניות צ'ק פויינט בשווי של כ-800 מיליון דולר, בין היתר לצורך השקעה בקרן מדעי החיים שלו. משקיעה נוספת שהצטרפה בסבב היא קרן JVC של משפחת ג'ונס האמריקאית, שביצעה לפני כשנתיים אקזיט בהיקף של 2.58 מיליארד דולר בחברת PharMEDium, אשר כמו Pharma2b, עוסקת בתחום רקיחת התרופות המורכבות.

בעקבות כניסת IBF כמשקיעה בחברה יצטרף לדירקטוריון אחד מחברי הועדה המייעצת של הקרן, ג'ף קינדלר, אשר שימש בעבר כיו"ר ומנכ"ל פייזר. גם דיוויד ג'ונס, ראש קרן JVC, צפוי להצטרף לדירקטוריון.

לדברי מרום: "כל המשקיעים הקודמים בחברה גם הם השתתפו, ביניהם קרן ג'נרלי, קרן JK&B וקרן Crossroad". עד היום גייסה החברה 42 מיליון דולר כולל הגיוס הנוכחי.

Pharma Two B מפתחת תרופה למחלת הפרקינסון שהיא למעשה רה-פורמולציה ושילוב של שתי תרופות קיימות, המומחיות של מרום. התרופה מורכבת מגרסת שחרור מושהה של אזילקט, התרופה שפיתחה טבע לטיפול במחלת הפרקינסון, יחד עם תרופה בשם פרמיפקסול המשווקת על ידי חברת BI (Boehringer Ingelham). לדברי מרום, השילוב בין שתי התרופות, יחד עם מנגנון השחרור המושהה, מאפשרים לתת מינון קטן יותר של התרופות הללו מן המקובל היום ובכך הופך אותן לכדאיות מבחינת פרופיל היעילות מול תופעות הלוואי, גם עבור טיפול בפרקינסון בשלבים מוקדמים במיוחד. "שימוש בתרופה הזו יכול לדחות את מועד תחילת השימוש בתרופות ממשפחת הלבדופה, המקובלות בטיפול בפרקינסון מתקדם יותר, אך הן עתירות תופעות לוואי ויוצרות התרגלות", אומר מרום.

הפטנטים על שתי התרופות, אזילקט ופרמיפקסול, צפויים לפוג עד 2020, אז מקווה Pharma Two b להשיק את המוצר. שתי התרופות רשמו בשיא הכנסות של מאות מיליוני דולרים. אם אמנם תרופה משולבת תעניק יותר יעילות לצד פחות תופעות לוואי, היא יכולה להצמיח את השוק למוצרים מקטגוריה זו, תוך שמירה על רף מחיר שהוא מעל למחיר של תרופה גנרית.

פארמה 2 בי כבר ביצעה ניסוי קליני שלב IIb ב-150 חולי פרקינסון, בו הראתה לדבריה כי המוצר שלה יעיל יותר מאשר טיפול בפלצבו (תרופת דמה). החברה מתכוונת להשתמש בסכום שגויס בעיקר לצורך ניסוי שלב III במוצר הדרוש כדי להביאו לשוק, וכן לפתח מוצרים חדשים, הן לתחום הפרקינסון והן לתחום הסרטן.

ד"ר נורית ליבנה, מנכ"ל פארמה 2 בי, אמרה: "הניסוי שלב IIb עמד בכל יעדיו והציע יעילות ובטיחות משופרות עבור המוצר המשולב, בזכות האפקט הסינרגי". לדברי ליבנה, המוצר יוכל להשתלב בהמשך גם כתוספת לשימוש בלבודופה, ובכך יגדל השוק הפוטנציאלי עבורו.

מרום הוסיף היום כי "הנוכחות של קרן IBF בסביבת הביוטק הישראלית היא משהו שכולנו ציפינו לו. הבדיקות המקיפות שלהם הן מבחינה מדעית והן מבחינה קלינית ורשתות הקשרים העמוקות שלהם מהווים תרומה משמעותית לזירת משקיעי הביומד בישראל".

פארמה 2 בי ביקשה בעבר לבצע גיוס בבורסה של תל אביב אולם היא ויתרה בסופו של דבר על הגיוס לאחר שלא הצליחה להשיג את השווי המבוקש. מרום הוא גם המייסד של חברת Mapi Pharma אשר מפתחת גרסה בשחרור מושהה של הקופקסון של טבע, המיועדת למתן פעם בחודש. Mapi ביקשה לגייס בנאסד"ק, אולם בסופו של דבר גם היא בחרה בגיוס פרטי. מרום: "כעת אני מתרשם כי הזמן המוצלח לחברה מסוג זה להגיע לנאסד"ק הוא באמצע שלב III של הניסויים, אולם האם אמנם נצא עם אחת החברות להנפקה בשלב כזה? זה כבר תלוי בבעלי המניות החדשים".