שבועיים לרפורמת המדדים: המחזורים נותרו ללא שינוי של ממש

ב-11 ימי המסחר שהתקיימו מאז כניסת הרפורמה עמד המסחר על מחזור יומי ממוצע הנמוך בכ-5% מהחודש שקדם לרפורמה ■ הבורסה: "צריך זמן כדי להעריך את התוצאות"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

לפני כשבועיים הוציאה הבורסה לדרך את השלב הראשון ברפורמת המדדים שהיא מובילה, בתקווה לעורר ולהגדיל את מחזורי המסחר בבורסה. את המהלך הזה מקווה הבורסה להשיג באמצעות הרחבת המדדים הקיימים, יצירת מדדים חדשים, ושינוי המשקלות המקסימליים של החברות השונות בתוך המדדים.

"גלובס" בדק האם ישנם ניצני שינוי בנוגע למחזורי המסחר בבורסה. התשובה: הגם שמוקדם עדיין לקבוע מסמרות בעניין, והרפורמה טרם הושלמה, הרי שלפי שעה נראה שאין שינוי של ממש.

ביום חמישי, 9 בפברואר, ערב השינוי במדדי המניות - והיום שבו השוק, כולל תעודות הסל, נערך לשינוי במדדים ונדרש לקנות ולמכור מניות בהיקף אדיר - עמד המחזור במניות ובהמירים בבורסה על רמה יוצאת דופן של כ-7.9 מיליארד שקל. אלא שב-11 ימי המסחר שהתקיימו מאז יום ראשון 12 בפברואר ועד יום ראשון 26 בחודש (כולל), עמד ממוצע היקף המסחר במניות ובהמירים על כ-1.33 מיליארד שקל. זאת, בדומה לסדרי הגודל של המחזורים היומיים בכל אחת מ-3 השנים האחרונות.

אגב, בסיכום חודש ינואר 2017 ציינו בבורסה, כי באותו חודש הורגשו "מחזורים ערים במניות ובתעודות סל על מדדי מניות, וזאת לקראת הרפורמה במדדי המניות בבורסה החל בפברואר 2017". באותו סיכום חודשי ציינו בבורסה כי "המחזור היומי בשוק המניות (כולל תעודות סל), שהסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל בינואר, היה דומה למחזור בחודשיים האחרונים של 2016, וגבוה בכ-9% מהמחזור הממוצע בשנת 2016". כלומר, המחזור היומי בשבועיים שלאחר השקת רפורמת המדדים היה נמוך בכ-5% מהחודש שקדם לה.

מחזור המסחר היומי הממוצע בשבועיים שלאחר החלת רפורמת המדדים בת"א אמנם גבוה בכ-5% מהמחזור היומי הממוצע בשנת 2016, אולם הוא נמוך בכ-8% מהמחזור היומי הממוצע בשנת 2015, ורחוק בכ-35% ממחזורי המסחר שנרשמו בשנות השיא: 2010 ו-2007 (וגם 2008, שהייתה קרובה אליהן).

בסביבת הבורסה מציינים עתה, בצדק מה, כי "עדיין מוקדם מדי לדבר על תוצאות הרפורמה מבחינת המחזורים, אבל, רואים את ההשפעה של הרפורמה הן טרם ההשקה והן במהלך השבועיים האחרונים". עוד ציינו בבורסה, כי "צריך לקחת בחשבון שצריך לתת לזה זמן כדי לראות מה באמת יהיו התוצאות ומה תהיה ההשפעה של הרפורמה על מחזורי המסחר".

בבורסה מוסיפים עוד מספר נתונים שלטעמם מעידים על שינוי מסוים בפעילות המסחר במניות בתל-אביב: "לקראת הרפורמה חלה עלייה במחזורי המסחר - מכ-1.2 מיליארד שקל ביום בחודשים ינואר עד אוקטובר 2016, לסכום של כ-1.4 מיליארד שקל בחודשים נובמבר ודצמבר 2016, כמו גם בינואר 2017; ערב הרפורמה, ב-9 בפברואר השנה, נשבר שיא של 6.5 שנים במחזורי המסחר בבורסה, ונרשם מחזור ענק בהיקף של כ-7.9 מיליארד שקל במניות בבורסה, ומניות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל נסחרו מחוץ לבורסה".

עוד ציינו בבורסה, כי שבועיים לאחר הרפורמה מורגשת "התכנסות מחזורי המסחר במניות לכ-1.5 מיליארד שקל ביום, בדומה לשבוע הראשון של פברואר וגבוה בכ-6% מחודש ינואר", בעוד ש"באופציות על מדד ת"א 25 (קודם לרפורמה, כיום ת"א 35, ר'ש' וא'ל') חלה עלייה במחזור באופציות".

מהי הרפורמה במדדים

כאמור, ביום חמישי לפני שבועיים וחצי התקיים בבורסה בתל-אביב אחד מימי המסחר הסוערים ביותר אי פעם, בעקבות כניסתה לתוקף של רפורמת המדדים בסיום אותו יום מסחר, שבסופו מדדי הדגל של הבורסה - ת"א 25 ות"א 100 - הפכו למדדי ת"א 35 ות"א 125, בהתאמה, והושקו מדדים חדשים כגון מדד בלוצ'יפ 15. כמו כן, כוללת הרפורמה הפחתת המשקל המקסימלי של מניות מסך חלקן במדד, הגדלת שיעור החזקות הציבור בחברות הנכללות במדדים ושינוי תנאי הסף הנדרשים להיכלל במדדים השונים.

הרפורמה טרם הושלמה, כאמור. החל מתום המסחר, ב-2 במארס הקרוב, יחולו עוד שינויים בתקרות המשקל, ושינויים נוספים יחולו גם בתום המסחר ב-6 באפריל הקרוב, או אז תקרות המשקל במדד ת"א 35 יעמדו על 7%, בת"א 125 על 5%, ומדד ת"א בנקים 5 - על 33%.

מחזורי המסחר בבורסה - מניות והמירים
 מחזורי המסחר בבורסה - מניות והמירים