נסגר התיק נגד יוסי גורדון, מנכ"ל אנגל משאבים

גורדון, מנכ"ל חברת הנדל"ן הציבורית, נחשד במעורבות בביצוע עבירות ני"ע ■ ההחלטה התקבלה שבועות ספורים לאחר שהפרקליטות הודיעה לאלי גבאי, אחד מבעלי אנגל משאבים, כי החליטה להעמידו לדין

אלי גבאי / צילום: תמר מצפי
אלי גבאי / צילום: תמר מצפי

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) החליטה לסגור את התיק נגד מנכ"ל חברת הנדל"ן הציבורית אנגל משאבים, יוסף (יוסי) גורדון, שהיה חשוד במעורבות בביצוע עבירות ניירות ערך - כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה על סגירת התיק התקבלה שבועות ספורים לאחר שהפרקליטות הודיעה לאלי גבאי, אחד מבעלי אנגל משאבים, כי החליטה להעמיד אותו לדין בגין עבירות אי-דיווח במטרה להטעות משקיעים, הנעה בדרכי תרמית וקבלת דבר במירמה.

מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד אורלי דורון, הודיעה לבא-כוחו של גורדון, עו"ד איתן מעוז, כי טענותיו בשימוע שנערך לגורדון התקבלו, והוחלט כאמור לא להגיש נגד גורדון כתב אישום בפרשה.

ב-8 בינואר, פחות משנה לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את העברת השליטה בחברת הנדל"ן אנגל משאבים לדיוויד מוריס ושותפו אלי גבאי, עדכנה החברה כי הפרקליטות החליטה להגיש נגד גבאי כתב אישום, במסגרת חקירה של רשות ניירות ערך המתנהלת נגדו.

לקראת סוף 2015 נעצר גבאי על-ידי רשות ניירות ערך בגין חשד לביצוע עבירות אי-דיווח במטרה להטעות משקיעים, הנעה בדרכי תרמית וקבלת דבר במירמה. גבאי נעצר לאחר שממצאי החקירה העלו כי בתחילת אותה שנה רכש באמצעות חברה שבבעלותו כ-10% מהונה של אנגל משאבים ב-3 מיליון שקל, ועד למועד מעצרו לא דיווח על הרכישה ועל הפיכתו לבעל עניין באנגל. זאת, לפי החשד, מתוך כוונה לכאורה להסתיר מהציבור, מהחברה, מכונסי הנכסים וממחזיקי האג"ח את העובדה שהפך לבעל עניין בחברה.

תהליך ההשתלטות על אנגל משאבים התחיל בניסיון של גבאי לרכוש את השליטה בחברה לבדו, לאחר שקיבל במהלך 2015 את הסכמת בעלי האג"ח לכך - אבל בוטל בעקבות מעצרו. בהמשך חבר גבאי, איש עסקים הפועל בעיקר בתחום הנדל"ן, למוריס - מי ש-4 שנים קודם לכן הוביל מהלך של הסדר חוב באנגל משאבים, אבל כ-3 שנים לאחר מכן איבד את מניותיו, לאחר שלא עמד בהחזר הלוואה לבנק זר.

מאז שהחליט בית המשפט במארס 2016 לאשר את רכישת השליטה באנגל על-ידי מוריס וגבאי ועד היום, זינקה מניית החברה בכ-70%, והיא משקפת לה שווי של כ-60 מיליון שקל. לאחר כניסתם של גבאי ומוריס לאנגל החברה גייסה אג"ח (סדרה ח') בהיקף של כ-185 מיליון שקל, וכיום היקף התחייבויות האג"ח שלה מסתכם בכ-200 מיליון שקל, בתשואה של כ-4.5%.

כאמור, ב-2011 השלימה אנגל משאבים הסדר חוב בהיקף של כ-260 מיליון שקל, שכלל תספורת של כ-50% למחזיקים, ובמסגרתו עברה השליטה בחברה לידי מוריס. בתחילת 2014 עברו מניות השליטה לידי כונסי נכסים בעקבות דרישת בנק מלווה, ומכירתה המחודשת התפתחה לסאגה שנמשכה יותר משנתיים. בסופו של דבר אישר בית המשפט למוריס ולגבאי לרכוש את אנגל משאבים תמורת 6.5 מיליון אירו והזרמה של כ-20 מיליון שקל לקופת החברה בשנים הקרובות.

כיום פועלת אנגל משאבים בתחום הנדל"ן המניב ומקבצי דיור בישראל וכן בתחום הייזום והנדל"ן למגורים בחו"ל.