קצב הגידול במהירות הגלישה בסלולר בישראל - מהנמוכים בעולם

המשתמש הישראלי בממוצע גולש ב-53% מהזמן ברשתות דור רביעי וביתר בדור שלישי ■ האוצר ומשרד הביטחון במו"מ על פינוי תדרים נוספים

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

המציאות העגומה בישראל בתחום הסלולר: נתונים שהוצגו למשרד התקשורת על ידי המפעילים, מראים שבישראל קצב הגידול במהירויות הגלישה בסלולר הוא מהנמוכים ביותר בעולם. למעשה, אפשר להגדיר זאת פשוט כעמידה במקום. כלומר, למרות הדור הרביעי שהושק בצורה מאוד חלקית על ידי המפעילים, נוצר מצב אבסורדי שבו קצב הגלישה וחווית השימוש כמעט ולא משתפרת מאז הושק הדור הרביעי בישראל.

במקביל, מסתבר שבישראל, בגלל חולשת המפעילים וירידת ההשקעות 53% מהגולשים בלבד, גולשים בממוצע ברשתות דור רביעי. זה אומר שכחצי מהגלישה והשימוש בסלולר מתבצע למעשה דרך רשתות דור שלישי. הערכה היא שבישראל המהירות הממוצעת נמוכה מ-20 מגה למשתמש.

הנתונים העגומים מצביעים על המשך המשבר בשוק התקשורת ובעיקר על המשבר של החברות הסלולריות שפשוט הפסיקו לרוץ אחרי המשך ההשקעות ופיתוח הרשת. המצב בפרטנר ובהוט סלולר הוא יחסית טוב יותר בגלל שדרך המיזם המשותף לתפעול הרשת המשותפת (PHI) החברות בנו יותר אתרים (קרוב ל-2,000), מאשר בסלקום ובפלאפון. הערכה היא שבסלקום יש פחות מאלף אתרים ובפלאפון יש קצת מעל האלף. לצורך כיסוי ראוי דרושים כ-2,000 אתרים בדור הרביעי והחברות (מלבד PHI) מאיטות קצב פריסה ונסוגות אחורה ולא ממהרות להשלים כיסוי.

מיותר לציין כמובן את המצב במדינות רבות בעולם שכבר השיקו מזמן רשתות דור 4.5, והן ממשיכות לתגבר את הרשתות בצורה משמעותית. כך למשל וריזון ו-AT&T בארה"ב כבר נערכות להשקת דור חמישי כי הרשתות שלהן הולכות ומתמלאות בקצב גבוה והעומסים כבדים מאוד. רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב כבר נערכת להקצאת תדרים ייעודיים מתוך הבנה שבלי תדרים נוספים הרשתות יהיו בבעיה.

יוצא כי מצד אחד החברות ממשיכות לפרוס אתרים, אך בקצב איטי מאד, ומצד שני השימושים הולכים וגדלים ולכן העומס על הרשתות מצמצם את מהירויות הגלישה שהן מסוגלות לספק. משרד התקשורת סירב למסור את הנתונים, אך אישר שמידע כזה התקבל.

בינתיים ל"גלובס" נודע שמשרד התקשורת מנסה כבר שנתיים לפרסם מכרז לבחירת חברת ייעוץ שתכין עבודה השוואתית בנושא אגרות התדרים. במשך שנתיים נאבקים להוציא מכרז, ועדיין לא הסתיימו הדיונים מול הגורמים השונים במשרד שיאשרו את פרסומו.

בשבוע שעבר הציגו המפעילים למשרד התקשורת נתונים לפיהם בישראל אגרות התדרים שמשלמים המפעילים הם מהגבוהים בעולם, והם פוגעים בהתפתחות הרשתות שכן הם זקוקים ליותר ויותר תדרים שעליהם הם לא יכולים לשלם. יוצא כי מפעיל משלם בערך כמיליון שקל למגה ואם חברה סלולרית קונה 20 מגה, היא משלמת עליהם כ-40 מיליון שקל. הוצאה של 40 מיליון שקל זו הוצאה שככל הנראה תעביר חלק מהחברות להפסד במצבן היום.

במקביל נודע, כי משרד האוצר נמצא במגעים עם משרד הביטחון על פינוי תדרים נוספים. במשרד התקשורת ובאוצר סבורים שצה"ל אינו מנצל כיאות את התדרים שברשותו ואם היה משלם אגרות כמו של חברה מסחרית, צה"ל היה מחזיר תדרים רבים למדינה.