אושר בוועדת שרים ובטרומית: חופשת הלידה תוארך בשבוע

שר האוצר משה כחלון: "בשורה עבור כל האמהות והאבות" ■ ח"כ טרכטנברג: "הארכה בשבוע מפספסת את ההזדמנות לעשות מהפכה בתחום. חופשת הלידה של שנות ה-50 כבר לא מתאימה למאה ה-21"

תינוקות/ צילום: רויטרס
תינוקות/ צילום: רויטרס

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ד') לקדם את הצעת החוק של יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו), להארכת חופשת הלידה. על פי המתווה שאושר, חופשת הלידה בתשלום תוארך בשבוע אחד לכדי 15 שבועות בסה"כ כבר במהלך השנה הנוכחית, ואילו בחצי השנה הקרובה תיבחן הממשלה את האפשרות לממן שבוע נוסף. בעקבות האישור בוועדת השרים, עבר התיקון לחוק גם בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

התיקון לחוק, שזכה לאור ירוק מהממשלה לאחר ששר האוצר משה כחלון הקצה לצורך העניין 230 מיליון שקל בשנה, כולל גם מספר הקלות נוספות ליולדות. כך למשל, הזכאות להנחה במעונות היום תינתן גם למי שמאריכה את חופשת הלידה עד חצי שנה (ללא תשלום). בנוסף, כדי לעודד מיצוי משמעותי יותר לניצול חופשת הלידה גם על ידי גברים, נקבע כי המינימום הדרוש כדי לאפשר לגבר לנצל את חופשת לידה יעמוד על שבוע בלבד לעומת 3 שבועות כיום. עוד נקבע כי סטודנטיות יורשו לראשונה לחלוק את חופשת הלידה עם בני הזוג כדי לשוב ללימודים, ללא מגבלה מיוחדת.

"יש כאן בשורה לכל ההורים בישראל", אמרה היום ח"כ עזריה. "שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות ואחוז תעסוקת הנשים גם הוא מהגבוהים, אבל שוק העבודה אינו מותאם לכך ששני בני הזוג עובדים", היא הוסיפה. גם השר כחלון בירך: "הארכת החופשה היא צעד מבורך ובשורה עבור כל האמהות והאבות. נמשיך במאבק ביוקר המחיה, בצמצום פערים חברתיים ובפעולות שיגדילו את רווחתם של כלל העובדים בישראל".

גם ח"כ שלי יחימוביץ', שבשנת 2007 הייתה הראשונה יחד עם השר לשעבר גדעון סער שהביאה להארכה של חופשת הלידה (בשבועיים), בירכה היום: "הארכת חופשת הלידה בשבוע נוסף חשובה וחיונית גם לרווחתן, לבריאותן ולזכויותיהן של נשים שאך ילדו, ותורמת לאיזון ולשפיות שבין חזרה לעבודה סדירה ובין פנאי משפחתי חיוני. מדובר בחקיקה פמיניסטית חשובה שמיטיבה עם התא המשפחתי כולו".

אבל מול המברכים, יש מי שביקש להדגיש היום כי מדובר בצעד קטן מדי. "חופשת הלידה של שנות ה-50 כבר לא מתאימה למאה ה-21 שבה שני ההורים עובדים במשרות מלאות עם קריירות תובעניות", אמר ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), שמשמש גם כיו"ר השדולה למען הגיל הרך.

"על המדינה ליצור מודל חדש לתקופת הלידה, אך לצערי הארכת התקופה בשבוע מפספסת את ההזדמנות לעשות מהפכה בתחום", הוא הוסיף. טרכטנברג הסביר כי הצעת החוק שהוא הגיש בעצמו תאפשר לאמהות לחזור לעבודה באופן הדרגתי, תוך שמירה על רמת ההשתכרות שלהן ותאפשר גם לאבות לקחת חלק פעיל יותר. "כל עוד לא נבצע שינוי אמיתי בתקופת הלידה, הפערים החברתיים יתחילו כבר בשנה הראשונה לחיים", הוא סיכם.