אברהם נניקשווילי מעיד: "לא נתתי שוחד לפואד - נתתי עזרה"

נניקשווילי מואשם כי העביר לבן-אליעזר 400 אלף דולר לרכישת פנטהאוז ביפו, ובתמורה קידם בן-אליעזר לכאורה את ענייני חברת שמן ■ נניקשווילי: "אני לא אוליגרך. עבדתי מגיל 14. בשטיפת מכוניות. לא לקחתי כלום מאף אחד"

נניקשווילי בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
נניקשווילי בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

"לא נתתי שוחד לפואד, אלא נתתי עזרה לפואד. פואד היה חבר, והוא לא רק היה חבר שלי, אלא היה כמו אבא בשבילי, כמו אח. מאשימים אותי שנתתי שוחד לעובד ציבור. פואד לא היה עובד ציבור בשבילי אלא חבר במצוקה. אנשים חזקים לא צריכים עזרה. פואד היה צריך עזרה. תרמתי גם לאהוד אולמרט (250 אלף דולר לצורכי ייצוג משפטי. ח',מ') כשלא היה חזק, ועזרתי במיליונים של דולרים לעוד עשרות אנשים אחרים, הן כמתנה והן כהלוואות שלא חזרו. אומרים לי שככה לא נוהגים. אני כל הזמן נהגתי בצורה הזאת. אם אלוהים נותן לך אפשרות, אז צריך לעזור לחלשים. חלש זה מבחינת המצב של האדם" - כך העיד היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב איש העסקים אברהם נניקשווילי, המואשם במתן שוחד בסך 400 אלף דולר לשר המנוח, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בתמורה לסיועו של בן-אליעזר לאינטרסים עסקיים של נניקשווילי.

נניקשווילי מואשם כי העביר לבן-אליעזר 400 אלף דולר לצורך רכישת הפנטהאוז של השר המנוח ביפו. בתמורה לאותה "הלוואה", על-פי החשד, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שהייתה בשליטת ג'קי בן-זקן ונניקשוווילי.

לטענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בשנת 2011 פנה בן-אליעזר לנניקשווילי וביקש וקיבל ממנו 400 אלף דולר בתמורה לפעולות שביצע בן אליעזר מתוקף תפקידו כשר התעשייה לטובתם של נניקשווילי ובן-זקן.

לפי הנטען, בן-אליעזר הפעיל, בין היתר, את קשריו כשר שהיה הממונה על מועצת הנפט, יחד עם ראשת לשכתו דאז, איילת אזולאי, לשיפור סיכוייה של חברת שמן לעמוד בתנאים לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". לפי הנטען, רישיון הקידוח ניתן לחברת שמן לאחר לחצים שונים שהופעלו על-ידי בן-אליעזר, בסיוע אזולאי, ובאמצעותה, על חברי מועצת הנפט. נניקשווילי טוען מנגד כי הוא נתן את אותם הכספים לבן-אליעזר כחבר וללא ציפייה לקבל תמורה כלשהי בגינם.

נניקשוולי הודה בעדותו כי נתן 400 אלף דולר לפואד, אך טען כאמור כי מדובר היה בעזרה, והוא מוכן היה גם לתת את הסכום במתנה ולא כהלוואה. נניקשווילי פנה לשופט שגיא ואמר לו: "כבוד השופט, גם אתה עלול יום אחד חלילה להזדקק לעזרה. אבל לא יוכלו לעזור מחשש מה יגידו. זה לא נשמע לך הזוי, כבוד השופט, שבשביל שישה וחצי שהיו לי בקידוח מד אשדוד אני אני אשחד חבר שלי? אני עובר 3 שנים של תסכול ושל תהיות".

בשלב זה של עדותו הזיל ננקשווילי הנרגש דמעה ועצר לרגע כדי ללגום מים מבקבוק הפלסטיק שהביא עמו לדוכן העדים ואז נרגע והמשיך להעיד: "אני היום לא עובד בגלל המשפט. מגיל 14.5 אני עובד ולא עשיתי דברים רעים. זה מה שקורה לי בגיל 57 כשיש לי הכול, לא חסר לי כלום, ולא עשיתי שום דבר לא טוב. בכסף שאלוהים נתן לי עשיתי דברים טובים. יש אלפי ילדים שעזרתי להרחיק אותם מלהיות פליליים, כי סייענו למועדון הכדורגל באשדוד שמחייב אותם גם ללמוד. כן, עזרתי גם לפואד. חובה לעזור לחבר. למה זה מגיע לי?".

נניקשווילי התוודה כי הוא שואל את עצמו באם באמת טעה. "אני לא אוליגרך. עבדתי מגיל 14.5 בשטיפת מכוניות. לא לקחתי כלום מאף אחד". 

ננקשווילי מייצג בידי עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס. 

המירוץ לצמרת של סוכן הביטוח האשדודי

אברהם נניקשווילי (57) עלה בילדותו מגיאורגיה, ולאחר כמה שנות מגורים באור-יהודה עברה המשפחה לאשדוד. הוא היה תלמיד ישיבת פוניבז' בבני-ברק, ואחרי שירות צבאי בחיל המודיעין החל לעבוד בבנק דיסקונט ברובע ב' באשדוד.

במסגרת העבודה בסניף, הוא ניהל את חשבון הבנק של אפרים גור, בעל סוכנות ביטוח בעיר ולימים חבר כנסת. כשגור נבחר לתפקיד סגן ראש העיר ונאלץ לעזוב את סוכנות הביטוח, הוא העביר אותה לנניקשווילי. אחד מהעובדים הצעירים בסוכנות היה ג'קי בן-זקן, שקשר קשרי חברות ועסקים עם נניקשווילי, והפך בעצמו למנהל הסוכנות.

ביולי 2005 רכשו נניקשווילי ובן-זקן 85% משלד בורסאי בבורסה לניירות-ערך בתל-אביב תמורת חצי מיליון דולר, ושינו את שמו ל"מנופים פיננסיים". השניים החלו לעסוק באמצעות החברה החדשה בנדל"ן. השניים השקיעו בחברה כ-8 מיליון שקל. בפברואר 2007 הם רכשו את קניון ארנה בהרצליה תמורת כ-540 מיליון שקל. בנוסף השקיעו נניקשווילי ובן-זקן, בין היתר, בנדל"ן בארצות-הברית.

בעיר ילדותם, אשדוד, הקימו השניים את הקניון "סטאר סנטר". בנוסף, הם פנו לעסקי הגז ורכשו את השליטה בחברת שמן משאבי נפט וגז, הנסחרת בבורסה לניירות-ערך בתל-אביב. בסוף 2013 התגלה כי כשל הקידוח "ים 3" של החברה.

דרך בן-זקן הכיר נניקשווילי את בנימין (פואד) בן-אליעזר וקשר איתו קשרים הדוקים. במסגרת קשריהם נתן נניקשווילי לבן-אליעזר סכום נכבד למימון רכישת ביתו ביפו, שלפי טענת המדינה ניתן כשוחד, בתמורה לקידום אינטרסים של נניקשווילי על-ידי בן-אליעזר.