הסדר נושים לחברת נדים כאמל: חוזרת לפעילות

מעל 135 מיליון שקל חובות הביאו את חברת הביצוע להקפאת הליכים ■ הסדר הנושים כולל העברת תמורות, נכסים של בעלי החברה ואפשרות למימוש חברת-בת בגרמניה ■ אלה יסלקו את החברה מחובות תוך כ-3 שנים

גיל הירשמן / צילום: איל יצהר
גיל הירשמן / צילום: איל יצהר

האם יש אור בקצה המנהרה בענף הביצוע? שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, בטינה טאובר, אישרה הסדר נושים בין 24 נושים לחברת נדים כאמל ולמעשה את הבראתה וחזרה לפעילות. 

במהלך חודש אוקטובר האחרון הוצא כנגד החברה צו להקפאת הליכים בשל חובות לבנק הפועלים, בנק לאומי וספקים שונים, בסכומים שהגיעו בתביעות של מעל 135 מיליון שקל.

חברת נדים כאמל היא ותיקה ומוכרת בצפון, ובעליה הם חמשת ילדיו של נדים כאמל מהיישוב הדרוזי דליית אל-כרמל.

טלטלה זאת בחברה באה במקביל לפרשיות קריסה נוספות בענף הביצוע, ואלה רק הגבירו את הלחץ מכל הכיוונים. חברת הביצוע המפורסמת שקרסה באותה העת היא חברת אורתם סהר, שבגלגולה המקורי חלשה על לא פחות מ 4,000 יחידות דיור בביצוע במקביל.

לפי פסק הדין בעניין כאמל, בית המשפט התרשם מרצונם של בעלי החברה להבריאה ולהגיע להסדר, בין היתר בשל העובדה שאלה מכרו נכסים פרטיים שהועברו לנושים, שכללו בתי מגורים בעוספיה ובדליית אל-כרמל ונכסים פרטיים נוספים בסך של מעל 20 מיליון שקל, שצמצמו כמעט לחלוטין את החובות לבנקים.

לפי ההסכם, עובדי החברה יקבלו 6 מיליון שקל. מדובר בכספים שהם בעיקר הפרשות פנסיוניות ופיצויי פיטורים, שכן מצבת העובדים כעת עומדת על כ-45, לעומת 100 עובדים קודם לכן.

עוד עולה מההסכם כי החברה מעמידה אפשרות לממש את חברת-הבת הגרמנית שבבעלותה ששווייה עומד על כמעט מיליון יורו ומתקבולים עתידיים.

לפי ההסכם, החברה תמשיך בפעילות בכל הפרויקטים מלבד שלושה, שמהם העדיפו הצדדים להיפרד: פרויקט של סולל בונה, פרויקט כביש 40 ופרויקט של חברת אשר גרין להקמת תחנת רכבת ספיר בנתניה, שהעלה אמוציות בין הצדדים.

לפי ההסכם, נאמן החברה, עו"ד גיל הירשמן, יעדכן את התקדמות התשלומים מכיוונה של החברה לנושים, וכמו כן ימונה עו"ד אופיר פדר כחוקר לאיתור נכסים של בעלי החברה, אם לא הצהירו עליהם. 

את בנק הפועלים ייצגה עו"ד קרן רייכבך סגל ממשרד איתן מהולל שדות.