"אנחנו החצר האחורית של רפאל הנוצצת, היוקרתית והמצליחה"

ועד ההנדסאים של רפאל מחריף את הצעדים הארגוניים: הורה שלא להשתתף בניסויים שמבצעת החברה ולהימנע מיציאה לחו"ל לצורך תחזוקת מערכות של לקוחות

חברי ועד ההנדסאים והעובדים של רפאל / צילום פרטי
חברי ועד ההנדסאים והעובדים של רפאל / צילום פרטי

"ההנדסאים ברפאל הם ציבור של מומחים בתחומם, עובדים בעלי ייחודיות מקצועית. הנדסאי שסיים ללמוד במוסד כזה או אחר ובא לרפאל, מתקבל לשורותיה אחרי תהליכי סינון ארוכים, מבדקים מקצועיים, ראיונות, סיווג ביטחוני. אחרי שהוא עובר את כל השלבים האלה בהצלחה, הוא נדרש לתהליך של חניכה: הוא יושב במשך תקופה בכיתה ולומד. אחר כך הוא מצטרף לפרויקט כזה או אחר, בתוך שנים קצרות הוא נהיה הנדסאי מומחה, באופן שאין בהרבה חברות בעולם.

"מה זה אומר? תראה את מערכת כיפת ברזל - המערכת הזאת היא אנחנו, היא בשר מבשרנו. מה שמניע אותנו הם ערכים של ציונות, דבקות במטרה, נאמנות מוחלטת לרפאל ולביטחון מדינת ישראל. אנחנו לא אנשים שרוצים להתעשר. אנחנו רק רוצים להתפרנס, לחיות בכבוד", אומר תמיר תדהר, מחברי ועד ההנדסאים ברפאל מערכות לחימה וממובילי מאבק העובדים שעלה הילוך בשבוע האחרון. המהלך מלווה בעיצומים ובשיבושי עבודה בחברה הביטחונית-ממשלתית שבמשך שנים נהנית מיוקרה ומאהדה ציבורית על הצלחותיה והישגיה הטכנולוגיים פורצי הדרך. בין ההישגים המוכרים יותר לציבור הרחב: מערכות ההגנה מפני רקטות וטילים - כיפת ברזל ושרביט קסמים; ומערכת ההגנה האקטיבית לטנקים ולנגמ"שים מפני טילים - מעיל רוח.

תדהר וחבריו לוועד מייצגים קבוצה של כ-1,500 הנדסאים ברפאל, מתוך כ-7,000 עובדים. ההסכם הקיבוצי שהסדיר בחמש השנים האחרונות, החל מ-2012 את העסקתם, הסתיים בסוף 2016 ומאז, ההנדסאים מנסים להגיע להסכם חדש עם הנהלת החברה, שישפר ויסדיר את שכרם שנשחק במשך השנים: "המחיה מתייקרת, המשכורות של כולנו תקועות כבר שנים. לפי כל מיני פרסומים מן העבר, השכר הממוצע ברפאל הוא כ-24 אלף שקל לחודש, בקרב ההנדסאים יש מאות רבות שמועסקים בין 5 ל-10 שנים ומקבלים שכר שבין 6,500 ל-8,000 שקל. ברוטו כמובן".

תדהר, 43, נשוי ואב לשלוש בנות עובד ברפאל 17 שנה. העבודה תובענית, האתגרים רבים, לחץ, מתח, דריכות קבועה לפני ניסוי קריטי בתהליך פיתוח של מערכת או אמצעי שלהצלחה או לכישלון בהם השפעה ישירה על הביטחון האישי של תושבי ישראל. "כשהבת הבכורה שלי אמרה בפעם הראשונה 'אבא', שמעתי את זה בטלפון כשהייתי בנסיעת עבודה, במרחק של 8,000 קילומטר מישראל", הוא אומר. "לכל אחד כאן יש סיפור דומה כזה, על העבודה הבלתי נגמרת בשבתות, על ההקפצות במוצאי שבת, על הצורך הדחוף להיות בעבודה - ולא במקום אחר, כי צריך. לכל אחד כאן יש את הסיפור האישי שלו על השמחות או על הבכי אחרי ניסוי מוצלח או ניסוי שכשל. רפאל היא בדמנו. כל אחד ואחת כאן יודע מה הוא עושה, יודע שאנחנו משרתים את ביטחון המדינה. ואחרי שבמשך שנים של הכרה בחשיבות המשימה והקרבה מצדנו השכר שלנו תקוע, נשחק, לא זז לשום מקום וכל ההוצאות מסביב מתייקרות - זה מתסכל". הוא מוסיף: "למה בן אדם בן 40 שעובד קשה, צריך להיסמך עדיין על תמיכה כספית מההורים?".

"לא ששנו לשבש את העבודה"

הכתף הקרה שקיבלו עת ביקשו מהנהלת רפאל להתכנס למשא ומתן למען הסכם קיבוצי חדש, הובילה את ועד ההנדסאים להכריז בחודש שעבר ביחד עם ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בחברה: "גם אחרי שתקופת הצינון של 14 יום מאז ההכרזה על סכסוך עברה, כך שיכולנו לנקוט מידית בצעדים ארגוניים, לא ששנו לשבש את העבודה. רצינו משא ומתן, לא חיפשנו את העיצומים ואת הצעדים הארגוניים. למרות שגילינו אחריות לתפקידנו, ההנהלה התעלמה מאתנו, זלזלה בנו. הבעיות שלנו לא באמת מעניינות שם מישהו", אומר תדהר. "גם בזמן שישבו אתנו, הגענו עם צוות משא ומתן מגובש, ענייני. בצדו השני של השולחן ישבו נציגי הנהלה שאין להם סמכות להתקדם, לקבל החלטות ולהכריע. הנה, גם היום יש לנו פגישת משא ומתן כזאת שאליה נשלחה מנהלת בכירה מטעם החברה, אך היא לא בדרג שיכול לקבל החלטות".

לפני כשבוע ההנדסאים הסירו את הכפפות והחלו לשבש את הפעילות באחד האתרים המרכזיים של רפאל, מכון דוד שבאזור הקריות: מאות מהנדסאי החברה התבצרו בבניין ההנהלה במשך זמן רב, מנעו כניסה של בכירים ואחרים הפגינו בשערי המתחם. מבחינת העובדים, זאת הייתה פעולת אזהרה לקראת החרפת הצעדים הארגוניים.

תגובת הנהלת רפאל לשיבושים, כך לטענת העובדים, לא אחרה לבוא: "כ-25 עובדים שפעילים בוועד ההנדסאים ובמועצת ההנדסאים קיבלו בעקבות אותה פעולה הזמנה לשימוע לפני פיטורים. המהלך הוביל להתערבות מידית של יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן וכעבור זמן קצר הזימונים לשימועים בוטלו", אומר אחד מחברי ועד ההנדסאים.

רפאל: "לא ננהל דיאלוג בתקשורת"

פעולת האזהרה לא שינתה את מצב ההידברות בין העובדים לבין ההנהלה, וההנדסאים החליטו להחריף צעדים ולהורות על עצירת השתתפותם בניסויים שמקיימת החברה; השתתפות בהדגמות של מערכות ואמצעים לפני לקוחות פוטנציאליים בארץ ובעולם; בשליחת הנדסאים ללקוחות החברה בחו"ל כדי לתחזק מערכות שרכשו ממנה בעבר; ודרישה שהנדסאים שעובדים בשטח - ילונו בבתיהם באופן שמשבש חלק מהפעילויות המתוכננות של החברה.

עם פתיחת המאבק הקימו עובדי החברה ועדת חריגים ששומרת על קו פתוח עם ההנהלה, ודנה באופן פרטני בסוגיות דחופות. למרות שרוב הניסויים שעושה החברה נעצרו, היא התירה ביצוע של כמה ניסויים קריטיים: "כמעט שאין מהלך אחד בפעילות החברה, בטח לא בניסויים, שההנדסאים לא מעורבים בו. הם נמצאים בכל רובד בפעילויות של רפאל", אומר תדהר.

עם זאת, בוועד ההנדסאים מבטיחים להחריף את הצעדים הארגוניים בימים הקרובים, עד לכדי השבתה מוחלטת של הפעילות: "בינתיים אנחנו מקבלים מסרים סותרים: אתמול (ב') ישבנו עם מנכ"ל החברה, האלוף (במיל') יואב הר אבן ושמענו ממנו כי בכוונת ההנהלה להתייחס אל המו"מ אתנו ברצינות. אנחנו מחכים", אומר אחד מחברי הוועד: "אנחנו בפירוש מרגישים שאנחנו החצר האחורית של רפאל הנוצצת, היוקרתית והמצליחה".

מאז תחילת המאבק לא מוסרת רפאל מערכות לחימה התייחסות ישירה לטענות העובדים, וכך גם הפעם: "אין לנו כל כוונה לנהל דיאלוג עם הוועד דרך אמצעי התקשורת, והוא ימשיך להתנהל בצורה עניינית ובראייה כוללת לטובת החברה ועובדיה כאחד".