חדר כושר ומשחקים: מה באמת חשוב לעובדי חברות טק צעירות במשרדים?

מהם הפיצ'רים הפופולריים ביותר והאם הם באמת משפיעים על תפוקות העובדים? ■ "כל אחד יכול להזמין ערסלים באמזון, אבל לוקח שנים כדי לייצר תרבות ארגונית בעלת משמעות"

השקעה במשרד בוטיק או מתחם גדול/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעה במשרד בוטיק או מתחם גדול/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לעתים קרובות יוצא לנו לבקר במשרדים של חברות היי-טק ישראליות צעירות. "שנעשה סיבוב לפני הראיון?" שואל המרואיין התורן, לרוב מייסד החברה. "עברנו לכאן ממש לאחרונה. מגניב פה!", הוא מתלהב וגורר אותנו לראות את המטבח המאובזר, פינת הקפה, פינת העישון, חדר המשחקים, חדר הישיבות, הפטיו המרווח ("רוצה שנשב כאן?") וכך הלאה. המזומן הרב שבקופת החברות הצעירות מאפשר להן לאבזר את המשרדים שלהן בפיצ'רים שמנעימים את זמנם הפנוי של העובדים, אם יש כזה. ההנחה היא שאותם פיצ'רים יהפכו את העובד לשמח יותר וכך יגדילו את התפוקות שלו וישפרו את פריון העבודה.

האם זה נכון? ובכן, לא ממש, לפחות לא לפי מחקר שנערך באחרונה בבריטניה. Kiwi Movers, חברת הובלות ואחסנה בריטית, שמה לב שחלק לא מבוטל מלקוחותיה מעביר לאחסון ציוד משרדי לא חיוני, ובחרה לבדוק עד כמה מדובר בתופעה. החברה ביצעה סקר בקרב העובדים של חלק מלקוחותיה, וגילתה כי 86% מהם חושבים שלאותם פיצ'רים אין ערך, כלומר הם אינם תורמים לשביעות הרצון והפרודוקטיביות של העובד. רק 3% טענו שיש להם ערך רב. לו נערך הסקר בארה"ב או ישראל, סביר להניח שהיו מתקבלות תוצאות דומות. במילים אחרות, שולחן פינג-פונג, ערסל או משפטי חוכמה על הקירות לא בהכרח הופכים את העובדים ליותר שמחים ופרודוקטיביים.

מה כן? 79% מהנשאלים טענו שטכנולוגיה שניתן לסמוך עליה (כמו חיבור יציב ומהיר לאינטרנט) הרבה יותר חשובה מהאסתטיקה של מקום העבודה. 25% טענו שחלק מהפיצ'רים אפילו מפריעים לעבודה. הכי מפריעים הם צעצועי משרד, כמו שולחן פינג-פונג ומכונות משחק. לא פלא, אם כך, שרק 4% מהנשאלים ציינו שהם משחקים בהם על בסיס יומי.

"יש חברות שמפספסות את הפואנטה ומבלבלות בין הטבות לתרבות ארגונית", אומר פרופ' קרי קופר, מרצה לפסיכולוגיה ובריאות ארגונית בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת מנצ'סטר. "לספק חללי עבודה יצירתיים וסביבת עבודה כיפית זה לא כמו לבסס תרבות ארגונית חיובית שמגדילה את שביעות הרצון של העובדים, מקטינה את שיעורי העזיבה ומגדילה תפוקות. יש טרנד גדל והולך לקדם את הטבות שטחיות כמו ארוחת בוקר חינם וחללי עבודה כיפיים, כאילו הן סימן לתרבות ארגונית חיובית, כשבמציאות זה לא כך. ריהוט מגניב הוא לא יותר מבונוס נחמד, ואל לחברות להתמקד בהטבות כאלו על חשבון תרבות ארגונית אמיתית. כל אחד יכול להזמין ערסלים באמזון, אבל לוקח שנים של עבודה קשה, מחקר ומחויבות לערכים כדי לייצר תרבות ארגונית בעלת משמעות".

ומהם הפיצ'רים הפופולריים ביותר? אלו שמציעים לעובד הטבה מוחשית ומיידית, כמו קפה חינם - 77% מהנשאלים מנצלים אספקה חינמית של קפאין על בסיס יומי בעוד שליש אוכלים מהפירות חינם. ועדיין, 23% העידו כי הם אינם מנצלים הטבות כאלו על בסיס יומי. יותר מזה: 71% היו מעדיפים שיהיה להם משרד גדול יותר או פינת עבודה גדולה יותר, ו-58% מאלו שהשיבו כך חושבים שאפשר להשיג זאת על ידי סילוק של אביזרים/רהיטים לא חיוניים.

 

אז מה השורה התחתונה? נראה שרוב העובדים הכי מרוצים כשהם מקבלים את הדברים הכי בסיסיים: משכורת טובה, חיבור מהיר לאינטרנט, קו טלפון, קפה ללא הגבלה, כמה עוגיות ומקרר שעובד. את הערסל נשאיר לחופשה בתאילנד.

עיצוב
 עיצוב