יעלון? לא בוגי ולא פתרון

האם יש כיסוי עובדתי לדימויים ששר הביטחון לשעבר מייחס לעצמו?

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

משה (בוגי) יעלון רוצה להקים מפלגה. לפני הכל אני רוצה לעשות סדר בעניין שמו של האיש. אם לא אכפת לכם, אני אקרא לו משה. בוגי מתקשר אצלי להמפרי בוגרט, לקזבלנקה - בקיצור, דברים שממש לא מתלבשים על יעלון. אצלי הוא הרבה יותר משה הקיבוצניק מאשר כל בוגי שהוא. אז סיכמנו: מכאן ואילך יעלון הוא משה. לפחות בטורים שלי.

ומשה החליט להקים מפלגה. מה כרטיס הביקור שלו? "הימין הממלכתי, השפוי, האחראי והישר", כפי שהגדיר זאת דוברו בימים אלה. האמנם יש כיסוי עובדתי לדימויים הללו?

ימין ממלכתי?

בואו נפרק את הנוסחה לגורמים. "ימין ממלכתי"? אולי היינו קונים את זה, אם היינו איזה חתול בשק. במה שונה הימין של משה מהימין של הליכוד? יש משהו שהליכוד מאמין בו שיעלון מתנגד לו? אם קיים אלמנט כזה, לא שמענו עליו כאשר יעלון היה מחובר לליכוד ולנתניהו. בעניין ההתנחלויות, למשל, הוא היה אפילו יותר נחרץ מראש הממשלה, לא רחוק, אם בכלל, מנפתלי בנט.

השפוי?

"השפוי"? לעומת מי? כלומר אם יש שפוי, מן הסתם יש גם בלתי שפוי. שבמקרה זה, מותר להניח, משה מתכוון למפלגתו לשעבר ולעומד בראשה, וכן לגורמים ימין קיצוניים אחרים. אבל גם כאן יש בעיה. במה בדיוק ניכרת שפיותו של משה לעומתם?

ככל שזיכרוני מגיע, ולא צריך זיכרון ארוך, לא מזמן היה יעלון חלק מבשרו של הימין, ואפילו נחשב ליקיר המתנחלים בהם צידד בכל מאודו. אם משה היה יותר שפוי מאחרים - זה לא בא לידי ביטוי בשום זמן, בוודאי כאשר היה חבר הממשלה. ובטח לא כשפישל בעניין המנהרות, כפי שנקבע בדו"ח המבקר.

 

"האחראי"?

"האחראי"? איפה, מתי, למה ואיך. במלחמת עזה ראינו אותו לרוב נשרך אחרי ביבי ועושה את דברו, מה שהיה מעשה בלתי אחראי בעליל. לקבינט הוא לא דיווח כמו שצריך, מעשה שמבקר המדינה קבע אותו כמאוד לא אחראי. בעניין המנהרות?

"הישר"?

נשאר "הישר". הוא ללא ספק היה כזה בפרשת אלאור אזריה. את זה לא ניקח ממנו. אולי אפילו שילם על כך בתפקידו כשר הביטחון, כגרסתו. אלא שעכשיו הוא אומר שלא ייתן יד לגוש שיחסום ממשלת ימין. כלומר, הוא מוכן להגן על המשך כהונתו של ביבי - עליו אמר דברים נוראים. זה יושר? אולי לא נורא אם יעלון יהיה בכנסת, אבל כבר אין "כוח" לסיעות חדשות, אז אולי במקום שר הטבעות אורן חזן? או בוקר? אולי רגב? יש מספיק כאלה.