מחוקקים רפובליקאים דוחפים להפסיק את הסיוע לפלסטינים

עם בואו של שליח טראמפ לישראל, מחדשים רפובליקאים בשני בתי הקונגרס מיזם חקיקה להתנות הסיוע לרשות בהפסקת תשלומי אש"ף למשפחות מחבלים שנהרגו בפיגועים נגד מטרות ישראליות

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

מאמצי ממשל טראמפ להשיק תהליך שלום חדש בין ישראל לפלסטינים עומדים להיתקל ברוחות נגדיות חזקות - ודווקא מבית, בוושינגטון. מחוקקים רבים בשני בתי הקונגרס רוצים לבטל את הסיוע האמריקאי לפלסטינים - יותר מ-300 מיליון דולר בשנת הכספים 2016 - בגלל הנוהל הוותיק של אש"ף לשלם תגמולים למשפחות של מחבלים שנהרגו בפיגועים נגד מטרות ישראליות או נעצרו בעקבותיהם.

במאמר פרשנות ב"וושינגטון פוסט", כותב אנליסט מדיניות החוץ ג'וש רוגין, כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ייצטרך להחליט בקרוב האם ממשלו יהיה מוכן להתעמת עם הפלסטינים על סוגיה זו. ג'ייסון גרינבלאט, יועצו של טראמפ לענייני ישראל, מגיע היום (ב') לירושלים, ואחת מהסוגיות באג'נדה שלו היא האם ארה"ב וישראל צריכות להגביר את הלחץ על הרשות הפלסטינית להפסיק את התשלומים למשפחות מחבלים.

מחוקקים רפובליקאים בסנאט ובבית-הנבחרים דוחפים חקיקה שתקצץ את הסיוע לרשות אם התשלומים למשפחות המפגעים לא ייפסקו. הצעת החוק אינה חדשה אבל יוזמיה מאמינים, כי כניסתו של טראמפ לבית הלבן מחזקת את סיכוייה. "הנחנו את הצעת החוק הזו על שולחן הסנט בשנה שעברה, השנה הסנאט יאשר אותה והנשיא טראמפ יחתום עליה", אמר הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, ראש ועדת המשנה לפעילויות זרות שליד ועדת ההקצבות של הסנאט.

הצעת החוק נושאת את שמו של טיילר פורס, קצין לשעבר בצבא ארה"ב, שנדקר למוות אשתקד ע"י מחבל פלסטיני בתל-אביב. פורס הותקף כאשר בילה בישראל במסגרת טיול סטודנטים. כשהוא ניצב לצד הוריו של פורס, בטקס אזכרה בסוף פברואר, אמר גרהאם: "אנו ננציח את זכרו של בנכם".

הסנטור טוען, שהשעיית הסיוע היא הדרך היחידה לאותת למחמוד עבאס, נשיא הרשות, שנושא ההסתה אכן חשוב לארה"ב וללחוץ עליו לפרק את המנגנון הביורוקרטי המסועף שמוקדש לתגמולי משפחות המחבלים.

הבית הלבן לא הגיב על הדברים, אך יש סימנים לכך שטראמפ עשוי להיות פתוח לרעיון: בכירים בממשל התמקדו בנושא ההסתה לטרור בהתבטאויות פומביות על הפלסטינים. נוסף לכך, הבית הלבן מציע עתה לעשות קיצוצים משמעותיים בסיוע תכנית סיוע החוץ והסיוע לפלסטינים עשוי להיות מטרה נוחה.

מחוקקים דמוקרטים אינם נלהבים מהרעיון. הם מציינים שהשעיית הסיוע תהיה עלולה לפגוע ביציבות הרשות הפלסטינית. "איננו עומדים לנקוט צעדים שיפגעו בפיתוח הכלכלי של הגדה המערבית", אמר הסנטור בנג'מין קארדין, הדמוקרט בועדת יחסי החוץ של הסנאט.

ממשלת ישראל מקיימת דיונים פנימיים על נושא זה כבר שנים רבות, מציין המאמר ב"פוסט". הסנטור גרהאם אומר, שראש הממשלה בנימין נתניהו, תומך ברעיון. דיפלומט בשגרירות ישראל בוושינגטון אמר לאנליסט, כי יש חשיבות לכך ששופכים אור על סוגיה זו. "אינך יכול לשלם לטרוריטסטים ולתמוך בשלום", אמר הדיפלומט.