ניתוח עסקה: היכונו לטירוף מערכות

עכשיו נותר רק לקוות שאינטל תדע לטפל כהלכה במובילאיי ולא תבצע בה השמדת ערך ■ פרשנות

מובילאיי הייתה ועודנה "ספינת הדגל" של ענף האוטו-טק הישראלי. היא הייתה החברה הראשונה שהצליחה להכות שורשים בצורה משמעותית בתעשיית הרכב והנפקת הענק שלה מיקדה את תשומת-הלב של תעשיית הרכב וההון סיכון הגלובלית במאגר הידע והמומחיות הייחודי בתחום "הרכב החכם" שנמצא בישראל.

אבל ההתחלה לא הייתה כל-כך קלה. בתחילת הדרך נאבקו היזמים שנים ארוכות למצוא משקיעים לחיישנים החזותיים שפיתחו ונאלצו לגייס השקעות ממשקיעים מקומיים. בענף הרכב, למשל, השקיעו יבואני הרכב הישראלים בחברה בשיטת "חבר מביא חבר". חלק לא מבוטל מהם - ובהם קבוצת דלק רכב - מימשו את השקעותיהם לאחר ההנפקה תמורת רווח מהיר, ויש להניח שלרבים מהם נצבט היום הלב, ובוודאי הכיס. החריג הוא שמואל חרל"פ, הבעלים של קבוצת יבוא הרכב כלמוביל, שהיה אחד המשקיעים הראשונים בחברה בימיה הראשונים וצבר עם הזמן כמעט 10% ממניותיה. לאורך הדרך הוא סירב לממש את השקעותיו בנימוק שזוהי השקעה אסטרטגית ולמובילאיי ממתינה עוד דרך גדולה לפניה. נראה שהיום החזון שלו התממש והוא יוצא אחד המרוויחים הגדולים מהעסקה - לפחות על הנייר.

מי שירצה יוכל למצוא בדיעבד רמזים למהלך המיזוג שהוכרז היום. אינטל נכנסה בשנה שעברה לשותפות אסטרטגית משולשת עם מובילאיי וב.מ.וו לפיתוח רכב אוטונומי. מובילאיי החלה לפנות לאחרונה לכיוונים חדשים של מיפוי גלובלי וביג דאטה, שהיו מציבים אותה כמעין "גוגל של עולם הרכב". יתר על כן היא אחת הספקיות הבודדות שהצליחה לקבל מעמד של "ספק בלתי תלוי" בתעשיית הרכב החכם, כזו שמקובלת על ידי יצרני רכב יריבים. היא הצליחה להפוך לשותפה אסטרטגית מועדפת של ב.מ.וו, אאודי ושלל יצרנים אחרים, ומעט מאוד חברות בתעשיית הרכב השיגו זאת עד היום.

השנה היא גם אמורה להציג לראשונה פריצת דרך בדמות כלי רכב מייצור סדיר עם מערכות הנעה אוטונומיות "שלב 3" - כאלה שנחשבות צעד אחד, או לכל היותר שניים, לפני השקת רכב עם יכולות אוטונומיות מלאות, דבר שנחשב "הגביע הקדוש" של התעשייה.

בלי להישמע יותר מדי פרובינציאליים, כל ההתפתחויות הללו הפכו אותה לגדולה על מידותיה של ישראל.

 

מדובר בחברה שפעילותה משתרעת כיום על פני כל הגלובוס ושעשויה לייצר לבעליה בעתיד הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה, אם לא מעבר לזה, ולהוות בסיס להנפקות משנה של חברות בנות במיליארדים. וזה כבר מגרש המשחקים של קומץ שחקנים גדולים.

כך או כך, אם עד עכשיו ניתן היה לכנות את הזרימה של ההון-סיכון הגלובלי לענף האוטו-טק הישראלי "הסתערות" (ראו טור הרכב בעמ' 8-9), אפשר להניח שמה שיבוא כעת זה טירוף מערכות מוחלט.

עכשיו נותר רק לקוות שאינטל תדע לטפל כהלכה ברכישה החדשה שלה ולא תבצע בה השמדת ערך.