המרוויחים הגדולים ממכירת מובילאיי לאינטל הם כמובן שני מייסדיה, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, וד"ר שמואל חרל"פ, מבעלי השליטה ביבואנית הרכב כלמוביל, אבל העושר שיצרה מובילאיי אינו רק מנת חלקם של השלושה אלא של מספר לא מבוטל ממנהליה הבכירים ומעובדיה. מושג כלשהו על היקף העושר הזה אפשר ללמוד מתוכניות האופציות של החברה, כפי שהן מפורטות במסמכיה השנתיים.

התוכניות האלה היטיבו בעיקר עם שני מייסדיה ועם שדרת הניהול הבכירה בחברה, אך סביר להניח שהן חלחלו גם לשאר העובדים. סכום הרכישה של אינטל את מובילאיי, 15.3 מיליארד דולר במזומן, משקף את כל הון המניות של החברה, כולל אלו שיונפקו מיידית, אחרי סגירת העסקה, בגין המרת כל האופציות שהוענקו לעובדים. מבדיקת "גלובס" עולה שאופציות אלו משקפות הטבת ענק בשווי 1.2 מיליארד דולר - 4.4 מיליארד שקל, לפני מס.

נתון מעניין נוסף הוא ששני שלישים (66%) מהאופציות חולקו לפי מחירי מימוש הנמוכים משמעותית ממחיר המניה בהנפקה הראשונה, 25 דולר (ראו טבלה). ובמילים אחרות, מחירי מימוש אפסיים במיוחד בהשוואה למחיר למניה שלפיו נמכרת החברה. אלו הן אופציות שהוענקו לעובדים בימים שהחברה עוד הייתה פרטית, ושיקפו את שווייה לפני הפיכתה לציבורית. יותר מזה: בשנתיים וחצי שעברו מאז הונפקה החברה, מומשו אופציות בהטבה כוללת של כחצי מיליארד דולר. "גלובס" חישב הטבה זו על בסיס מחיר המניה הממוצע בשוק במהלך כל שנה.

ומהכללי לאישי. מובילאיי מפרטת במסמכיה החזקות של דירקטורים ונושאי משרה בכירה, מתוקף הגדרתם כבעלי עניין, אך חשוב לציין שחלק מהמנהלים כבר מימשו חלק מהחזקותיהם לאורך חיי החברה כציבורית, ולכן החזקות אלו לא בהכרח משקפות את כל ההון שצברו במובילאיי. המנהל הבכיר ביותר הוא סמנכ"ל הכספים עופר מרשק, שהצטרף לחברה לפני עשור, והגיע אליה מליפמן (שנמכרה לוריפון). ההחזקה הנוכחית של מרשק שווה 7 מיליון דולר ומבדיקת "גלובס" עולה כי עד כה מימש מניות תמורת 12.8 מיליון דולר. זה אומר שצבר לפחות 20 מיליון דולר (ברוטו, לפני מס).

גם הדירקטורים לא קופחו, ושמותיהם די מוכרים לקוראי העיתונות הכלכלית. הראשון הוא אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע. דשא מכהן בדירקטוריון של מובילאיי עוד מהימים שלפני הנפקתה והחזקותיו שוות (ברוטו) 6.4 מיליון דולר. השני הוא אלי ברקת, שמונה לדירקטור מיד לאחר ההנפקה, ושווי החזקתו הוא 1.3 מיליון דולר. ברקת, נזכיר, עשה את הונו מקרן ההון סיכון BRM, המשקיעה הראשונה בצ'ק פוינט. האחרונה היא יהודית ריכטר, מבעלי מדינול, יצרנית הסטנטים. ריכטר, כמו ברקת, מונתה לדירקטורית במועד הנפקת החברה ושווי החזקתה זהה לזה של ברקת.

אופציה לעושר: מבנה תוכניות האופציות של עובדי מובילאיי