סוף לחיקויים? האיום החדש של תעשיית הזיופים הענקית בסין

ג'ק מא, מייסד אתר הקניות המקוון הסיני הענקי אליבאבא ואחד האנשים העשירים ביותר בסין, מנסה להוביל חקיקה חדשה במדינה, שתחמיר באופן ניכר את העונשים לסוחרים העוסקים בייצור ושיווק של סחורה מזויפת

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

ג'ק מא, מייסד אתר הקניות המקוון הסיני הענקי עליבאבא ואחד האנשים העשירים ביותר בסין, מנסה להוביל חקיקה חדשה במדינה, שתחמיר באופן ניכר את העונשים לסוחרים העוסקים בייצור ובשיווק של סחורה מזויפת. לטענת מא, החוק הנוכחי "נובח אך לא נושך", והגיע הזמן לעונשים חמורים הרבה יותר.

הצעתו של מנכ"ל אחד מאתרי הקניות הגדולים בעולם, שפורטה במכתב אותו שלח לנציגי הממשל הסיני, היא עונש מאסר של 7 ימים על כל מוצר מזויף שנמכר ברשת. "העולם ייראה אחרת לגמרי בכל הנוגע לשמירה על זכויות יוצרים, פיקוח על בטיחות מזון ותרופות ויכולתנו לחדש", הוא כתב.

לדברי נא, כ-99% מכלל פעילות הזיוף בסין אינה מטופלת כלל על-ידי השלטונות, למרות שהחוק אוסר על כך באופן מפורש.

מעניין לציין כי מדובר בשינוי דרמטי בעמדתו של האיש, שבעבר הרבה להמעיט בחשיבות הנושא ואף טען בפני עיתונאים כי "מוצרים מזויפים עשויים להיות איכותיים יותר מהמוצר המקורי שהם מחקים". ייתכן כי הצלחתו של אתר המסחר עלי אקספרס במערב קשורה בעמדתו הקשוחה יותר, מתוך רצון להפגין בפני לקוחות במערב כי איננו מעוניין להתפרנס מזיופים זולים.