כך ניסה נתניהו להפיל על כחלון את הדחת ראשי התאגיד

שר האוצר ממילא לא התנגד לשליטה של הדרג הפוליטי במינויים הבכירים בתאגיד השידור ■ ההדלפה כאילו הוא נתן את ידו להדחה נועדה להביא לפיצוץ - אולי לבחירות

אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הציגו אמש (א') למקורביו של שר האוצר משה כחלון את התוכנית שגיבשו כבר בחודש שעבר, ושנחשפה לראשונה ב"גלובס" ב-19 בפברואר, ולפיה תאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן") יחל לפעול במועד שנקבע, בכפוף לשינויים פרסונליים בהנהלה ובמועצת התאגיד שייקבעו על-ידי הדרג הפוליטי.

 

כחלון כבר הבהיר יותר מפעם אחת בשנה האחרונה כי הוא אדיש לרוב הסוגיות הנוגעות לתאגיד, כל עוד אינן תקציביות. לפני 10 ימים הוא הוסיף כי גם היוזמה של נתניהו להקמת מועצה שתפקח על כלל הגופים המשדרים אינה בגדר "דרמה", וכי אין לו בעיה עם מה שהוא הגדיר "יותר רגולציה".

למרות הדברים, בסביבתו של נתניהו התעקשו אמש להציג את המציאות אחרת, כאילו מדובר ב"פשרה" ובהסכמה מפורשת של כחלון להדיח את מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ ויו"ר המועצה גיל עומר.

כך, במקום שידברו על הזגזוג הנוסף של נתניהו, שרק אתמול לפני המראתו לסין חזר על התעקשותו שלא לאפשר את פתיחת התאגיד ואת הפגיעה בעובדי רשות השידור שקרעו את לבו - ידברו כעת על שר האוצר שנתן את ידו להדחת ראשי התאגיד, בדיל פוליטי ציני.

כחלון וביבי / איור: גיל ג'יבלי
 כחלון וביבי / איור: גיל ג'יבלי

להעביר את החקירות ל"מבחן הבוחר"

למה להציג את כחלון כמי שחתום מראש על הדחת ראשי התאגיד, אם ממילא נתניהו ואנשיו במשרד התקשורת יוכלו לעשות זאת בעתיד? גורמים במערכת הפוליטית משוכנעים כי נתניהו נחוש להביך את כחלון וליצור מולו משבר מכוון, כדי שיהיה את מי להאשים בפיצוץ - זאת ככל הנראה לקראת הליכה אפשרית לבחירות מוקדמות ביוזמת ראש הממשלה.

על-פי אותן הערכות, נתניהו שוקל ברצינות לפרק את הממשלה כדי להעביר את סוגיית החקירות ל"מבחן הבוחר", ובכך להקשות על היועץ המשפטי לממשלה להמליץ על כתב אישום נגדו.

אחרי הפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות" על הדיל לכאורה, שגרר פרסומים זהים בשורה של כלי תקשורת, כחלון זועם מתמיד. מכאן הדרך קצרה למשברים נוספים שעשויים לספק לנתניהו את התירוץ המושלם: "חוסר משילות". כך הוא עשה ב-2014, כאשר רק לימים התברר כי הסיבה האמיתית להליכה לבחירות הייתה חוק "ישראל היום".

היוזמה להקמת מועצה מפקחת על כלל הגופים המשדרים, ציבוריים ומסחריים כאחד, התגבשה כבר לכדי הצעת חוק, ותכליתה לאפשר לדרג הפוליטי למנות את מרבית חבריה, ובכך להשפיע על המינויים הבכירים בכל אותם גופים.

לאור ההתנגדות הצפויה ליוזמת החקיקה הזו בוועדת הכלכלה, אנשיו של נתניהו מתכוונים לקדם אותה באמצעות ועדה אחרת, אולי אפילו בוועדה מיוחדת שתקום לצורך העניין. 

גורמים בליכוד מודים בשיחות עם "גלובס" כי הקמת המועצה המפקחת, תוך מעורבות פוליטית ישירה במינויים, מהווה מהלך משמעותי בהרבה מסגירת התאגיד; וכי ממילא העברת החוק המדובר היה יעד שאפתני יותר.

לדבריהם, היכולת להתערב באופן ישיר ומובנה במינויים בכירים בגופי שידור מסחריים כמו ערוץ 2, היא חסרת תקדים. בכך מחזקים אותם גורמים את ההערכה כי סוגיית התאגיד מהווה במידה רבה "מסך עשן".