נמנעה השביתה באגד; ההסתדרות והחברה ייכנסו למו"מ

(עדכון) - ההסתדרות הודיעה כי הוחלט להקפיא את השביתה כדי להיכנס למו"מ עם הנהלת אגד

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת
אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, אסנת רובוביץ', המליצה הערב (ב') להסתדרות ולהנהלת אגד להיכנס למשא-ומתן מואץ להגעה להסכם קיבוצי, ולהימנע בינתיים מלשבות. הדיון התקיים בעקבות בקשת אגד להוציא צו מניעה לעובדים המאיימים בשביתה

במסגרת הדיון הסכימו הצדדים - כולל המדינה, שצורפה כמשיבה - להיכנס עוד הלילה למשא-ומתן, כדי להגיע לטיוטת הסכם עקרונות שיעסוק בארבעה נושאים: טבלת שכר משופרת לכל הסקטורים באגד, שכר עידוד לנהגים, חישוב שעות לילה, וחישוב הפרמיות.

אגד וההסתדרות הסכימו להציג למדינה את טיוטת ההסכם, כולל העלויות המוערכות של כל סעיף, לא יאוחר מיום חמישי הקרוב באחת בצהריים. המדינה הסכימה לתת את עמדתה לטיוטת ההסכם, תוך התייחסות לכל סעיף בנפרד, לא יאוחר מיום שלישי הבא.

אם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות, יתקיים דיון נוסף בבית הדין ביום רביעי הבא ב-8:00 בבוקר.

כץ לאגד: "אתם כמו דינוזאור, אם לא תשתנו תיעלמו"

מוקדם יותר היום התפרסמו ציטוטים חריפים של שר התחבורה, ישראל כץ, שאמר אתמול לבכירי אגד: "אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את החלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו".

השר כץ נזף בהנהלת אגד על כך שהיא קושרת בין הגעה להסכם קיבוצי עם העובדים, שמתעכבת כבר שנה וחצי, לבין הגעה להסכם סובסידיה חדש עם משרד האוצר, שגם הוא חסר כבר יותר משנה, מאז פקע בסוף 2015. גורמים בממשלה טוענים כי כבר שנה וחצי שהנהלת אגד לא הסכימה לנהל משא-ומתן עם העובדים, כדי להשתמש בהם כמנוף למשא-ומתן על הסכם הסובסידיה.

באגד טוענים, מנגד, כי משרד האוצר מדבר בכפל לשון: מצד אחד דורש מהחברה להתייעל ולחסוך בהוצאות שכר ואחרות, ומאידך שולח את החברה לנהל משא-ומתן עם העובדים על שיפור תנאיהם, ללא שברורה מסגרת התקציב בהיעדר הסכם סובסידיה.

בסוגיית הסכם הסובסידיה אומרים בממשלה, כי אגד מבקשת הטבות בשווי של 6 מיליארד שקל, למימון פרישת 3,900 עובדים ותיקים, הנמנים על חברי הקואופרטיב ועובדי דור א'. עוד נטען כי סירובה של אגד לוותר על כמעט מחצית מקווי לטובת התחרות ולהסתפק ב-20% מהשוק אינו מאפשר להתקדם במשא-ומתן על הסובסידיה.

תוכנית אגד: התייעלות בתמורה להסכם סובסידיה ל-18 שנה

לפני שבוע וחצי הגישה אגד למשרד האוצר תוכנית עסקית ל-18 שנה, שכתב בשבילה ראש אגף תקציבים לשעבר גל הרשקוביץ, במטרה שהיא תהווה בסיס להסכם הסובסידיה החדש. באגד אומרים כי אם התוכנית תיושם, החברה תתייעל דרמטית ותעמוד בסוף התקופה בתחרות מלאה, ללא כל נתח שוק מובטח, כדרישת שר התחבורה כץ.

על פי אגד, התוכנית כוללת התייעלות של 6.8 מיליארד שקל על פני התקופה, הנגזרת מכמה צעדים: שחרור 280 עובדים ותיקים ויקרים מבלי לקלוט עובדים חדשים כבר בחמש השנים הקרובות; שחרור כל שאר החברים ועובדי דור א' והחלפתם בעובדים זולים יותר; וצמצום של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול. סכום ההתייעלות מתייחס בעיקר לחיסכון המצטבר של המדינה בסובסידיות, ביחס למצב הנוכחי.

על פי התוכנית, אגד תשנה את מבנה ההתאגדות שלה מקואופרטיב לחברה כפי שדורש האוצר, וכן תכניס משקיע פרטי. התוכנית אינה כוללת את דרישת האוצר לכך שהמשקיע יחזיק לפחות 51% בחברה, אך נכתב בה שיתנהל משא-ומתן בנושא. בנוסף, אגד תממן את פדיון מניות החברים, בכ-400 אלף שקל לכל אחד. באגד אומרים כי הטענות נגד החברה על שירות שאינו עומד בסטנדרטים של המפעילים הפרטיים אינן נכונות כבר היום, וכי התוכנית כוללת התייחסות להמשך שיפור השירות.

בצד הדרישות מבקשים באגד כי המדינה תהיה זאת שתממן את עלויות הפרישה המוקדמת של 1,500 החברים ו-2,400 עובדי דור א'. על פי החברה, מדובר בעלות ממוצעת של כ-700 אלף שקל לעובד דור א' ו-1.1 מיליון שקל לחברי קואופרטיב, כלומר כ-2.5 מיליארד שקל. דרישה נוספת היא שהסכם הסובסידיה הבא ייחתם ל-18 שנה, כדי להבטיח את יישום המתווה המוצע.

בממשלה אומרים בתגובה לתוכנית, כי העלות התחרותית של אגד ב-2015 היתה אמורה להיות 2.1 מיליארד שקל, אך בפועל היתה 2.6 מיליארד, שמהם כ-800 מיליון שקל בסובסידיה ממשלתית. על פי הדברים, אגד מבקשת לפעול ב-2017 בתקציב של 3.1 מיליארד שקל, מה שאינו משקף את התחייבותה לחסכון.

באגד טוענים כי זו אינה טענה נכונה, וכי התקציב המבוקש ל-2017 הוא 2.8 מיליארד שקל, ומתבסס הן על גידול של 8% בנסועה והן על הצורך להפריש עובדים.

 

טענה נוספת של הממשלה נגד התוכנית החדשה היא התעקשות אגד להמשיך להפעיל את כל קווי האוטובוס שלה במהלך 18 השנים הבאות. כוונה זו אינה עולה בקנה אחד עם הרפורמה בתחום האוטובוסים, שבמסגרתה פועלים באוצר להוציא עד 2024 את כל קווי האוטובוסים לתחרות מלאה.

ישראל כץ בירך על ביטול השביתה באגד ומניעת סבל ופגיעה מיותרת ביותר ממיליון נוסעים. השר כץ הודיע כי הוא נחוש להביא את התחבורה הציבורית לרמה המתקדמת במדינות העולם. "על חברת אגד להתאים את עצמה לשינויים ולהתפתחויות ואין בכוונתי להתפשר בנושא. המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמה ארופאית כפי שאנו מקדמים כיום ,במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית" אמר השר כץ. 

מנכ"ל "15 דקות", גיל יעקב, מסר: "מברכים על התערבות בית המשפט ששם את הנוסעים במרכז. אנו קוראים: להסתדרות לא לחזור על טעויות העבר ולהפסיק השתמש בציבור הנוסעים כבן ערובה; לאגד לבצע צעדי התייעלות לטובת הציבור; למשרד התחבורה לתפקד כרגולטור ולפקח על הביצוע; למשרד האוצר להשקיע את ההשקעות הנדרשות בפיתוח התחבורה הציבורית כולל תנאי העסקה ותשתיות; ולכל הגורמים- לקחת אחריות ולמצוא פתרון שיביא לשיפור התחבורה הציבורית".

ב"תחבורה בדרך שלנו", ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, מברכים על ביטול השביתה. לדברי איתי חיים, יו"ר הארגון, "מאבק הנהגים בכל הענף מהווה תמרור אזהרה. למשרד התחבורה יש אחריות גדולה בשיפור מעמד הנהג בישראל וההכרה בעיסוק כמקצוע, כרגולטור מוביל, לנוכח הפיחות החמור במעמד ובתנאים במקביל למחסור החמור במספר הנהגים בענף. זו הזדמנות לשפר הליכי רגולציה בענף לטובת כל המשתמשים והמפעילים. עם זאת, לא ייתכן שכסף ציבורי יהיה הפקר. אם נקבע מתווה עם מפעיל, יש לעמוד בו, אחרת שאר המפעילים ידרשו השוואת תנאים לאגד ובמידה רבה של צדק. אנו מצפים מיו"ר ההסתדרות לסייע בשיפור המעמד המקצועי של הנהגים ולא רק כחלק מקמפיין הבחירות שלו".