כמחצית מהחיילים המשוחררים השתמשו בפיקדונות ללימודים

עבר בקריאה ראשונה תיקון בחוק, לפיו כספים שלא נוצלו יועברו ישירות לחשבונות הבנק של החיילים

חייל צה"ל / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

התיקון לחוק חיילים משוחררים עבר אמש (ב') בקריאה ראשונה בכנסת, ועם העברתו בקריאות שנייה ושלישית הוא יאפשר למשרד הביטחון להעביר כספי פיקדונות שלא נוצלו בידי חיילים משוחררים היישר אל חשבונות הבנק שלהם, וזאת בתוך שש שנים וחצי ממועד שחרורם. על פי נתוני הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים, מדובר בכספי פיקדון בהיקף של כמה מיליוני שקלים מדי שנה, שעד כה נמחקו משום שלא דרשו אותם. במשרד הביטחון אמרו היום כי מדובר במקרים שבהם ניסיונות לאתר את הזכאים לכספים האלה לא צלחו מסיבות שונות.

התיקון לחוק כולל את הרחבת תקופת הזכאות של חיילים בודדים ושל חיילים משוחררים המשרתים במערך המילואים לשורה של הטבות שמציעות הקרן והיחידה, ובהן מלגות לצורכי קיום ולימודים, הכוונה תעסוקתית והכשרות מקצועיות. תקופת הזכאות לפי התיקון תהיה עד 10 שנים מיום השחרור במקום 5 שנים כיום.

ראש היחידה והקרן להכוונת חיילים משוחררים, חמדה מרק, אמרה היום (ג') בשיחה עם "גלובס" כי "ייעשה מאמץ למצות את אישור תיקון החוק עוד במושב הנוכחי של הכנסת, והעברתו בקריאה שנייה ושלישית".

כסף לא רק ללימודים

הנתונים שפרסמה היום הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים מלמדים כי ב-2016, ובדומה לשלוש השנים האחרונות, כ-99.5% מכלל החיילים המשוחררים ניצלו את כספי פיקדונות השחרור שלהם בסך כולל של כ-1.2 מיליארד שקל. כמעט מחצית מהחיילים המשוחררים הפנו את כספי הפיקדונות שלהם למטרת לימודים. שאר הכספים נמשכו למטרות אחרות, כמו רכישת דירה, פתיחת עסק ונישואים.

מניתוח נתוני משרד הביטחון עולה כי ב-2016 יותר מ-60 אלף חיילים משוחררים למדו על חשבון כספי הקרן, בהיקף של יותר מ-740 מיליון שקל. אשתקד העניקה הקרן עוד 28 מיליון שקל כמלגות לחיילים משוחררים וכתמיכה לחיילים בודדים, לצורכי השתתפות בשכר דירה.

לדברי מרק, במהלך השנה הנוכחית יורחבו אופציות המימוש של הפיקדונות העומדים לרשות חיילים משוחררים, בהתאם לצו שהוציא שר הביטחון, אביגדור ליברמן. כך, חיילים משוחררים יוכלו למשוך את כספי הקרן במקרה של בניית בית; מצוקה כלכלית או במצב של מחלה.

גובה המענקים והפיקדונות משתנה בהתאם לאופי השירות: חייל ששירת במשך 36 חודשים בתפקיד לחימה, זכאי למענק ולפיקדון בסך מרבי של יותר מ-48 אלף שקל; חייל ששירת כתומך לחימה במשך 36 חודשים זכאי למענק ולפיקדון בסך של יותר מ-41 אלף שקל וחייל ששירת בתפקיד עורפי במשך 36 חודשים זכאי למענק ופיקדון מצומצמים יותר, של כ-33 אלף שקל.

מה עשו החיילים המשוחררים
 מה עשו החיילים המשוחררים