עיריית תל-אביב תעביר בעלות על דירות ל-300 חוכרים

בכוונת העירייה לפנות ל-300 תושבים החוכרים דירות ובתים בשכונות יד אליהו ונחלת יצחק ■ עלות לחוכר תעמוד על 30-90 אלף שקל לדירה שאינה צמודת קרקע; המטרה: הישארות בשכונות

שכונת יד אליהו. מבצע “בעל הבית” למכירת הדירות לחוכרים החל בשנת 2000/ צילום: תמר מצפי
שכונת יד אליהו. מבצע “בעל הבית” למכירת הדירות לחוכרים החל בשנת 2000/ צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים של עיריית תל-אביב אישרה אתמול (ב') החלטה לחדש את מבצע "בעל הבית", במסגרתו העירייה מוכרת בעלות על דירות לחוכרים בשכונות יד אליהו ונחלת יצחק. זאת במטרה לעודד הישארות אוכלוסיות ותיקות בשכונות אלה. ההחלטה תובא לאישור המועצה בעוד שבועיים.

בכוונת העירייה לפנות ל-300 תושבים החוכרים דירות ובתים ביד אליהו ונחלת יצחק, בהצעה לפיה הם יכולים להיות בעלי הנכס אותו הם חוכרים מהעירייה ולהפוך מחוכרים לבעלי הבתים. עלות העברת הזכויות על שמם של החוכרים בטאבו נמוכה יחסית לערך הדירות בשכונות אלו, שעלה משמעותית בעשור האחרון. חוכרי דירות שאינן צמודות קרקע ישלמו בין 30-90 אלף שקל בגין העברת הבעלות, וחוכרי בתים צמודי קרקע עד שטח של 151 מ"ר, ישלמו בין 88-212 אלף שקל.

חוכרים שיצטרפו למבצע וירכשו את זכות הבעלות על הנכס יהיו פטורים מרגע חתימתם על ההסכם מתשלומים לעירייה, כגון דמי חכירה שנתיים, דמי הסכמה, דמי טיפול ודמי חכירה עם הרחבת הנכס בבנייה עתידית על הנכס. הזכויות שלהם כבעלים ירשמו בטאבו, והם יהיו הבעלים הבלעדיים לגבי ההחלטות הנוגעות לנכס. בנוסף, ערך הנכס שלהם יהיה גבוה יותר בעת מכירת הנכס, כשהם יהיו בעלים ולא חוכרים. זאת במיוחד על רקע קידום תוכניות פינוי בינוי באזור. חוכרים שיחליטו שלא להצטרף, זכויותיהם כחוכרים תשארנה ללא שינוי, בהתאם למעמדם כיום.

עיריית תל-אביב יזמה בשנת 2000 את מבצע "בעל הבית", שבו העירייה מכרה לחוכרי הדירות את הקרקע שבבעלותה, בשכונות יד אליהו ונחלת יצחק. מאות חוכרים הצטרפו למבצע ורכשו את הבעלות על דירתם. בשנה האחרונה נרשמו שוב פניות של חוכרים המעוניינים לרכוש את זכויותיהם, בין היתר בשל רצונם להצטרף לפרויקטים של פינוי בינוי כשזכויותיהם מוסדרות. על רקע זה, הוחלט בעיריית תל-אביב על חידוש המבצע.

בשנתיים האחרונות, הפכה סוגיית החכירה למשמעותית יותר, עקב מספר תוכניות פינוי בינוי המקודמות באזור, ושחלקן כבר אושרו בוועדה המקומית והופקדו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. חוכרים שיהפכו לבעלים תמורת תשלום של עשרות אלפי שקלים, יוכלו להצטרף לפרויקטים של פינוי בינוי, ולאחר קבלת תוקף לתוכנית לקבל דירה חדשה במסגרת הריסת הבניינים הישנים.