"מובילאיי נולדה באקדמיה - מגיע לנו חלק מהמסים בעסקה"

יו"ר ועד האוניברסיטאות, פרופ' יוסי קלפטר, במכתב לרה"מ: "שקול להשקיע חלק מכספי המסים שיתקבלו מהעסקה במערכת ההשכלה הגבוהה, כדי שיניבו עוד עסקאות מעוררות השראה"

פרופ’ יוסי קלפטר. “תת תקצוב”   / צילום: תמר מצפי
פרופ’ יוסי קלפטר. “תת תקצוב” / צילום: תמר מצפי

עסקת מובילאיי-אינטל עתידה להעשיר את קופת המדינה בכ-4 מיליארד שקל, לכל הפחות, בעקבות תשלומי המס של בעלי המניות הישראלים מהעסקה ו"כסף קטן" נוסף מתשלומי המס שישלמו העובדים על הרווחים שלהם מהעסקה; ואולם, לצד רשות המסים, כך מסתבר, יש עוד גורמים המבקשים לקבל נתח מעוגת העסקה.

ועד ראשי האוניברסיטאות שיגר הבוקר (ה') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולשר האוצר משה כחלון, ובו קריאה לקבל חלק מכספי המסים של עסקת מובילאיי-אינטל. זאת, בטענה, כי מובילאיי נולדה באקדמיה ולכן יש להשקיע את הכספים בגין מכירתה באקדמיה.

פרופ' יוסי קלפטר, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת ת"א, העביר הבוקר את המכתב, בו הוא יוצא בקריאה להעביר חלק מכספי המסים של עסקת מובילאיי למערכת ההשכלה הגבוהה. "מיקומה של ישראל בצמרת אוניברסיטאות המחקר הושגה בזכות עשרות שנים של עבודה קשה בתנאים של תת תקצוב חריף. אם נרצה לראות הצלחות דומות למובילאיי בטווחים קצרים יותר, אין מנוס מלהעביר תקציבים משמעותיים למערכת ההשכלה הגבוהה ולאוניברסיטאות המחקר. אנו פונים אליכם להשקיע חלק מכספי המסים שיתקבלו מעסקת מובילאיי-אינטל במערכת ההשכלה הגבוהה", הוא אומר.

"אנו, נשיאי אוניברסיטאות המחקר של ישראל, שמחנו לשמוע כמו שאר אזרחי המדינה על עסקת הענק. ליבנו מלא גאווה כי הפרויקט העצום הזה, של פרופ' אמנון שעשוע וד"ר זיו אבירם, יצא מדלתותיהן של מעבדות המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית בגבעת רם. אין ספק כי הדבר מהווה מודל לחיקוי ראוי עבור כולנו", נכתב בפתח המכתב של ועד ראשי האוניברסיטאות.

על רקע הגאווה הלאומית הזו, כותב יו"ר הועד, עלתה השאלה היכן יש להשקיע את הכספים שייכנסו לקופת המדינה בעקבות העסקה. "החגיגות הרבות בארץ סביב עסקת הענק, מעלות ומציפות נושא טעון וחשוב שאין יותר אפשרות לקחתו כמובן מאליו השקעה מסיבית, טיפוח וקידום מערכות המחקר בישראל הם הבסיס הראשוני והמהותי כל כך להצלחות אדירות שכאלו".

לטענת יו"ר הועד, "השקעה בהשכלה הגבוהה בישראל, הינה דה פקטו השקעה ישירה בכל אחד ואחד מענפי המשק ותחומי החיים במדינת ישראל התעשייה, הבריאות, המסחר, הכלכלה, היי-טק, כוח אדם מיומן ועוד. כמובן שגם ההשפעה החברתית של נגישות להשכלה גבוהה היא עצומה על כל המגזרים ועל הפריפריה. רק הכשרה של כוח האדם האיכותי ביותר, וייצור מומחיות בתחומים נוספים תאפשר למובילאיי הבאה לצמוח בישראל.

"אין ספק כי בשנים האחרונות ממשלת ישראל הגדילה את תמיכתה במערכת ההשכלה הגבוהה, ואנו מאוד מעריכים זאת. עם זאת, הימצאותן של אוניברסיטאות המחקר של ישראל בצמרת אוניברסיטאות המחקר בעולם, הושגה בעיקר בזכות עשרות שנים של עבודה יומיומית קשה בתנאים של תת תקצוב חריף", כותב פרופ' קלפטר לראש הממשלה ומוסיף, כי "אם נרצה לראות הצלחות דומות לאלו בטווחים קצרים יותר, לא יהיה מנוס מלהעביר תקציבים משמעותיים הרבה יותר, לטובת מערכת ההשכלה הגבוהה, אוניברסיטאות המחקר, ועתיד ההון האנושי בישראל".

על הרקע הזה, כותב פרופ' קלפטר, "אנו פונים אליכם לשקול, להשיב ולהשקיע חלק מכספי המסים שיתקבלו מעסקת מובילאיי-אינטל למערכת ההשכלה הגבוהה, כדי שיניבו עוד עסקאות  מעוררות השראה שכאלה".