גוגל לחברות המדיה והמפרסמים: אף מערכת לא בטוחה ב-100%

לאחר גל ביטולי הקמפיינים בעולם בגלל תכנים פוגעניים, בגוגל מנסים לשכנע שהם פועלים למזעור התופעה - אך עדיין מגלגלים חלק ניכר מהאחריות לחברות המדיה

גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי שגל ביטולי הקמפיינים ביוטיוב הופך בעולם לשיטפון, פונה היום גוגל לחברות המדיה ולמפרסמים בניסיון למזער את הנזק ולהבטיח כי היא פועלת לפתרון הבעיה. מהמכתב, שהגיע גם לחברות המדיה בישראל, עולה כי גוגל אמנם בוחנת כיצד למזער את המפגש של תכני פרסום עם תכנים פוגעניים ולהביא להפחתה של תכנים מסוג זה ברשת, אבל היא עדין מגלגלת חלק לא מבוטל מהנטל לחברות המדיה והמפרסמים.

"בגוגל אנחנו מאמינים בחופש הביטוי גם כשלא מסכימים את דעתו של המביע אותה", נכתב במכתב, "אבל באותה מידה מכירים בצורך להגן על השותפים שלנו, כמו לוריאל שמעצימים את הפלטפורמה, ורואים בשימור האמון של המפרסמים והפבלישרים עניין קריטי.

"ברוב המקרים המדיניות שלנו עובדת כמצופה, אבל לא תמיד זה כך, ואנחנו מכירים בזה. אנחנו בעיצומה של בדיקה מקיפה כדי להבטיח שהמותגים מפרסמים בסביבה שתואמת את הערכים שלהם. ולמרות שאף מערכת לא בטוחה ב-100%, אנחנו יודעים שאפשר לעשות יותר". 

בהמשך מפורטים הצעדים שגוגל מתעתדת לנקוט - רובם כאמור נוגעים לשיפור הכלים של חברות המדיה, כדי שאלה יישאו באחריות על מיקום התכנים ולא רק גוגל עצמה: "אנחנו בודקים מחדש את המדיניות ומעלים את הרף לגבי סרטונים ואתרים בהם מותר לפרסם", נכתב במכתב. "נוסיף עוד כלים שיסייעו ויפשטו את השליטה של חברות המדיה על המקום בו הפרסום מופיע. אנחנו מגדילים את ההשקעה שלנו כדי להבטיח בחינה אפקטיבית של התהליך".

בהמשך מפורטות שורה של המלצות לחברות המדיה על האופן שבו הן יכולות לשפר את הבקרה שלהן על מיקום הפרסומות. האם זה יספיק למפרסמים הבינלאומיים? קשה להניח.

כזכור, בימים האחרונים, על רקע חשיפה בתקשורת של מפרסמים שהפרסומים שלהם הופיעו ביוטיוב על גבי תכנים פוגעניים, החלו מפרסמים גדולים להשהות ולבטל קמפיינים ביוטיוב, עד שאפשר יהיה לפרסם בסביבה בטוחה. מה שהחל כטפטוף הפך לשיטפון, וחברות כמו לוריאל, HCBS ואחרות פשוט ויתרו לחלוטין על הפרסום. 

כפי שפורסם ב"גלובס", למרות שגם מפרסמים ישראלים נפגעו מכך שפרסומות שלהם השתלבו בתכנים פוגעניים, בשלב זה השוק המקומי מגיב לכך באדישות, למרות ניסיונות של חברות המדיה להעיר את תשומת-ליבם של המפרסמים. מעניין יהיה לראות מה יקרה כעת עם מהלכים פרסומיים בחברה כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, אחרי שהמטה שלה קיבל החלטה להפסיק פרסום לאלתר.