הוד השרון עדיין לא הקצתה קרקע לבית עלמין אזרחי

עפ"י החוק, רשויות מקומיות צריכות להקצות קרקע לבית עלמין אזרחי בכל תב"ע חדשה לבית עלמין ■ התחקיר חשף כי בהוד השרון, למרות שתב"ע חדשה כבר אושרה ב-2010, עד היום לא פעלה העירייה להקצות את שטחי הקבורה האזרחית

בית העלמין בהוד השרון. 850 מ"ר במקום 4.8 דונם / צילום: איל יצהר
בית העלמין בהוד השרון. 850 מ"ר במקום 4.8 דונם / צילום: איל יצהר

רקע:

בחודש אפריל 2015 פרסם "גלובס" תחקיר שלפיו חוק הקבורה האזרחית, אשר נחקק ב-1996 ושאמור היה לאפשר לכל אדם להיקבר על פי השקפתו בקבורה אלטרנטיבית לקבורה דתית, אינו מיושם במרבית הרשויות המקומיות, ואף גורם אינו מפקח על יישומו ואינו אוכף את החוק. זאת, משום שהחוק כלל לא קבע נהלים להקצאת הקרקע, וברשויות מקומיות רבות אין אינטרס להקים תחרות לחברה קדישא ולהשקיע כספים בפיתוח שטחי קבורה חדשים.

משמעות הדבר היתה שמשפחות של אזרחים המעוניינים להיקבר בקבורה אזרחית נאלצות לשלם כסף לבתי עלמין אזרחיים בערים אחרות, כיוון שהזכות להיקבר בחינם בקבורה אזרחית תקפה רק בעיר המגורים של הנפטר.

על פי החוק, רשויות מקומיות צריכות להקצות קרקע לבית עלמין אזרחי בכל תב"ע חדשה לבית עלמין. התחקיר חשף כי בהוד השרון, למרות שתב"ע חדשה כבר אושרה ב-2010 וקבעה מתחם שלם לקבורה אזרחית, עד היום לא פעלה העירייה להקצות את שטחי הקבורה האזרחית. בשל סכסוך שנתגלע בין העירייה לבין רמ"י, הטילו הרשויות את האחריות זו על זו, ואף גורם למעשה לא לקח אחריות במטרה ליישם את החוק.

מה קרה:

בסוף 2016 פרסמה עיריית הוד השרון הודעת הקצאה לשימוש בקרקע בבית העלמין נוה הדר בעיר, אלא שההקצאה יועדה לצורכי קבורה דתית בלבד, תוך התעלמות מהוראות התב"ע שקבעה כי 4.8 דונם של שטח פנוי יוקצו לטובת בית עלמין אזרחי.

עמותת "מנוחה נכונה" פנתה לעיריית הוד השרון בדרישה לתקן את הפרסום כך שההקצאה תכלול גם קבורה אזרחית חלופית.

העירייה תיקנה את הפרסום וכללה בו קבורה אזרחית, אך לטענת העמותה, הפרסום מתעלם במכוון מהוראות החוק והתב"ע במטרה לסכל הקצאת הקרקע לבית עלמין אזרחי.

לאחר שפניותיה לעירייה לא נענו, הגישה העמותה עתירה מנהלית נגד העירייה לבית המשפט המחוזי בלוד, באמצעות עו"ד סמר קודחה מהקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. בעתירה טוענת העמותה כי בעוד התב"ע קבעה כי 4.8 דונם של שטח פנוי, יוקצה לטובת בית עלמין אזרחי, פרסמה העירייה הקצאת שטח של 850 מ"ר בלבד, ואת יתרת השטח ייעדה העירייה לחניה ולקבורה דתית.

כמו כן, בעוד הנהלים מחייבים את הרשויות להקצות את השטח לתקופה של 25 שנה עם אופציה להארכה לשתי תקופות נוספות של 10 שנים, ציינה העירייה כי היא מקצה את השטח לתקופה של חמש שנים בלבד. נוסף לכך, הפרסום לא כלל התייחסות להקמת מבנים לטובת טקס קבורה אזרחי, או למי שיהיה אחראי על תחזוקת השטח.

לטענת העמותה, התנהלות העירייה מכוונת במטרה לסכל הקמת בית עלמין אזרחי, שממימושו היא מתחמקת מזה שנים ארוכות, ובכך נפגעת זכותם של תושבי הוד השרון להיקבר בקבורה אזרחית. על כן דורשת העמותה לבטל את הליך ההקצאה שפירסמה העירייה, ואך הגישה בקשה לצו מניעה להמשך הליך ההקצאה.

מה הלאה:

שופטת בית המשפט המחוזי בלוד ורדה מרוז, קבעה כי לאור היעדר תגובה מצד עיריית הוד השרון, ניתן בשבוע שעבר צו ביניים להמשך הליך ההקצאה, וזאת עד לבירור העתירה.