תאונות העבודה באתרי הבנייה ברחבי הארץ ממשיכות לגבות קורבנות. היום (א') נהרג פועל כבן 50 באתר בנייה בדרך מנחם בגין בתל-אביב. מדובר בפועל בניין שנמחץ תחת בטונדה שנפלה.

בעקבות התאונה נמסר ממשרד העבודה והרווחה כי "מפרטים ראשוניים עולה כי ארון בטון המיועד להסתעפות החשמל קרס על עובד במקום. מפקח מינהל הבטיחות הגיע לזירה לשם הוצאת צו הפסקת עבודה לאתר ולסיוע למשטרת ישראל, האמונה על החקירה הפלילית הצפויה להיפתח בעקבות התאונה". התאונה אירעה באתר בנייה בו פועלת חברת ק.ס.מ.ג. קבלנים לעבודות תשתית ופיתוח.

במקביל, בשעות הבוקר דווח על עוד שתי תאונות עבודה נוספות. תאונה אחת התרחשה באתר בנייה בכביש 3411 בסמוך לזיקים, כאשר פועל כבן 30 נפל מסולם ופונה לבית החולים במצב קשה. פראמדיק מגן דוד אדום, מוטי שוב, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו גבר כבן 30 שוכב כשהוא מעורפל הכרה וסובל מחבלת בטן. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו לבית החולים ברזילי כשמצבו מוגדר קשה".

במקביל, דווח על תאונה נוספת באתר בנייה בעיר יבנה. מדובר בתאונה במסגרתה פועל כבן 35 נפגע מכף של טרקטור באתר בנייה ברחוב שידלובסקי בעיר. הפצוע הוגדר כפצוע בינוני ופונה לבית החולים קפלן עם חבלה בחזה.

על-פי נתוני ארגון קו לעובד, המפורסמים מידי יום ראשון במוסף הנדל"ן, מצב הבטיחות באתרי הבנייה בכי רע. מאז תחילת 2017 נהרגו 10 עובדים באתרי הבנייה (כולל המקרה שאירע הבוקר) ו-61 פועלים נפצעו בינוני עד קשה (כולל שני המקרים עליהם דיווחנו הבוקר).

נזכיר כי רק בשבוע שעבר קרס מנוף ברחוב נווה יהושע בעיר רמת-גן, באתר בנייה של חברת אורתם סהר. תאונה זו אמנם לא גבתה קורבנות בנפש, כאשר המנופאי נפצע קשה. עם זאת באותו האתר בדיוק, שבוע לפני כן, אירעה תאונת עבודה נוספת כאשר עובד ממולדובה נפצע בינוני מנפילה בגובה. מקרים אלו, לצד מקרים נוספים ממשיכים ומעידים על המצב הרעוע של הבטיחות באתרי הבנייה, שלא רק מסכנת את חיי העובדים במקום, אלא כמו במקרה של קריסת מנופים גם את כל הסובבים.

 

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, הגיבה היום על המציאות הבלתי אפשרי באתרי הבנייה ואמרה כי על המדינה לפעול בתחום לצד הרשויות המקומות שגם עליהן מוטלת אחריות: "יש לרשויות חובה חוקית והן צריכות להיכנס לתמונה בצורה קונקרטית. הרשויות צריכות לבדוק שהאתר מדווח למינהל הבטיחות, שיש את כל האישורים ושהוא מגודר. שיעשו סיורים ויפקחו. שיבדקו האם האתרים שנסגרו אכן סגורים. יש אחריות לרשות המקומית לפיקוח והיא צריכה לדאוג למעטפת הבטיחות. יש להם את הכלים. מפקחי מינהל הבטיחות לא יכולים להכיר כל אתר קטן של תמ"א 38. יש אתרים שלא מדווחים למינהל הבטיחות. בנושא הזה הפיקוח העירוני יכול וצריך לפעול. לא צריך לחכות שיקרסו מנופים או שיקרו תאונות. ובמקביל אנחנו עוד עם אותם 18 מפקחים על כל אתרי הבנייה בארץ. אנחנו לא מכירים כתבי אישום שהוגשו בשנתיים האחרונות על מוות ברשלנות. מדברים על עיצומים וזה לא קורה. מגישים תלונות על אתרים ולוקח להם חודש להגיע".

ללא קשר לדבריה של תגרי, יש עיריות שאכן החלו לפעול ביתר שאת בנושא. בעיריית רמת-גן, למשל, החליטו בשבוע שעבר, לאחר קריסת המנוף, לבחון את אתרי הבנייה בשונים ברחבי העיר, מהלך שהוביל להשבתת פעילות מנופים במספר אתרים שלא הציגו את המסמכים הדרושים.

במקביל, היום נמסר מעיריית רמת-גן כי "אנשי מחלקת הפיקוח ביקרו בעשרות אתרי בנייה בעיר בימים האחרונים. צווי הפסקת עבודה ניתנו ל-15 אתרי בנייה במהלך השבוע מסיבות שונות, והם יחזרו לפעילות רק לאחר שהליקויים שנמצאו באתרים יטופלו".

יו"רית הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וסגנית ראש העיר, עו"ד אביבית מאור-נמרודי, הוסיפה: "אנו פועלים בכל מישור אפשרי, דורשים את כל האישורים על-פי התקנים המחמירים ביותר, נוהגים ביד קשה ולא מתפשרת עם אתרים שחורגים ומסכנים את הציבור. אנו מתדרכים את הקבלנים והיזמים על חובתם לעמוד ולשמור על כל כללי הבטיחות והסדר הציבורי".