מלון אמריקן קולוני: היסטוריה ואווירה במזרח ירושלים

מלון אמריקן קולוני הירושלמי מתהדר בלוק הוליוודי מהמאה ה-19 ומציע שלל פינוקים: מגינת ירק בה ניתן לקטוף את הסלט של ארוחת הבוקר, דרך סוויטה המשקיפה על פטיו רומנטי ועד לקדרת השרימפסים במסעדה המגוונת

אמריקן קולוני- פטיו /  צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל
אמריקן קולוני- פטיו / צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל

שני חדרים הפרידו בינינו. הוא בחדר מספר 6. אני בחדר מספר 4. בטקטיקה פפארצית, המתנתי במסדרון בתקווה שיחלוף ויפזר עליי אבק כוכבים. אבל משיח לא בא ובטח שלא מטלפן. עדי ראייה סיפרו שראו את האייקון באזור הפטיו. אבל גם שם, לא דובים ולא כוכבים. גם בלובי, במסעדה, בבר ובגינת הירק המטופחת - לא היה ממנו זכר. וכך נגוז לו חלום הסלפי עם המובי-סטאר, ריצ'רד גיר, שהגורל זימן את שנינו לאחרונה באותו יום למלון אמריקן קולוני שבמזרח ירושלים.

רק למחרת בבוקר, כשנודע כי ההוליוודי מתראיין לערוץ 2 באזור הלובי, פנינו ליח"צניו בבקשה לצלם אותו לכתבה זו. אך אלה סירבו בתוקף: "מר גיר לא מתראיין היום חוץ מלערוץ 2", נימקו תחילה. "לגיר אין זמן", אמרו אחר כך. הפעלנו לחץ מילולי מתון ולרגע היה נדמה שהניג'וס צלח: "נאפשר לכם רק תמונת סטילס אחת", אמרו וכעבור דקותיים נמלכו בדעתם ונפנפו אותנו סופית: "לגיר אין עניין להיות חלק מכתבת תיירות". עטרת ראשנו נפלה. "לא נורא", ניחם אותנו ג'רמי ברקוביץ, נציג בעלי המלון. "מגיעים הנה הרבה מאוד סלבס. קולדפליי היו כאן לפני שבוע". ואני התנחמתי בעובדה שעם כל הכבוד, ויש כבוד, ריצ'רד גיר הוא לא באמת אדוארד לואיס ההורס מ"אישה יפה". בחיים האמיתיים, הוא בסך הכל יוגי בודהיסטי.

בריכה אמריקן קולוני/  צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל
 בריכה אמריקן קולוני/ צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל

לישון כמו ריצ'רד גיר ב-3,300 שקל ללילה

הגעתו של המובי-סטאר לאמריקן קולוני היא הזדמנות לספר לכם על המלון ומה הוא מציע מלבד רכילות. למלון יש לוק של סט הוליוודי מתחילת המאה ה-19. פנינה ארכיטקטונית שנבנתה במזרח ירושלים על שרידיו של מבנה עות'מאני עתיק ושימשה כארמונו של הפאשה רבה אפנדי אל חוסייני הראשון בעיר וארבעת נשותיו. ב-1895, הפאשה ונשותיו שלא הצליחו להרות עזבו את הארמון "המקולל", וזה נרכש ע"י נוצרים פרוטסטנטים אמריקנים שעלו לעיר הקודש. הם הפעילו במקום בית הארחה שלימים הפך למלון אמריקן קולוני (המושבה האמריקאית) ועד היום צאצאיהם הם בעלי הנכס. גם השפה השלטת עד כה במלון היא אנגלית, אם כי חלק מהעובדים (מרביתם תושבי מזרח העיר) ישיבו לכם גם בעברית עם חיוך שישכיח מכם לרגע את העובדה שאתם נמצאים בלוקיישן נפיץ כמו מזרח העיר ירושלים. "אני נמצא פה 35 שנה ובכל השנים האלה לא היה כאן אף מקרה אחד שאפשר להגדיר אותו מסוכן", אומר ברקוביץ.

פאשה אמריקן קולוני /  צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל
 פאשה אמריקן קולוני / צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל

המבנה המקורי של המלון, שהשתמר להפליא, עתיר בקשתות, באבן ירושלמית, בשטיחים אוריינטאליים, בחצר פנימית החוסה בצלם של עצי תות ומצוננת במזרקה מרכזית, בדקלים תמירים ובגינות ירק בהן גרים בכיף כל המרכיבים לסלט טרי-בריא. "אורחי המלון מוזמנים לקטוף מה שבא להם ולאכול", אומר ברוך מור, גנן המלון.

במלון 92 חדרים מתוכם 23 סוויטות וסוויטת דגל בה לן מיודענו גיר. מדובר בחדר שנבנה במבנה המרכזי כחדר חורף עבור אשתו הרביעית והאהובה מכל של הפאשה. הסוויטה הזו משקיפה אל הפאטיו הרומנטי והיא כוללת מיטת אפריון מקורית ענקית. 3,300 שקל וגם אתם תוכלו לישון בה לילה שלם בסוף שבוע כולל ארוחת בוקר.

ואלס בראסרי /  צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל
 ואלס בראסרי / צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל

גם יתר החדרים במלון מרווחים ונאים, והתקרות הגבוהות (5 מטר) של חלק מהם מחופות בעץ צבעוני מקורי או בקשתות אוריינטליות. כל החדרים מאובזרים בכל הפסיליטיז של מלון חמישה כוכבים כולל מיטת קינג סייז נוחה. והשוס: רצפה מחוממת בחדר הרחצה. גם בגזרה הקולינרית, המלון לא מאכזב. ארוחת הערב במסעדה הלא כשרה "ואל'ס בראסרי" - מגוונת, אסתטית וטעימה. בין המנות המומלצות המוגשות אל מול אח בוערת: קדירת שרימפסים לאוכלי השרצים, פילה מיניון לקרניבורים וקרם ברולה לחובבי הקינוחים. ארוחת הבוקר, לעומת זאת, סטנדרטית ומעט מאכזבת במונחים קונטיננטליים - הביצים המקושקשות טעונות שיפור. עוד במלון: בר נוטף אופי עם קשתות ואבן ירושלמית; חדר כושר; בריכה שלא פעילה בעונה זו של השנה; ומעין מוזיאון, המכונה במלון "הארכיון", המתעד את תולדות המקום. שווה ביקור.

אמריקן קולוני- מסעדת הפטיו /  צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל
 אמריקן קולוני- מסעדת הפטיו / צילום: מיקלה בורסטו עוזיאל

בשורה התחתונה, אמריקן קולוני - המלון הראשון שקיבל 5 כוכבים בשיטת הדירוג החדשה של משרד התיירות - משדר חו"ל. ורק תפילת המואזין מהמסגד הסמוך בשעה 04:30 לפנות בוקר בווליום שמצפצף על חוק המואזין; ומוזיאון ל"מורשת פלסטין" בצמוד למלון המנציח בין היתר את "טבח דיר יאסין" במלחמת העצמאות (מצדו השני של המתרס קוראים לזה קרב דיר יאסין) - מחזירים אותנו למציאות.

*** מחירים: 990-2,480 שקל באמצע שבוע ו-1,200-3,300 שקל בסופ"ש לזוג על בסיס ארוחת בוקר. בפסח, 1,850-4,100 שקל ללילה לזוג כולל ארוחת בוקר.