סינרון הישראלית תימכר לקרן אייפקס בכ-400-500 מיליון דולר

אייפקס צפויה להשתמש בסינרון, שאותה ייסד ומוביל שמעון אקהויז, כפלטפורמה לרכישה של טכנולוגיות חדשות עם אפשרות להתרחב לשוק הביתי

חברת סינרון הנסחרת בנאסד"ק מנהלת מו"מ מתקדם למכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, לפי שווי של 400-500 מיליון דולר. סינרון, העוסקת בתחום הרפואה האסתטית, נסחרת לפי שווי של 366 מיליון דולר.

סינרון  היא אחת מבין כמה חברות ישראליות בתחום האסתטיקה הרפואית שהובילו את השוק הזה בעשורים האחרונים. שתי מתחרותיה המקומיות, לומניס ואלמה לייזרס, כבר נמכרו לגורמים בינלאומיים - אשתקד נמכרה חברת לומניס לקרן הפרייבט אקוויטי האירופאית XIO לפי שווי של 520 מיליון דולר ובשנת 2013 נמכרה אלמה לייזרס לחברת פוסון פארמה הסינית לפי שווי של 250 מיליון דולר. הום סקינוביישנס, הפרטית, ממשיכה להתפתח וככל הנראה פעילותה בגודל דומה לזה של לומניס וסינרון.

הרכישה הצפויה של סינרון משתלבת בגל רכישות של חברות אסתטיקה בשוק הבינלאומי. בפברואר השנה הודיעה חברת האסתטיקה אלרגן על רכישת זלטיק, המתמחה בתחום הצרת ההיקפים (תחום אליו נכנסה סינרון לאחרונה), לפי שווי של 2.48 מיליארד דולר ואילו Cynosure, שפעילותה דומה מאוד לזו של סינרון, נמכרה לאחרונה להולוג'יקס לפי שווי של כ-1.6 מיליארד דולר. Cutera, מתחרה שלישית, נסחרת לפי שווי של 287 מיליון דולר.

ניר חצב, אנליסט באופנהיימר, מציין כי המתחרות העיקריות של סינרון צומחות מהר יותר ממנה ומציגות רווחיות גולמית גבוהה יותר. "בסינרון, לאחר כמה שנים של קיפאון יחסי, הושקו שלושה מוצרים חדשים מאז 2015, ועיקר הצמיחה של החברה מגיעה מהם", כלומר שלושה המוצרים הללו תואמים את הדינמיקה של כלל השוק.

נראה כי קרן אייפקס מאמינה כי תוכל להשתמש בפלטפורמה הקיימת של סינרון כדי לרכוש פעילויות נוספות, בין היתר פעילות בתחום הביתי, שבו היא חלשה כרגע. שיווק לשוק הביתי היה דווקא העוצמה של חברה מקומית אחרת, פוטומדקס, אך היא קרסה בעקבות רכישה לא מוצלחת, ויכולותיה בתחום זה אבדו.

הכנסות סינרון בשנת 2016 עמדו על 298 מיליון דולר, גידול של 7.3% לעומת 2015. הרווח הנקי אשתקד עמד על כחצי מיליון דולר בלבד, שיפור לעומת הפסד של 6.3 מיליון דולר ב-2015. הכנסות החברה מן השוק האמריקאי ירדו 2% ב-2016, ואילו הצמיחה הגיעה בעיקר מן המדינות המתפתחות ומאירופה. שינוי התמהיל הגיאוגרפי הוא אחת הסיבות שהובילה לירידה קלה ברווח בגולמי, ל-52%. בימי השיא רווחיות סינרון עמדה על 80% ומעלה, אולם שוק האסתטיקה הרפואית היום רווחי פחות מבעבר. לחברה 86 מיליון דולר בקופה.

סינרון מנוהלת על ידי עמית מרידור. יו"ר החברה הוא ד"ר שמעון אקהויז, שייסד את סינרון לאחר שהודח מלומניס (שגם אותה ייסד) בתהליך של השתלטות עוינת. בשנות ה-90 עקפה סינרון את לומניס בביצועיה, ולאחר מכן התחרו השתיים ראש בראש ונסחרו בנאסד"ק בשוויים דומים.

לומניס התפתחה גם לשוק הרפואי שאיננו אסתטי על בסיס טכנולוגיית הלייזר והאנרגיה שלה. סינרון התרחבה בעיקר באמצעות רכישות, לתחומים אסתטיים נוספים. היא רכשה בין היתר את הנכסים של החברות הישראליות אולטרהשייפ וטראנספרמה בסכומים נמוכים כאשר אלה היום במצב קריסה. המוצר של אולטרהשייפ, שנרכשה ב12 מיליון דולר, הפך לאחד ממוצרי הצמיחה המשמעותיים של סינרון. עיקר הצמיחה בפעילות החברה מגיע משלושה מוצרים חדשים שהושקו מאז 2015 (כולל אולטרהשייפ). ב-2009 רכשה סינרון את קנדלה האמריקאית, מתחרה משמעותית בשוק דאז, במחיר של 65 מיליון דולר במניות, בתקופה בה השוק כולו היה בשפל.

אף שאינו מנכ"ל החברה, אקהויז, היו"ר והמייסד, הוביל עד כה את סינרון. הוא מחזיק מניות בשיעור של כ-7%. כלומר הכנסתו האישית מן העסקה עשויה לעמוד על כ-28-35 מיליון דולר. אקהויז מנהל את חממת אלון ביקנעם, והוא משמש כמשקיע-יזם (מודל של השקעה עם תמיכה פעילה ותפקיד ניהולי), בחברות אורסנס, טוליפ מדיקל, סטרלט דרמה, רילוויו אימג'ינג וכן וונטור, שנרכשה תמורת כ-350 מיליון דולר. 

ראש בראש
 ראש בראש