"טראמפ הורג חפים מפשע": דאעש מנצל את הזעם נגד ארה"ב

הזעם הציבורי הגובר בשל עליית מניין האזרחים ההרוגים בתקיפות הקואליציה, משחק לידי ארגוני הטרור הפועלים בסוריה ובעיראק - המנצלים זאת לצורכי תעמולה נגדית ■ גם בארה"ב מכירים בשינוי דעת הקהל, אך מצהירים: "לא נוותר, זה מה שדאעש רוצה"

"דאעש לא הולך להיעלם" / צילום: רויטרס
"דאעש לא הולך להיעלם" / צילום: רויטרס

"כך טראמפ משחרר את מוסול, על ידי הרג חפים מפשע", נכתב על גבי תמונות של הריסות מרכז רפואי ובתים בעיר בעיראק, שפורסמו ברשתות חברתיות בידי פעילי ארגוני "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואל-קאיעדה. העלייה החדה במניין האזרחים ההרוגים מתקיפות אוויריות של ארצות-הברית בעיראק וסוריה, הובילה את שני הארגונים לנצל את הזעם הציבורי לתועלתם.

במהלך השנתיים האחרונות של הלחימה בדאעש, התמודדה הקואליציה בהובלת ארצות-הברית עם זעם מצומצם בגין הנפגעים שגרמה. אחת הסיבות לכך הייתה שמניין ההרוגים היה נמוך ושלא נרשמו מקרים של תקיפות שבכל אחת מהן נפגעה כמות גדולה של אזרחים. בעיראק - למרות שקיימת רגישות לגבי פגיעות אמריקאיות באזרחים בעבר - ראש הממשלה ואזרחים רבים תומכים במעורבותה של ארצות-הברית בלחימה נגד הפעילים החמושים.

עם זאת, בפעם הראשונה, הכעס על הרג האזרחים הפך לסוגיה משמעותית. זאת, במיוחד בתקופה שבה החיילים העיראקים, הנתמכים בידי הכוחות המיוחדים של ארצות-הברית והתקיפות האוויריות של הקואליציה, פועלים בחלקים הצפופים של העיר הגדולה בשנייה בעיראק, מוסול, ושהמורדים הסורים, הנתמכים בידי ארצות-הברית, קרובים לפתוח בקרב על מעוז דאעש בסוריה - א-ראקה. זעם זה עשוי לחתור תחת ניצחונותיהם נגד החמושים והאיבה המתגברת עלולה לשחק לידיהם.

לפחות 300 אזרחים נהרגו במתקפה נגד דאעש בחלק המערבי של מוסול מאז אמצע פברואר. נתונים אלה, שמקורם מהאו"ם, כוללים 140 אזרחים שנהרגו בתקיפה אחת ב-17 במרץ על בניין בעיר. לפי ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", עשרות נוספים נהרגו בתקיפה נוספת בסוף השבוע שעבר, ובתקיפות דומות בסוריה בחודש שעבר.

בסוריה, בעוד הלחימה סביב א-ראקה מתגברת, מניין הקרבנות אזרחיים עלה ל-198 במרץ, בהם 32 ילדים ו-31 נשים. זאת, בהשוואה ל-56 בלבד בפברואר, לפי נתוני הארגון הסורי לזכויות אדם. במהלך המבצע האווירי בסוריה מספטמבר 2014 ועד פברואר השנה, נהרגו כ-30 אזרחים בממוצע בחודש.

השבוע הודיע הצבא האמריקאי כי הוא חוקר את מעורבות כוחותיו בתקיפה ב-17 במרץ במוסול. גורמים אמריקאיים ועיראקיים אמרו כי החמושים אספו במיוחד אזרחים בבניין ושתלו בו מטעני נפץ. הפיצוץ בבניין השטיח אותו לגמרי וכל שנשאר במקום היה שרידי בטון. בקרב אלה שאיבדו את יקיריהם, נראה כי הטינה נגד הקואליציה בהובלת ארצות-הברית ונגד הכוחות הקרקעיים שבהם היא תומכת, הולכת ומתגברת.

"איך הם יכולים להשתמש בכל כך הרבה ארטילריה על אתרים אזרחיים?", תהה בשאר עבדאללה, תושב שכונת אל-ג'דידה, שאיבד יותר מ-12 בני משפחה בתקיפה ב-17 במרץ. "הכוחות האמריקאיים והעיראקיים הבטיחו לנו שהקרב יהיה פשוט, ולכן התושבים לא עזבו את בתיהם. הם חשו בטוחים". הרשויות בארצות-הברית הודיעו כי הם חוקרים גם טענות אחרות לנפגעים בסוריה ובעיראק.

לעתים, לוחמי דאעש משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים. הם יורים פעמים רבות מבתים שבהם נמצאים תושבים או מאלצים אחרים לנוע לצדם בעודם נסוגים. הארגון מטיל שלטון טרור על השטחים שעליהם הוא חולש בסוריה ובעיראק. פעיליו מאלצים נשים להפוך לשפחות מין, עורפים את ראשיהם של מתנגדיהם או יורים בהם והורסים אתרים ארכיאולוגיים. כעת, הארגון משתמש במוות האזרחים כתוצאה מתקיפות אמריקאיות במכונת התעמולה שלו.

תמונות שפורסמו ברשת באתרים ג'יהאדיסטיים מראים את הרס המרכז הרפואי במוסול עם כיתוב שמתאר את האמריקאים "המונגולים של התקופה המודרנית", שהורגים והורסים הכול בשם השחרור. סדרת תמונות נוספת הראתה בתים הרוסים מלווה בכיתוב: "כך טראמפ משחרר את מוסול, באמצעות הרג התושבים וקבורתם מתחת להריסות הבתים שהופצצו בידי המטוסים האמריקאיים. הכול כדי לטעון לניצחון. מי מעז לומר שזה פשע מלחמה?".

בסוריה, דאעש ופלגים קיצוניים אחרים טוענים כי ארצות-הברית ורוסיה, התומכות לטענתם במשטרו של בשאר אסד, דומות בחוסר יחסם לחיי אזרחים. "פשעי ארצות-הברית הם הוכחה ברורה ל'חברות הרצחנית' שאמריקה טוענת שיש לה עם העם הסורי, לצד הטענות שלה לדאגה לעתידם ולענייניהם", מסר ארגון חיאת תחריר א-שאם, ברית קיצוניים, שמסונפת לאל-קאיעדה. כמה פלגי מורדים סוריים, בעלי ברית של הכוחות האמריקאים, מתחו ביקורת על התקיפות והגדירו אותם פשעי מלחמה אפשריים.

ניתוח של ארגון קבוצת הייעוץ "סופאן" מזהיר כי השמועות והאשמות הקואליציה בפשעי מלחמה "עשויים לעצב את דעת הקהל כשמוסול וא-ראקה ייכבשו מחדש, כך שתשרת את השלב הבא בקיום של דאעש".

ביקורת נשמעה גם מצד גורמים מרוסיה, שצבאה הואשם בהרג אזרחים מסיבי בתקיפות האוויריות שלו בסוריה, במיוחד במבצע לכיבוש מזרח חאלב מהמורדים בשנה שעברה. "אני מאוד מופתע מהפעולה הזאת של צבא ארצות-הברית, שיש לו את כל הציוד הדרוש, ועדיין לא הצליח להבין שהוא לא תוקף מטרות לא אזרחיות", אמר שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מול מועצת הביטחון של האו"ם, שדנה בתקיפה ב-17 במרץ.

ג'וסף סקורקה, דובר הקואליציה בהובלת ארצות-הברית, הכיר בכך שהזינוק במניין האזרחים ההרוגים עשוי לשנות את הדרך שבה הקואליציה מנהלת את המערכה. הוא הוסיף כי ישנו חשש שאבדן חיי האדם וההרס ישחקו לידי דאעש. "אבל הקואליציה לא הולכת לוותר אם המאבק ייהפך לקשה או אם יהיה הרבה לחץ", אמר. "זה מה שדאעש רוצה".