קרוב לבית: שופינג, אוכל טוב ובילויים בקפריסין

מלבד חופים יפים ואתרי נופש קייציים, קפריסין מצטיינת גם בתיירות חורף-אביב משגשגת ■ ערים גדולות, שופינג מעולה, אוכל טוב ואפילו פעילויות חינם. קפצנו לחופשה אביבית באי השכן רגע לפני החום הגדול

לימסול קפריסין/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לימסול קפריסין/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מזג האוויר בשבוע הראשון של מרץ הראה סימנים של אביב ואנחנו, שרק חיפשנו סיבה לברוח מחגיגות יום ההולדת הקרב ובא, קפצנו על ההזדמנות והודענו לכל מי שתכנן עלינו, שכבר יש לנו תוכניות לסופ"ש הנדון ואין בכוונתנו לממש אותן בארץ. האמת, לא ידענו לאן אנחנו נוסעים. אבל חיפשנו יעד קרוב, לא יקר ועם מזג אוויר נוח יחסית לתקופה הטריקית שבין החורף לאביב. כבר הרבה זמן שאנחנו שומעים שקפריסין, המפורסמת בחופיה היפים ובריזורטים המפנקים, מטפחת גם תיירות חורף - אביב משגשגת ומציעה חופשה באווירה אורבנית יותר, שמספקת הצצה מעניינת לערים הגדולות, לאוכל המשובח ולחיי היומיום באי הקטן. מסתבר שלא המצאנו את הגלגל והטיסה ללרנקה, שארכה 40 דקות בדיוק, היתה מלאה בנוסעים כמונו שחלמו על גט-אוויי קליל ורגוע, בלי להתרוצץ בין מוזיאונים, אנדרטאות ושאר "אתרי חובה" או להיצלות בשמש הקופחת. זה התחיל טוב. מזג האוויר שקיבל את פנינו בקפריסין דומה מאד לזה שבישראל - מוקדם בבוקר קריר וסגרירי, אבל ככל שהיום התקדם השמים התבהרו ושמש חורפית עליזה ליטפה אותנו בקרניה החמימות.

טיילת הדקלים בלרנקה, קפריסין / צילום: ליהי רון

לרנקה - אווירה אירופאית מתובלת בסגנון ים תיכוני

קבענו את משכננו במלון בוטיק מוצלח במרכז לרנקה, ויצאנו לתור את העיר הנעימה שהתחבבה עלינו מיד. מלבד חופים נהדרים וטיילת ארוכה עטורת דקלים, לרנקה שופעת אטרקציות ופעילויות כל השנה, ובחודשי החורף מתקיים כאן מיזם ייחודי שמציע טיולים יומיים מודרכים בחינם באטרקציות מקומיות ובסדנאות אמנים, לצד טעימות יין ביקב מסורתי וסיורים בכפרים אותנטיים מחוץ לעיר, שתושביהם מתמחים בייצור שמן זית, גבינת חלומי, תכשיטים ועבודות אמנות מקוריות. התחלנו בטיילת המפורסמת של העיר, שנמתחת לאורך קו החוף ומאכלסת מסעדות, בתי קפה, ברים, חנויות ודוכני אמנים. בסוף הטיילת התגלתה לעינינו מצודת אבן גדולה ומרשימה, הלא היא מצודת לרנקה, ששימשה במקור כבית כלא וכיום יש בה חצר פנימית מקסימה במרכזה ניצבים תותחי ענק עתיקים, מוזיאון ארכיאולוגי מעניין שבנוי בצורת מבוך ותצפית נהדרת על הנמל והים.

סוד קסמה של לרנקה הוא בשילוב בין ישן וחדש. במרכז העיר העתיקה גילינו סמטאות קטנות לצד רחובות גדולים וגדושים בבוטיקים מקומיים וחנויות מותגים, רשתות אופנה בינלאומיות, שוק קטן וחביב ומעל הכל - אווירה אירופאית מתובלת בסגנון ים תיכוני שמח ומסביר פנים. הסתערנו על מכירות סוף העונה המשתלמות, במיוחד לאור מצבו העגום של היורו, ונחתנו לבסוף בטברנה נפלאה, Stou Rousia Tavern , שהעיפה לכל הרוחות את ההיסטריה שלנו מפחמימות וממאכלים עתירי שומן וקלוריות. כמיטב המסורת הקפריסאית, זרמו לשולחן מזטים מעוררי תיאבון ושלל מטעמים מסורתיים כמו סופלקי, שישקבב ברוטב יוגורט, מוסקה מעלפת, עלי גפן ופרחי קישואים ממולאים, גבינת חלומי ומנת הדגל של המטבח הקפריסאי - קלפטיקו, נתחי בשר כבש עם תפוחי אדמה ועשבי תיבול שמתבשלים שעות בכלי חרס וטעמם גן עדן. לקינוח נשנשנו קונפיטורות פירות מסורתיות ומתוקות להחריד שאי אפשר לעמוד בפניהן, והשתרכנו מעורפלים מעודף סוכרים לחדרנו במלון.

טיול סגוויי בסמטאות ניקוסיה, קפריסין / צילום: ליהי רון

ניקוסיה - סיור סגוויי ושווקים ססגוניים

הבוקר שלמחרת קיבל את פנינו עם שמיים בהירים ומזג אוויר נפלא, שמתאים במיוחד לטיולים באוויר הפתוח. יצאנו לכיוון ניקוסיה, בירת קפריסין והעיר הגדולה ביותר באי. מלבד היותה מקום מושבה של הממשלה הקפריסאית, ניקוסיה מהווה את המרכז הכלכלי והתרבותי הגדול במדינה. זוהי עיר מודרנית, שוקקת חיים, עם רחובות גדולים שזורים בסמטאות של בתי אבן קטנים, מדרחוב הומה מלא בחנויות, מסעדות גורמה, טברנות מסורתיות ושפע רב של מקומות בילוי ופנאי. בניקוסיה חיכה לנו אנדרוס, מדריך סיורי סגוויי. אחרי שיעור קצר על המפלצת הדו-גלגלית שעד מהרה התגלתה כתענוג אמיתי, התגלגלנו בעקבותיו ברחובות בין הסמטאות הציוריות של העיר העתיקה, דרך אזור התעשייה הישן שהפך למרכז אמנויות עם בתי מלאכה, גלריות יפות ומסעדות אופנתיות, ועד הגבול המגודר עם טורקיה שחוצה את העיר ומעברו השני נמצאת קפריסין הטורקית.

סמטאות העיר העתיקה בניקוסיה, קפריסין / צילום: ליהי רון

אחרי הסיור המאלף מיהרנו לשוק המקומי - אתר החובה היחיד מבחינתנו בכל מקום שאנחנו מגיעים אליו בעולם. השוק של ניקוסיה תוסס, צבעוני ואפוף ריחות, צבעים וטעמים. הסתובבנו בין הדוכנים העמוסים בכל טוב וטעמנו גבינות נפלאות, כמו אנארי שמזכירה את הריקוטה האיטלקית, זיתים מצוינים, מאפים ומיני מתיקה מיוחדים שאופייניים למקום. משם המשכנו למדרחוב של ניקוסיה שהיה גדוש במיוחד בשבת שמשית זו, וחרשנו אותו לכל אורכו. נהנינו מהאווירה הקוסמופוליטית שהולכת יופי עם שופינג, הפסקה קצרה לקפה ולסיום ארוחת צהריים בקיצ'ן בר טרנדי, Dyosmo Kanella , שמתהדר בתפריט מיוחד המשלב בין המטבח הקפריסאי למטבח האירופאי. בחזרה ללרנקה, מנוחה קצרה וכבר אנחנו בדרך לבילוי לילי בטברנה מקומית שמחה, Zenon , שבנוסף למבחר עצום של מזטים ומאכלי דגים ובשר, הרימה לנו ( היום יום הולדת ) עם מוזיקה חיה וריקודים אל תוך הלילה.

אוכל בקפריסין- מוסקה קפריסאית / צילום: ליהי רון

לימסול - מרינה מפוארת וסמטאות מלאות אווירה

התחרות הידועה בין לימסול לבירה ניקוסיה מאתגרת את המקומיים, ומעודדת אותם להשקיע בפיתוח מגוון אפשרויות לבילויים והנאות. המרוויחים הגדולים מהתחרות הזו הם כמובן אנחנו, המטיילים. העיר השנייה בגודלה בקפריסין קיבלה את פנינו בבוקרו של יום ראשון, והיום האחרון שלנו באי, עם שמש נעימה ומשב רוח קריר שבא מן הים. קיץ, חורף, סתיו, אביב - לא משנה מתי מגיעים ללימסול, תמיד יש בה מה לעשות. התחלנו את הסיור בעיר לאורך המרינה החדשה, חלק מפרויקט ענק שמחבר את העיר העתיקה עם תענוגות העולם המערבי. מלבד יאכטות מפוארות, יש במרינה מבנים אדריכליים מודרניים לצד מסעדות, בתי קפה, מכוני ספא, חנויות אופנתיות ומרכזי קניות יוקרתיים. מהמרינה נמתחת טיילת ארוכה ומטופחת עם מתקני שעשועים לילדים, דוכני מזון וחפצי אמנות, ונקודות תצפית מרהיבות שמשקיפות על הים מצד אחד ועל העיר הגדולה מהעבר השני.

המשכנו לטיול בעיר העתיקה של לימסול, שעובר דרך מבוך רומנטי של סמטאות צרות מעוטרות בחנויות, גלריות ובתי קפה קטנים לצד בתים מסוידים בלבן בוהק עם חלונות ירוקים ואדניות פרחוניות, שמשווים להם מראה משובב נפש. בשעות הערב נדלקים האורות בסמטאות ובזה אחר זה נפתחים הברים ומוקדי הבילוי והאזור כולו הופך למרכז חיי הלילה של העיר. ויתרנו על ארוחת צהריים בלימסול ורגע לפני שנפרדנו לשלום קפצנו לביקור בכפר אומודוס ( Omodos ), כפר משגע השוכן בדרך להרי הטרודוס. אומודוס נחשב לבירת כפרי היין שמאפיינים את האזור. יש בו סמטאות תלולות משובצות בבתי קפה, טברנות וחנויות קטנות שציידו אותנו ביין, דבש ולחם מקמח חומוס. עצרנו לארוחת צהריים אחרונה בטברנה מצוינת, To Katoy , שבעליה לא הפסיק לפנק אותנו והזרים לשולחננו עוד ועוד מטעמים ויין מקומי משובח. אין ספק שקפריסין היא יעד מושלם לסופשבוע קצר וקרוב לבית, סיכמנו בסיפוק בדרך לשדה התעופה. בפעם הבאה אנחנו זוממים על פאפוס, שכבר מזמן שמנו עליה עין אבל לא הספקנו לשלב אותה בסיבוב הזה. הקיץ כבר מעבר לפינה.

תודה מיוחדת ללשכת התיירות הקפריסאית ולשכת התיירות של לרנקה .