קשיים תזרימיים בגרי פלוס; נאוי ופנינסולה יספגו הפסדים

היקף החובות של גרי פלוס מוערך בכ-35 מיליון שקל, ובין נושיה גם חברת המימון אמפא של שלומי פוגל, החשופה לה בהיקף של כ-7 מיליון שקל ■ המתחרה פנינסולה הצטרפה גם היא, לאחר שצפתה הפרשה של כמה מאות אלפי שקלים בגין צ'קים בהיקף 2.5 מיליון שקל

האחים נאוי / צלם: בן יוסטר
האחים נאוי / צלם: בן יוסטר

לאחר שבשבוע שעבר עדכנה חברת האשראי החוץ-בנקאי, אחים נאוי, על הפרשה חריגה של כ-7.5 מיליון שקל שהיא צפויה לבצע בעקבות צ'ק שחזר מאחד מלקוחותיה, היום הצטרפה אליה המתחרה פנינסולה, שצופה הפרשה של כמה מאות אלפי שקלים בגין צ'קים בהיקף 2.5 מיליון שקל בנסיבות דומות, לאחר שסכום בגובה זה נמשך לטענתה על-ידי צד שלישי.

כמו אחים נאוי, גם עיקר פעילותה של פנינסולה מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי אותו לקוח של שתי החברות הוא חברת הנדל"ן גרי פלוס, שנקלעה לקשיים תזרמיים. זו, לפי דירוג BdiCode שפורסם בעבר, נוסדה ב-1995 על-ידי זאב גרסירו ואברהם פלוס, והיא עוסקת בבנייה, שיפוץ מבני ציבור, השבחת וחיזוק מבנים קיימים (תמ"א 38) ועסקאות נדל"ן.

עוד מתברר, כי לצד צמד החברות הבורסאיות שניזוקו ממנה, גם לאמפא קפיטל של שלומי פוגל חשיפה בהיקף של כ-7 מיליון שקל לחוב של גרי פלוס, המתקשה לעמוד בהתחייבויותיה. הנושות פועלות למימוש נכסי החייב כנגד החוב, המוערך בכ-35 מיליון שקל, ובכל מקרה, ככל הידוע הן מחזיקות בפוליסת ביטוח המגינה עליהן. הצדדים כבר קיימו פגישה ופועלים לחתום על הסדר חוב של עד 70% ממנו.

על רקע כוונתה של פנינסולה להנפיק אג"ח, היא עדכנה כי לאחר בחינה ראשונית שביצעה ביחס ליכולת הפירעון של הלקוח, וזו של הצד השלישי שמשך את הצ'ק, היא מעריכה כי תרשום הפרשה ברבעון הראשון של 2017, והדגישה כי סכום ההפרשה אינו מהותי לפעילותה.

לפי דירוג BdiCode, מחזור הפעילות השנתית של גרי פלוס עומד על כ-100 מיליון שקל, ובין היתר היא ביצעה עבודות הקמה ושיפוץ לרשת בתי האבות "משען", והייתה מעורבת בפרויקטים של בנייה ושיפוץ של מבנים של בתי החולים תל השומר, שניידר והשרון בפתח תקווה, ולשירותי בריאות כללית ומכבי. נוסף על כך לחברה פעילות במגזר המוניציפלי, וכן היא מזכירה כי בין לקוחותיה רשת עמל, רשות הדואר, חברת הדלק פז, מפעל הפיס ועוד.