סוריה: 60 הרוגים ו-200 במתקפת גז סארין במעוז המורדים

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי התקיפה בוצעה בידי מטוסים סוריים או רוסיים במחוז אידליב ■ לפי גורמים רפואיים בשטח, נעשה בהפצצה שימוש בגז הקטלני, שממנו היה אמור להתפרק אסד אחרי הסכם עם ממשל אובמה ב-2013

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

60 בני אדם נהרגו ו-200 נפצעו במתקפה כימית במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה - כך דיווחה היום (ג') רשת סקיי ניוז בערבית. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לא ברור אם מטוסים סוריים או רוסיים הפציצו את העיירה חאן שייחון, המוחזקת בידי המורדים.

התקיפות גרמו לרבים להיחנק, וגורמים רפואיים בשטח דיווחו כי בתקיפה נעשה שימוש בגז הקטלני סארין. באופוזיציה בסוריה דורשים מהאו"ם לפתוח בחקירה.

דמשק התחייבה להוציא את מצבורי הגז שבשטחה אחרי המתקפה בפרברי דמשק ב-2013, אז נהרגו כאלף איש. ממשלו של ברק אובמה התכונן לתקוף יעדים של המשטר אחרי שנחצה "קו אדום" שהגדיר בתחילת המלחמה, אולם בשל התנגדות בקונגרס ולחץ רוסי, הושג הסכם פשרה בתיווך האו"ם.

מאז דיווחה האופוזיציה על תקיפות רבות שבהן היו מעורבים חומרים כימיים, כמו כלור, על אף הכחשות המשטר. על אף שהאו"ם הגדיר את משימת פינוי הנשק הכימי מסוריה כהצלחה, מומחים וגורמי מודיעין אמרו בשנים האחרונות כי סביר להניח שדמשק שמרה לעצמה מצבורים במתקנים חשאיים.

גורמי רפואה הסבירו כי לנפגעים במתקפה היום היו אישונים מורחבים, אחד התסמינים מחשיפה לסארין. "בית החולים שלנו מלא בנפגעים ממתקפת הסארין היום", כתב שג'ול אסלאם, רופא מקומי, בחשבון הטוויטר שלו. "אני מוכן לספק הוכחות לכל מי שרוצה. אתם עדיין מטילים ספק בכך שנעשה שימוש בסארין? האם למישהו יהיה אכפת? מי יעצור זאת?".

בשבוע שעבר הבהירו בממשלו של דונלד טראמפ כי על העם הסורי יהיה לקבוע את גורלו של אסד, כשנסוגה באופן רשמי מהדרישה להדחתו של הרודן שאחראי למותם של מאות אלפי אזרחים. עם זאת, אתמול הבהירה שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, כי היא סבורה שאזרחי סוריה לא מעוניינים באסד כמנהיגם.

בינואר האחרון ייחסו לראשונה חוקרים בינלאומיים אחריות ישירה לאסד בדבר שימוש ב נשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. חוקרי האו"ם והארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי הרכיבו רשימת אנשים האחראיים למתקפות פצצות כלור במדינה, שאירעו בהן 2014 ו-2015, ובהם אסד, אחיו הצעיר מאהר ובכירים נוספים בצבא הסורי.

בוועדת חקירה שהוקמה באו"ם אושר כי צבא סוריה השתמש בנשק כימי לפחות שלוש פעמים מאז שנת 2014. לפי דוח הוועדה, שהוגש ב-2016, קיים "מידע מספק" המצביע על כך שמסוקים של צבא אסד הטילו פצצה הנושאת חומר רעיל במחוז אידליב במרץ 2015. בדוח קודם שפרסמה הוועדה נמצא כי הצבא הסורי השתמש בנשק כימי לפחות פעמיים, אז צוינו מתקפות פצצות הכלור בכפרים טלמנס וסרמין.

לפי ההסכם שנחתם ב-2013, אמורה הייתה סוריה להשמיד את ארסנל הנשק הכימי שלה עד אמצע 2014 ולהיות נתונה תחת פיקוח של האו"ם. עד כה מתוך תשע מתקפות כימיות שנערכו בסוריה, הצליחה ועדת החקירה של האו"ם לייחס שלוש למשטר הסורי ואחת לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהשתמש בגז חרדל.

אזור אידליב ספג בחודשים האחרונים תקיפות רבות, ובהן גם הפצצות של מטוסי צבא רוסיה הפועלים בסוריה. בחודש פברואר נהרגו לפחות 30 בני אדם בתקיפות אוויריות בעיר. רוסיה הפציצה מטרות רבות במחוז מאז התחילה לסייע לשליט אסד בספטמבר 2015, אך גורמים מקומיים אמרו כי היא הפחיתה את פעילותה מאז החלה הפסקת האש בתיווכה ובתיווך טורקיה בסוף דצמבר. גם הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית תקפה לא פעם יעדים שונים במחוז, המשמש מעוז של ארגוני קיצוניים, כמו תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה.