טראמפ: "אני עובד קשה כדי ליצור שלום בין ישראל לפלסטינים"

נשיא ארה"ב במסיבת עיתונאים משותפת עם עבדאללה מלך ירדן: "אני עובד קשה מאוד לקדם את השלום בין שני הצדדים" ■ לא הזכיר את פתרון שתי המדינות ■ ארה"ב תסייע לירדן "לארח" את הפליטים מסוריה עד שיוכלו לשוב לארצם

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר הערב (ד'), כי הוא יצליח להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים. טראמפ נפגש עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, יומיים לאחר פגישתו עם נשיא מצרים, עבדל פתח א-סיסי.

במרכז השיחה בין טראמפ למלך עמדו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שפיכות הדמים בסוריה ומצוקת הפליטים הסוריים שנמלטו לירדן.

"אני חושב שנצליח (להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים)", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים משותפת עם אורחו. "אני מקווה שנצליח. אני יכול לומר לכם זאת".

"כדי לקדם את עניין השלום במזה"ת, לרבות שלום בין הישראלים לפלסטינים, אני עובד מאוד מאוד קשה, ומנסה חזק מאוד מאוד ליצור שלום בין הצדדים", הוא אמר. "...המלך מנסה לקדם ללא לאות את הפתרון. הוא יעזור לי בכך, וזו תהיה עזרה ברמה הגבוהה ביותר. נקיים עמו התייעצויות הדוקות מאוד בימים הבאים".

ראויה לציון העובדה שהנשיא והמלך נמנעו מלהזכיר את פתרון שתי המדינות, שהיה אחת מאושיות המדיניות המזרח-תיכונית של ממשל אובמה. עבדאללה הביע תמיכה ביזמת השלום הסעודית, שזכתה בברכת הליגה הערבית כבר ב-2002. לדבריו, זו הדרך להשגת הסכם על המעמד הסופי.

לדברי המלך, יזמה זו עשויה לשמש בסיס ל"פיוס היסטורי בין ישראל לפלסטינים, ובה בעת גם לכל חברות הליגה הערבית; זו המסגרת המקיפה ביותר לשלום בר-קיימא". הוא הדגיש שהיזמה הסעודית מבטיחה מדינה לפלסטינים אך גם ביטחון לישראל והיא תסלול את הדרך לנרמול היחסים בין ישראל למדינות ערב.

כמו א-סיסי, גם עבדאללה הביע תמיכה חזקה בפעילות טראמפ במזה"ת. בפנותו לנשיא ארה"ב הוא אמר: "יתברר לך שירדן תהיה בעלת ברית חזקה ותתמוך ביזמות המדיניות שלך".

אחת מהמטרות החשובות של עבדאללה הייתה המשך הסיוע האמריקאי לקליטת הפליטים הסוריים שמציפים את ירדן - והוא אכן קיבל את מבוקשו. טראמפ הכריז: "אנו מכירים בתפקיד החשוב שממלאת ירדן באירוח הפליטיים מסוריה... הסיוע האמריקאי יעזור למדינות כירדן לארח את הפליטים האלה עד שהמצב בארצם ישתפר והם יוכלו לחזור אליה".

על פי הערכת או"ם, חיים עתה בירדן כ-700 אלף פליטים.