יותר מ-11% מהחברות הבורסאיות עם הערת "עסק חי"

כך עולה מבדיקת CofaceBdi ■ יותר מ-60 חברות מתוך 540 שפרסמו דוחות ל-2016 מלוות בהערות המצביעות על הסיכון הגבוה הטמון בהן

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

ענף הביומד מתאפיין בטבעו כעסק בסיכון גבוה, ושיעור הערות ה"עסק חי" המלוות את החברות בענף זה בבורסה מספקות אינדיקציה נוספת לכך. עם סיום עונת הדוחות הכספיים ל-2016 ביצעו כלכלני חברת המידע העסקי CofaceBdi בדיקה בנושא, שממנה עולה כי שיעור החברות הציבוריות בבורסת תל-אביב עם הערת "עסק חי" בדוחות עמד בסיכום השנה החולפת על יותר מ-11% - ובמספרים, יותר מ-60 חברות מתוך כ-540 חברות שפרסמו את דוחותיהן ל-2016.

מפילוח החברות הנושאות הערה זו לפי סקטורים, עולה כי כ-40% מסך החברות הנושאות הערה זו בדוחותיהן מגיעות מענף הביומד - שיעור דומה לזה שנרשם ב-2015.

למרות המספר הגדול, חשוב לציין כי בחברות ביומד הערת "עסק חי" היא בדרך כלל עניין שנחשב לפחות דרמטי ובעייתי מאשר בענפים אחרים. זאת, משום שמדובר בחברות שבמקרים רבים אינן נמצאות בשלבים של מכירות משמעותיות, ולכן גם נמצאות במצוקת מזומנים, מתוך תקווה שבהתאם לאבני דרך שבהן יעמדו והצלחות מוצריהן יוכלו להמשיך ולגייס הון. בסך הכל חברות הביומד מהוות כ-10% מכלל החברות בבורסת תל-אביב.

חברות מענף הנדל"ן והבינוי, המהווה את הענף הגדול בבורסה מבחינת מספר החברות הנסחרות (24%) מכלל החברות הציבוריות, אשר מרכז כבר זמן רב עניין בשל חוסר הוודאות לגבי עתידן של שחקניות לא מעטות בו, הציג גם הוא מספר משמעותי של הערות "עסק חי" בדוחות, שהיווה 11% מחברות הענף. ענפים בולטים נוספים היו ההשקעה וההחזקות עם 16% מחברות הענף, והטכנולוגיה עם 13% מהחברות עם הערות "עסק חי" בדוחות.

תחומי הפעילות היציבים ביותר מבחינת פרמטר זה הם הביטוח והבנקים, שם לא נרשמו הערות "עסק חי" בכלל, וגם ענפי המסחר והשירותים והתעשייה מציגים חוסן, עם 5% הערות "עסק חי" בלבד.

בסך הכל בסוף 2016 נסחרו בבורסה כ-570 חברות, וזאת לאחר שבמהלך 2016 נמחקו כ-30 חברות מהמסחר - קרוב ל-20 מהן חברות מנייתיות - ובסך הכל מאז 2008, אז נסחרו בבורסה כ-800 חברות, מספר החברות הנסחרות צנח בכ-30%.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, אמרה: "אנחנו רואים אמנם שיפור קל בשיעור החברות בבורסה שלהן 'עסק חי', אבל מוקדם עדיין להסיק כי מדובר בהיפוך המגמה ושיפור ביציבות הפיננסית של החברות הנסחרות בתל-אביב".

התפצלות ענפית של חברות עם הערת "עסק חי" בסוף 2016
 התפצלות ענפית של חברות עם הערת "עסק חי" בסוף 2016