אנליסטים: התקיפה בסוריה לא צפויה לטלטל את השווקים

האנליסטים לא מתרגשים מתקיפת ארה"ב בסוריה ■ "אנחנו פועלים תחת ההנחה כי טראמפ הוא אדם לא צפוי, אולם עד כה, ממה שראינו, ישנו אלמנט מאוד ברור של היכולת לחזות את פעולותיו"

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

פסימיות שוררת היום (ו') בשווקים לאחר הוראתו הישירה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לתקוף הלילה את בסיס חיל האוויר הסורי בעיר חומס שבמערב סוריה, שממנו, מאמינים גורמי המודיעין במערב, המריאו המטוסים שביצעו את מתקפת הגז השבוע במחוז אידליב.

כשישה חיילים סורים נהרגו בהפצצה, ונזק כבד נגרם למתקן. ברוסיה אמרו בתגובה כי מדובר ב"מכשול במלחמה בטרור". סוכנות הידיעות הסורית פרסמה כי "כתוצאה מהתקיפה האמריקאית נהרגו תשעה אזרחים, ארבעה מהם ילדים ושבעה נפצעו בכפרים הסמוכים לזירת התקיפה".

59 טילי טומהוק, טילי שיוט מתקדמים לטווח ארוך, שוגרו משתי ספינות של הצי האמריקאי שנמצאות בחלקו המזרחי של הים התיכון. גורם רשמי בארה"ב אמר כי מספר מדינות עודכנו מראש בדבר התקיפה, ובהן גם רוסיה. בהצהרה של הפנטגון הובהר כי ארה"ב נמנעה מלתקוף באזור בבסיס בו נמצאים על פי הערכות מודיעיניות כוחות רוסים. גורם נוסף בממשל הבהיר כי התקיפה בסוריה הייתה חד פעמית וכי אין כוונה להסלמה.

אולם, אנליסטים טוענים כי אל למשקיעים לתת לרוחם ליפול ולאבד ביטחון: עליהם לראות את התקיפה כמבחן מסוגלות ראשון מיני רבים בסביבה גיאופוליטית טעונה.

"עלינו להכיר בכך שזו תקרית אחת, ונכון לעכשיו איננו רואים הסלמה בין הכוחות" אמר אסטרטג בכיר בבנק ABN Amro,  דדיאר דורט. "אנחנו פועלים תחת ההנחה כי טראמפ הוא אדם לא צפוי, אולם עד כה, ממה שראינו, ישנו אלמנט מאוד ברור של היכולת לחזות את פעולותיו. לדעתי, התגובה הראויה לפעולה הזו של טראמפ צריכה להיות "עסקים כרגיל".

המסחר בבורסות וול סטריט וברחבי העולם מתנהל בירידות לאחר התקיפה, אולם לדעת דורט, אין סיבה ממשית לטלטול הזה בשווקים. "הכלכלה שלנו חזקה ומצבנו הפיננסי יציב".

לוקה פאוליני, אסטרטג בכיר בבנק  The Pictet Group מסכים עם הנאמר. "לא מדובר רק בסוריה, אלא מדובר גם במצב בצפון קוריאה, מדובר בבחירות בצרפת, מדובר בכך שככל הנראה, טראמפ לא יצליח למלא את כל הבטחותיו מתקופת קמפיין הבחירות בנוגע להעלאת המסים.

"אנו חייבים להתייחס למכלול הדברים, ונכון לעכשיו טווח המשכורות במצב סביר, כלכלת ארה"ב מתפתחת בקצב סביר, ואנו צפויים לראות את השווקים נוסקים".