תחנת הכוח שתפגע בשטחים הפתוחים מחליפה ידיים

בעוד שבועיים ידון בג"ץ בעתירה נגד אישור ות"ל להקמת תחנת כוח בסמוך לצומת פלוגות, בניגוד מוחלט לעמדת רמ"י והוועדה המחוזית דרום ■ ביום חמישי הודיעה IC פאואר על רכישת אופציות ל-95% בתחנה

חברת איי.סי פאואר ישראל (IC POWER ISRAEL) חברת בת של איי.סי פאואר שבשליטת חברת ההחזקות קנון , הודיעה היום (א') כי חתמה על הסכם אופציה לרכישת 95% מהזכויות בחברת צומת אנרגיה, המנהלת מגעים עם רשות החשמל להקמת תחנת כוח בהספק 396 מגה-ואט במחזור פתוח, ממערב לצומת פלוגות הסמוכה לקריית גת, בשטח פתוח סמוך לכביש 35.

על פי דיווח של רפק לבורסה, מניות החברה-הבת רפק אנרגיה בפרויקט (47.5%) יימכרו ב-2.9 מיליון דולר אם האופציה תמומש עד פברואר 2018, והפרויקט יגיע לסגירה פיננסית. נתח שווה, המוחזק בידי דנהאם קפיטל, צפוי להימכר בסכום שווה.

צומת אנרגיה קיבלה בסוף 2010 רישיון מותנה להקמת תחנת כוח במחזור משולב בצומת פלוגות, בהספק של 360 מגה-ואט. במהלך 2015 היתה אמורה החברה להשיג סגירה פיננסית אך לא עשתה זאת. במקביל ביקשה רשות החשמל מהחברה לבחון את שינוי הטכנולוגיה למחזור פתוח, כדי שהתחנה תשמש כ"פיקרית", כלומר תחנה שמטרתה להיכנס במהירות לפעילות במקרים של מחסור בחשמל, והכנסותיה העיקריות הן על זמינותה למערכת. התשלום על זמינות עומד בד"כ על 6-7 אגורות לקילו-ואט שעה, לעומת תשלום ממוצע של פי ארבעה בערך לקוט"ש מיוצר.

ב-4 בינואר 2016 אישרה הוועדה לתכנון תשתיות לאומיות תוכנית לאומית (תת"ל) 55, להקמת תחנת הכוח במתווה הישן שלה. לבקשת רשות החשמל, בסוף ינואר השנה עודכנה התוכנית לתחנה במחזור פתוח ובהספק 396 מגה-ואט. שבועיים לאחר החלטת הוות"ל הראשונה, ב-18 בינואר 2016, אושרה תת"ל 55 בממשלה, ושבוע לאחר מכן הגישה עיריית קריית גת עתירה לבג"ץ נגד התוכנית, בטענה שהתחנה קרובה מדי לשכונות מגורים עתידיות.

על פי המצגת שהוצגה בוות"ל בינואר השנה, גובה הארובות במתווה החדש יהיה 35 מטר לעומת 50 מטר בתוכנית הקודמת. מנהל המערכת בחברת החשמל צופה שתחנת מחזור פתוח כזאת תעבוד כ-600 שעות בשנה, בעוד רשות החשמל צופה פעילות במשך 1,000 שעות. תחנות כוח במחזור משולב, המפיקות חשמל מגז ומהקיטור הנוצר בתהליך הן יעילות יותר, ופועלות בדרך כלל 4,500-6,000 שעות בשנה.

איי.סי. פאואר ישראל, שבשליטת קבוצת קנון של עידן עופר, מנוהלת על ידי גיורא אלמוגי. החברה מחזיקה 80% בתחנת הכוח OPC במישור רותם, בעלת כושר ייצור של 440 מגה-ואט, וכן היא בעלת זכויות להקמת תחנת כוח בנייר חדרה בהספק 140 מגה-ואט, בטכנולוגיית מחזור משולב. IC Power, החברה-האם של איי.סי.פאואר ישראל, מפעילה תחנות כוח פרטיות באמריקה הלטינית בהיקף כולל של 4,000 מגה-ואט, בטורבינות מונעות גז טבעי ובטכנולוגיית הידרו (Hydro). החברה מחזיקה גם חברה לחלוקת חשמל בגואטמלה.

ההחלטה: בניגוד להנחיות תמ"א 35 להגנה על הסביבה

בעוד שבועיים, ב-24 באפריל, יתקיים בבג"ץ דיון על עתירת עיריית קריית גת נגד התחנה של צומת אנרגיה. עתירת העירייה נתמכת בתגובה שהגיש לבית המשפט ארגון אדם טבע ודין, הטוען כי החלטות הוות"ל והממשלה פסולות ועל כן יש לבטלן. על פי דוחות 2016 של רפק, "אין באפשרות יועציה המשפטיים של צומת אנרגיה להעריך את סיכויי העתירה להתקבל".

דוח חוקר שהגיש לוות"ל ביולי 2014 עו"ד גדעון ויתקון בנוגע לתחנה, עשוי להסביר את חוסר הביטחון ברפק. ויתקון כותב בדו"ח כי הוא "ממליץ לקבל את השגת עיריית קריית גת, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אגודת אדם טבע ודין, הקליניקה המשפטית במכללת ספיר ועמותת נגב בת קיימא, המתנגדים למיקום תחנת הכוח בסמוך לכניסה הצפונית מערבית לעיר... אני ממליץ לקבל את ההשגה שאין לאשר את התוכנית באזור חקלאי, שהוא אזור פתוח ואינו 'צמוד דופן' לאזור תעשייה".

עו"ד ויתקון מציין כי התוכנית מנוגדת לתמ"א 35, המגדירה את מדיניות התכנון ופריסת היישובים בישראל עד 2020, ושאחת ממטרותיה המוצהרות היא "לתת מענה לצורכי הבנייה והפיתוח של המדינה, תוך שמירה על השטחים הפתוחים ועל עתודות הקרקע לדורות הבאים".

בדוח ממליץ ויתקון לקבל גם את השגת רשות מקרקעי ישראל, ההטוענת כי "אישור הקמת התחנה במבוא הצפוני-מערבי של קריית גת עלול לסכן שיווק קרקע בתוכנית לבינוי שכונות מגורים בהיקף של 20 אלף יחידות דיור, מהן 7,000 יחידות דיור שתכנון הקרקע עבורן כבר הושלם והן בהליכי שיווק... לטענת רמ"י, יש מלאי מספיק של קרקע בהיקף הנדרש באזור התעשייה שבדרום קריית גת...

"הקמת תחנת כוח בחלופה 7 א' עשויה לשמש בעתיד עוגן לפיתוח אזור תעשייה בהיסמך על צמידות הדופן לתחנת הכוח. מיקום אזור תעשייה בצפון מערב קריית גת אינו מקום ראוי מבחינת התפתחות העיר, והוא גם אינו מקום ראוי מבחינת חזות העיר והשפעות שעשויות להפריע למשיכת אוכלוסיה חדשה לשכונות המתוכננות".

גם הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דרום מתנגדת למיקום התחנה, ו-ויתקון מביא את נימוקיה: "מיקום התחנה המוצעת הינו בשטח פתוח גם על פי תוכנית המתאר המחוזית וגם על פי תוכניות מקומיות, ואין כל הצדקה למקם בו תחנת כוח כמוצע בתוכנית. יודגש גם כי נחל לכיש, הסמוך לתוכנית המוצעת, הינו נחל לתכנון ומרחב נופש פתוח.

"הוועדה מציינת כי המתקן לטיפול בשפכים הגובל בתחנת הכוח אינו מהווה תשתית קיימת שניתן להישען עליה כפיתוח צמוד דופן לבינוי, וזאת היות ומט"שים נדרש למקום בשטחים פתוחים. כמו"כ חשוב להדגיש כי תקיעת יתד בשטח הפתוח יכול להפוך למוקד פיתוח עתידי עבור תחנת כוח נוספת ו/או מיזם אחר המתבסס על הגז הטבעי".

בהמשך ממליצה הוועדה המחוזית לקבל את הסתייגויות עיריית קריית גת ורשות מקרקעי ישראל, בשל החשש מפגיעה בשיווק הדירות המתוכננות לקום בסמוך, ומעירה לסיכום: "הוועדה מוחה על העובדה כי בשטח מחוז הדרום מאושרות תוכנית לתחנות כוח בהספק וכמות העולים באופן ניכר על הביקוש במחוז".

בתגובה טענו היזמים כי יש תחנות כוח רבות שאינן באזורי תעשיה וכי אזורי תעשייה אינם בהכרח במתאימים ביותר לתחנות. בנוסף טענו כי אזור מתקן טיהור השפכים ממילא מופר והוא בעל ערכים סביבתיים נמוכים, וכי הפרשנות שבנייה צמודת למט" ש אינה בניית צמודת דופן אינה נכונה, ולראיה תחנת הכוח גזר הצמודה למט"ש איילון .