דנינו: "למגבלת שכר הבכירים יכולות להיות השפעות הרסניות"

דנינו, המפכ"ל לשעבר ויו"ר קבוצת הביטוח מגדל כיום: "האקשן בעולם שממנו באתי הרבה יותר גדול, אבל העולם העסקי לא פחות מאתגר ומעניין" 

יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי
יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי

כבר תקופה לא קצרה שקבוצת הביטוח מגדל, שנמצאת בשליטת איש העסקים שלמה אליהו ובניהול בנו עופר, חווה סערות מול הרגולציה. למשל, בנושא מינויו של הממונה על הביטוח לשעבר, פרופ' עודד שריג, ליו"ר מגדל למרות התנגדותה של דורית סלינגר, שהחליפה אותו בתפקיד הממונה, או בנושא הדיבידנד שהקבוצה ביקשה לחלק, שוב - בניגוד לעמדת הממונה.

בשבועות האחרונים צף עוד נושא בוער בהתנהלות של מגדל מול הפיקוח, וגם מול מתחרותיה בענף הביטוח - ועד לאחרונה עמיתותיה באיגוד חברות הביטוח, שאותו עזבה: אופן היישום בישראל של משטר ההון האירופי החדש להבטחת יכולת הפירעון של חברות הביטוח.

מדובר על פניו בנושא מקצועי וכבד, למביני עניין בלבד. ואולם, הנושא של תקנת סולבנסי 2 הוא משמעותי מאוד כמעט בכל היבט: "חברות הביטוח הן זרוע להשלמת שירותים מרכזיים לאזרחים, שהמערכת הציבורית אינה מספקת. צריך לוודא שהן יישארו יציבות לעשרות השנים הבאות, ולראות בהן שותף לחזון של צמצום המגזר הציבורי בכלכלה, ולא אויב", אומר יו"ר מגדל, יוחנן דנינו, בראיון ל"גלובס".

דנינו טוען כי "המעבר לסולבנסי 2 דרמטי, ויש לו השלכות רוחב על אזרחי המדינה, בין אם כמבוטחים ובין אם כמשקיעים. לכן, חיוני לוודא יישום שבאמת ייטיב עמם, ולא יזיק להם בטווח הארוך. מגדל תומכת במעבר לסולבנסי 2 תמיכה מלאה, אבל יש לנו השגות משמעותיות על הדרך שבה מתכוון הרגולטור הישראלי ליישם את התקנה. יישום ההוראות במתכונתן הנוכחית, ללא התאמות מהותיות, עלול להביא להשלכות קשות על המשק המקומי".

מגדל נסחרת כיום לפי שווי של כ-3.8 מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-17%. לאורך שנים היתה החברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בענף הביטוח המקומי, הרבה מעל מתחרותיה - אבל כיום זה לא המצב. "מדובר בעניין זמני", מבטיח דנינו. "מגדל תמשיך להוביל את השוק, כי זה המקום הטבעי שלה. אנו מנהלים את היקף הנכסים הגבוה ביותר בשוק, ואלה הדברים החזקים שיוכיחו את עצמם".

המפקחת טעתה, ולאליהו נגרם עוול

שלמה אליהו, איש ביטוח ותיק מאוד, רכש את השליטה במגדל (69%) בשלהי 2012 מידי חברת ג'נרלי האיטלקית, לפי שווי של כ-5.1 מיליארד שקל - כך שמאז ועד היום מגדל השילה מערכה כ-26%. דנינו משמש יו"ר מגדל מטעמו של אליהו מאז נובמבר 2015, כך שהוא ממלא את התפקיד כבר כשנה וחצי.

הגעת לענף הביטוח מבחוץ, והורמו אז גבות על מינוי לתפקיד כה בכיר של מישהו שאינו בא מעולם העסקים. עד כמה חוסר הידע המקצועי וחוסר הניסיון קיימים גם כיום?

דנינו: "צברתי ידע רב על עולם הביטוח, על העולם העסקי ועל שוק ההון, מאז שמוניתי. אני לומד כל יום, אבל אני סבור שיש לי הכלים הנדרשים, מה גם שחשובים גם כלים אחרים, ונושא הניהול לא זר לי. ניהלתי מערכות גדולות, וזה משמעותי מאוד, במיוחד בראייה אסטרטגית. כיום, לאחר כשנה וחצי, אני רואה עד כמה הניסיון הניהולי שעמו באתי הוא משמעותי".

לאחר 30 שנה במשטרה, שאותן סיים כמפכ"ל, הצטרף דנינו לענף הביטוח, שעליו הוא מספר: "מצאתי עולם מעניין, והגעתי בתקופה מאתגרת במיוחד". לדבריו, "דעתי היא שהרפורמות והשינויים הם צו השעה ומחויבי המציאות, אם חפצי חיים אנחנו, אבל לא פחות חשוב לוודא שהרפורמות והשינויים נעשים תוך תמיכה ביציבות המשקית והכלכלית, ולא מייצרים סיכונים חדשים מיותרים".

- מה ההבדלים העיקריים מבחינתך בין המשטרה לבין עולם הביטוח והעולם העסקי, ואיך היה המעבר בין העולמות האלה?

"זה השתנה לאורך השנה וחצי שאני בעולם העסקי. הקצב שונה מאוד. כשאני עושה את ההשוואות, אז האקשן בעולם שממנו באתי, הרבה יותר גדול ונוגע בעצבים של החברה הישראלית. גם בביטוח אתה משפיע אמנם על הרבה מאוד אנשים - במגדל יש לנו יותר מ-2 מיליון לקוחות, שהם כרבע מאוכלוסיית המדינה - אבל ההבדל גדול מאוד.

"זה מורגש, למשל, באירועים ברמה הלאומית, ופתאום זה מדגדג לך. היו מצבים שכבר הייתי עם המפתחות ביד בדרך לרכב כדי להגיע לזירה. אבל מעבר לזה, העולם העסקי לא פחות מאתגר ומעניין בהרבה מובנים, כשנכנסים לתוכו. זאת היתה הפתעה חיובית".

- ואיך נראה הסקטור הפרטי לעומת הסקטור הציבורי?

"אחד הפערים הקשים הוא ברמה האישית: כשהגעתי לכנסת בעבר, זה היה כנציג ציבור, ועכשיו אני לא - אני מזוהה ומייצג סקטור, ולא את כל הציבור. זה פער שצריך להתרגל אליו. גם כשאני יושב עם הרגולטור, אני חש כנציג הציבור, אבל מסתכלים עלי כעל נציג של מגדל. זה לא קל, אבל מבחינתי הפתרון הוא שאני ממשיך גם בסקטור הפרטי לייצג את הציבור, ובעיני אין פה סתירה - לייצג את המבוטחים ואת בעלי המניות. במקרה של משפחת אליהו, זה קל. כדי להבין זאת יש לשמוע את שלמה אליהו ולראות כיצד הוא מרגיש עצמו כנציג ציבור, במיוחד הציבור החלש".

- היבט שונה נוסף הוא שכר הבכירים, שגבוה משמעותית מהשכר בסקטור הציבורי, אפילו משכר המפכ"ל. בשלהי השנה שעברה נכנסה לתוקף במלואה החקיקה להגבלת שכר הבכירים בענף הפיננסים, כולל שכרך כיו"ר. מה עמדתך בנושא?

"מהמקום שממנו באתי, כל מספר הוא גבוה בעיני. בעניין הזה מגדל, ככלל, צנועה יחסית ברמות השכר הנהוגות בה. עם זאת, יש להבין, וכבר נתקלתי בכך כיו"ר מגדל, שהמגבלה במתכונתה הנוכחית מקשה מאוד על הבאה ושמירה של טאלנטים צעירים בענף. לדבר הזה יכולות להיות השפעות הרסניות בראייה צופה פני עתיד".

- היית מספר 1 במשטרת ישראל. איך לזה לעבוד עם אליהו כבעל בית דומיננטי בסקטור הפרטי?

"אני מכיר את משפחת אליהו שנים רבות, עוד מהסיבוב הראשון של יחידת אתגר (יחידה משטרתית למלחמה בגניבות רכב, שהוקמה בשיתוף עם חברות הביטוח; ר"ש), ולא הייתי מגיע למגדל ללא הכימיה בינינו. אני מעריך אישית את שלמה ואת הבנים עופר וישראל. ממה שאני רואה, מייחסים לשלמה יותר מעורבות והתערבות ממה שקורה בפועל. אליהו הוא דירקטור במגדל, ופחות מעורב בשגרת היומיום. עם זאת, יש לו תרומה רבה משום ניסיונו הרב, ויש מה ללמוד ממנו. אף פטנט מודרני לא יחליף את חושיו".

"לסלינגר יש כוונות טובות"

בערך בתקופה שבה הצטרף דנינו למגדל, התחיל מאבק בין אליהו ומגדל לבין סלינגר, בעניין דיבידנד בהיקף 200 מיליון שקל שהחברה, בהובלת בעל השליטה בה, רצתה לחלק.

בעקבות התנגדות המפקחת, שרוצה שמגדל תחזק את הונה לקראת יישום הוראות הסולבנסי 2 בישראל, הדיבידנד נחסם. זה יצר לאליהו בעיות קשות מול המערכת הבנקאית, שלה הוא חייב כמיליארד שקל, כשבעקבות כך הוא נקלע לבעיית נזילות והתחיל בשיחות להסדר עם הבנקים.

זה היה העימות השני בין סלינגר לאליהו, אחרי שהאחרון מינה על אפה ועל חמתה של המפקחת את קודמה בתפקיד המפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג, ליו"ר קבוצת מגדל הציבורית (מאחר ומינויו בחברת הביטוח שבשליטה היה דורש את אישור הפיקוח).

- סלינגר מחפשת את מגדל? אולי בגלל הריב עם שלמה אליהו על מינוי שריג ובעניין הדיבידנד?

"כוונותיה של סלינגר טובות, ולא הרגשתי שיש לה פה מטרה נסתרת - אבל בהתנהלותה מול מגדל בסוגיית הדיבידנד לפני כשנה וחצי היא טעתה, כי למגדל אין בעיה של הון, וזאת היתה העילה לעצירת הדיבידנד. אין ריב, אבל יש מחלוקת בעניין הדיבידנד, ולאליהו נגרם עוול - נוצרה לו בעיית נזילות שאין לה הצדקה, וזה הכניס אותו לפינה שהוא לא היה צריך להיות בה. הוא התגבר על בעיות הנזילות. לגבי שריג, זה קרה טרום זמני".

"הפגיעה במגדל לא מידתית ולא ראויה"

נשוב לעניין הוראות סולבנסי 2, שדנינו עוסק בהן רבות, ושגם הובילו לנתק בין מגדל לבין שאר חברות הביטוח. באחרונה הושג מתווה מוסכם בנושא, שרשות שוק ההון הוציאה לאחר דיון עם איגוד חברות הביטוח, שממנו מגדל פרשה במחאה.

"באירופה, לנוכח מורכבות המודל, הרגולטורים קיימו דיונים במשך יותר מעשור, והחליטו בסופו של דבר על יישום הדרגתי, שהתבצע באמצעות הוראות מעבר המתייחסות לאתגרים המרכזיים, ושכולל את פריסת ההתחייבויות הביטוחיות על פני 16 שנים, לצורך צבירת הון כלכלי באופן מדורג, הדרוש לכיסויי סיכוני עבר", אומר דנינו.

זוהי הקריאה של מגדל, שסלינגר לא מקבלת, וששאר החברות הגדולות בענף לא דורשות - ולכן הן הגיעו להבנות עם המפקחת, שמגדל אינה צד להן. "מגדל לגמרי צודקת", טוען דנינו, שמוסיף כי "גם ברי סמכא חיצוניים אומרים זאת. סולבנסי 2 זוכה באירופה להתייחסות שונה לחלוטין מזו של הפיקוח בישראל, שבעצם המציא שיטה שלא קיימת ואין לה אח ורע באירופה. זה משפיע לרעה במיוחד על מגדל, שהיא חברת ביטוח חיים הגדולה בישראל, עם תיק ישן - שמגדל מהווה בו כמחצית מהשוק, וזה בעייתי".

- למה אחרים הסכימו לשיטת היישום, ולכם זה בעייתי?

"זה שונה דרמטית לחברה כמו מגדל, ולכן, בשיטת היישום האחידה, המפקחת סלינגר מפלה את מגדל לרעה באופן בוטה מול המתחרות, ללא הצדקה מקצועית. מה גם שלפי דרישות ההון הנוכחי, מגדל הכי איתנה מבין החברות הגדולות - ופתאום הופכים אותה לבעלת ההון החלש ביותר ביחס לדרישות.

"אני שומע מהפיקוח שלכאורה למגדל יש תיק ישן בעייתי, ועליה לשלם את המחיר. על כך אני משיב שאם יש לי תיק ישן, שאתה סבור שהוא לכאורה בעייתי, ואני טוען שהוא ממש לא בעייתי - אני קורא לבדוק איך פתרו את הבעיה באירופה. שם פתרו זאת באמצעות אי הענשה של החברה עם המוצרים שהיא מכרה בעבר וכיום היא כבר לא מוכרת. הרי כללי ההון שהיו נהוגים בעבר, הם חלק מהתמחור שהיה במוצר, ועכשיו בא הרגולטור ומשנה את כללי ההון שהם חלק בסיסי מתמחור המוצר. לכן, יש לתת לנו זמן לצבור את ההון הזה.

"אתן דוגמה מהעולם שבו הייתי: זה כמו לרשום דוח על מהירות בכביש שהורידו בו את המהירות המותרת על נהיגה בצורה רטרואקטיבית, כשבמועד הנהיגה המהירות הזו עוד היתה מותרת. כך, ככל שלא נותנים לנו זמן סביר לצבור את ההון, מכניסים אותנו לעיוות מלאכותי, שמייצר בעיה עסקית גדולה מאוד, גם ביחס ליכולת למכור מוצרים חדשים - דווקא מוצרים ביטוחיים, שהציבור נזקק להם במיוחד, כמו ביטוח סיעודי, ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד. לחילופין, הדבר יביא להעלאת מחירי הפרמיות, כך שאלה יגלמו בתוכן את מחיר ההון - וזאת בעיה לשוק".

"השיטה מכניסה את כל הענף לסיכון"

"נוסף על כך, יש עוד היבט בעייתי, שחשוב לכלל החברות", מוסיף דנינו. "השיטה הישראלית מכניסה את כל הענף לסיכון, ולא רק את מגדל. למה? כיום מסתכלים רק על מבחן הדיבידנד. זה עיוות שפוגע בתחרות, וזה לא העניין. מה שיקרה הוא שלכל החברות - אם יתקיים תרחיש, למשל, כמו תרחיש 2008 - ייווצר בכל הענף חוסר של מיליארדים רבים. מאיפה יבוא הכסף הזה? זה קורה בגלל התקופה הקצרה שהרגולטור הישראלי בחר לתת לחברות להגיע להון הנדרש, שלא כמו באירופה. באירופה הבינו מה שקרה ב-2008, ולא רוצים לחזור על הבעיה ומגשרים על הפער. אני אמנם יכול לכסות את הפער באמצעות מכירת סיכון למבטח משנה, אבל איזה היגיון יש במכירת סיכון לחברת ביטוח משנה אירופית, שיכולה לעשות זאת, כי היא קיבלה מהרגולטור שלה את הפריסה ל-16 שנה? זה ארביטראז' מגוחך".

- חברות הביטוח האחרות "מכרו" אתכם בהבנות עם הפיקוח?

"זה לא החברות, זה האיגוד שעשה את המשא ומתן, ועשה מעשה שלא ייעשה. זה לא 'מכרו' או 'לא מכרו', האיגוד היה חייב לוודא שהוא מייצג את כל הענף, והיה להם כאן כשל בסיסי. ללא הסכמה של כל הענף, אין לאיגוד משמעות, ולכן מגדל פרשה ממנו. מגדל לא יכולה להיות באיגוד שאמור לייצג את האינטרסים שלה, אבל בפועל לא רק שלא ייצג אותה, אלא פגע באינטרסים שלה. אסור היה להגיע להבנות עם הפיקוח, ואסור היה לוותר על הפריסה של ה-16 שנה".

"כיו"ר מגדל אני לא מוכן, עם זאת, לקבל פגיעה כזו לא מידתית, לא צודקת, לא ראויה ולא סבירה, עד כדי חוסר סבירות קיצוני. הדרישה שלנו אינה לקבל הנחה או טובה, כי אם יישום סולבנסי 2 כפי שהוא מיושם היכן שהוא נוסח, באירופה. אומרים שנסתדר, ואנחנו נסתדר. אבל למה לפגוע בנו? זה לא תירוץ".

יוחנן דנינו

גיל: 57

תפקיד: יו"ר קבוצת הביטוח מגדל ויועץ לפירמת הייעוץ הבינלאומית מקינזי

מצב משפחתי: נשוי ליעל ואב לתום,

נטע, יאיר ועינת

מגורים: מודיעין

השכלה: תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה

תפקידים בולטים בעבר: מפכ"ל המשטרה, ראש אגף מודיעין וחקירות במשטרה, מפקד מחוז דרום, ראש היאחב"ל וראש מטה השר לביטחון פנים

עלות שכר ב-2016: 3 מיליון שקל