מנקים שולחן בממשלה: במקביל לסיכומים שהושגו היום על קידום הרכבת הקלה בירושלים, הוחלט גם על מתווה פשרה במחלוקת בין נת"ע ומשרד התחבורה לבין משרד האוצר, בסוגיית מכרזי הרכבת הקלה בגוש דן.

מתווה הפשרה הושג בפגישה שהתקיימה היום בלשכת שר התחבורה ישראל כץ. על פי הסיכום, מכרז האיתות של הקו האדום בגוש דן ייצא עד 15 במאי, ולאחריו ייצא מכרז גדול יותר עד תחילת אוגוסט, שיכלול את מערכות החשמול, המסילות, מידע ותקשורת - כולל מידע לנוסעים - כריזה, מערכות אבטחה, ומערכות שליטה ובקרה למערכות מתח נמוך.

בנוסף יפורסם מכרז לביצוע העבודות האזרחיות בתוואי הקו, הכוללות צנרות ותעלות שישמשו בעתיד להנחת כבלים וציוד תקשורת וחשמל. המכרז יפנה לשוק המקומי, משום שהידע הנדרש קיים בישראל ולחברות המקומיות קל יותר לעבוד מול הרשויות המוניציפליות בתוואי הרכבת. נכון להיום סולל בונה ודניה סיבוס מבצעות עבודות אזרחיות בקו.

על פי הודעת משרד התחבורה, "בתום סבב דיונים שקיים שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם חברת נת"ע ומשרד האוצר, גובשה אסטרטגיית רכש חדשה לקו האדום, שתאפשר לעמוד בלוח הזמנים המקורי של הפרויקט , אוקטובר 2021".

הסיכום החדש כולל התחייבות של משרד האוצר להגדיל את תקציב הפרויקט אם יהיו פערים בין ההצעות במכרזים לאומדן שבוצע לעבודות באוגוסט 2014, ועומד על כ-2.5 מיליארד שקל. במשרד התחבורה אומרים כי "החלטות נוספות יובאו לוועדת ההיגוי העליונה, בהמשך להחלטת הממשלה".

עמדת נת"ע ומשרד התחבורה טרם הסיכום היתה כי יש לפצל את מכרז המערכות הגדול שנכשל לארבעה מכרזים: איתות, חשמול ומסילות, מערכות תקשורת ובקרה ועבודות הנדסה אזרחית. בנת"ע סימנו את מכרז האיתות כקריטי במיוחד, משום שייצור הקרונות על פי לוח הזמנים דורש להעביר את מפרט מערכת האיתות ל-CNR הסינית עוד השנה.

השאיפה לפצל גם את המכרזים האחרים נבעה מתפיסה האומרת שרק כך ניתן יהיה לבצע אותם במהירות ולייצר בהם תחרות בין גורמים רבים. זאת משום שמכרזים מאוחדים מחייבים הקמת קבוצות חברות, שזמן ההתארגנות שלהן ארוך ושהסיכוי שמספר רב מהן ישתתפו נמוך.

במכרז המערכות המאוחד שתוצאותיו התבררו בנובמבר האחרון השתתפו רק שתי קבוצות, אלסטום ומנרב ו-TAT הצרפתית יחד עם שפיר. ההצעות שנתנו הקבוצות היו גבוהות מהערכת נת"ע ב-1.8 מיליארד שקל ו-3.5 מיליארד שקל, בהתאמה.

בישיבה שהתקיימה היום הנחה השר כץ לתקצב ולפרסם עד סוף החודש הבא את מכרזי התכנון המפורט לקו הירוק ולקו הסגול בגוש דן. הקו הירוק מתוכנן בין ראשון לציון מערב וחולון להרצליה, והסגול מתחיל בתחנת סבידור בתל-אביב, נכנס לכיוון בן יהודה על ארלוזורוב, ומשום ממשיך דרומה ומזרחה לכיוון בית החולים שיבא על דרך השלום ומשם ליהוד.