פרוטליקס צונחת על רקע פרסום תוצאות ניסוי קליני

פרסמה אתמול תוצאות ניסוי בטיפול במחלת ה-CF וקרסה בכ-15% בוול סטריט ■ החברה הגדירה את הניסוי כהצלחה, למרות שתוצאותיו היו פחות טובות מתוצאות ניסוי הביניים ■ האנליסט אדם פוירשטיין: "אם התוצאות פחות טובות, מה חיובי בהן?"

מניית חברת פרוטליקס   צנחה אמש ב-15% בנאסד"ק לשווי חברה של 137 מיליון דולר, וצונחת היום (ה') בשיעור דומה בבורסה המקומית. זאת בעקבות פרסום תוצאות הניסוי בטיפול במחלת הסיסטיק פיברוזיס (CF), בתרופה שאמורה להיות טובה יותר מהתרופה המתחרה של חברת ג'נזיים, פולמוזיים. הירידה נבעה מפרסום אנליזה של התוצאות על ידי האנליסט חד הלשון אדם פוירשטיין, הכותב באתר "The Street" ומתמחה בחברות קטנות, עם התמחות מיוחדת בחברות ביומד צעירות.

מהדיווח שמסרה החברה, תוצאות הניסוי דווקא נראו מבטיחות. 16 חולים שמטופלים כיום בפולמוזיים, עברו תקופת "ניקוי" של שבועיים, ולאחר מכן התחילו בנטילת התרופה של פרוטליקס. השיפור ממצבם אחרי הניקוי (כלומר, מול אי מתן תרופה) היה 3.4 נקודות בסקאלה מקובלת למדידת תפוקת ריאות, ואילו לעומת מצבם בעת הטיפול הקודם בפולמוזיים, נרשם שיפור של 2.8 נקודות.

פרוטליקס לא מסרה אם התוצאות האלה נחשבות מובהקות מבחינה סטטיסטית (וממילא מדובר בניסוי קטן מאוד, ללא קבוצת ביקורת - כך שלמובהקות סטטיסטית משמעות מעטה כאן), אבל מסרה כי מדובר בתוצאה "משמעותית קלינית" - כלומר, זהו שיעור שיפור שרופאים בתחום יתפשו כמשמעותי.

פוירשטיין לא מתווכח עם התוצאות, אבל הוא משווה אותן לתוצאות הביניים של פרוטליקס, שפורסמו בינואר (וכללו 13 מתוך 16 החולים שהשתתפו בניסוי), שבהן הושג שיפור של 4.1 נקודות מהבסיס (לעומת 3.4 נקודות בדיווח הנוכחי). "אם התוצאות פחות טובות מאשר בניסוי הביניים, מה חיובי בהן?" שואל פוירשטיין. "אולי בישראל למונח 'חיובי' יש פירוש אחר".

העקיצה של פוירשטיין כלפי החברות הישראליות והפרשנות המרחיבה שלהן של המונח "תוצאות חיוביות" היא, למרבה הצער, במקום - אבל לא בהכרח במקרה הזה. נכון, התוצאה שפרסמה פרוטליקס אולי נמוכה מהציפיות לעומת תוצאות הביניים, אבל הגדרתו של פוירשטיין כי היא אינה חיובית, היא עמדה שניתן להתווכח אתה.

רצוי שפרוטליקס תמשיך לעקוב

יש הסברים שונים אפשריים לכך שהתוצאות פחות טובות מתוצאות הביניים. ייתכן כי בעת הבדיקה הראשונה, הפולמוזיים לא נשטף עדיין לגמרי מגופם של החולים, והתוצאה במדידה הראשונה בעצם מייצגת את ההשפעה המשולבת של התרופה של פרוטליקס עם שאריות הפולמוזיים; ייתכן כי 13 החולים ששימשו לתוצאות הביניים, השתפרו בצורה ברורה יותר מהשלושה שהתווספו בהמשך; ייתכן כי בתחילת הניסוי, חולים שאפו את התרופה של פרוטליקס בהתלהבות והקפדה רבה, ועם הזמן המשמעת שלהם התרופפה מעט; כמו כן, ייתכן גם ההסבר השלילי ביותר - שהתרופה אכן משפיעה בתחילת המתן שלה, ואחר כך ההשפעה פוחתת (ואז נשאלת השאלה, על איזו רמה היא מתייצבת). טוב תעשה פרוטליקס אם תמשיך לעקוב אחרי החולים במשך זמן נוסף, אם הדבר אפשרי מבחינת ההסכם עם החולים והרופאים לגבי הניסוי.

כך שהנתונים אמנם מאכזבים לעומת תוצאות הביניים, אבל הם עדיין מעודדים לגבי האפשרות שפרוטליקס תביא לשוק את התרופה שלה ל-CF ושיהיה לתרופה יתרון תחרותי כלשהו מול פולמוזיים, שיאפשר לה לכבוש ממנה לפחות חלק מהשוק.

גם בהינתן הירידות אתמול, מניית פרוטליקס רשמה עלייה של 170% מתחילת השנה, על רקע הזמנה גדולה (24 מיליון דולר) מברזיל למוצר הקיים שלה לטיפול במחלת גושה, כניסת קרן הגידור הייברידג' לפעילות בחברה - וכן בציפייה לתוצאות ניסוי ה-CF.