איש העסקים דני טוקטלי מכר מניות בראק אן.וי בכ-50 מיליון ש'

בעקבות המימוש הנוכחי נותר טוקטלי עם החזקה של יותר מ-7% ממניות חברת הנדל"ן הציבורית, בשווי שוק של כ-185 מיליון שקל

דני טוקטלי, שמעון וינטרוב / צילום: אביב חופי, תמר מצפי
דני טוקטלי, שמעון וינטרוב / צילום: אביב חופי, תמר מצפי

בצל הקרע בין מנהלי חברת הנדל"ן הציבורית בראק אן.וי   לבין בעלי השליטה בה, שמעון וינטרוב ורונן פלד, מכר בימים האחרונים שותפם של השניים האחרונים, איש העסקים דני טוקטלי, כ-2% ממניות החברה תמורת כ-46 מיליון שקל.

בעסקה העיקרית מבין שתיים שביצע מחוץ לבורסה, מכר טוקטלי ממניות בראק תמורת כ-43 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 349 שקל - דומה למחיר השוק של המניה, ובעסקה נוספת מכר ממניות החברה תמורת כ-3 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 360 שקל - גבוה ממחיר השוק בכ-3%.

בשנה האחרונה טיפסה מניית בראק אן.וי ב-35% והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-2.5 מיליארד שקל. בעקבות המימושים הללו נותר טוקטלי, המחזיק במניות בראק אן.וי באמצעות חברת קיפלר (Kipler), עם יותר מ-7% ממניות בראק בשווי שוק נוכחי של כ-185 מיליון שקל.

טוקטלי הוא אחד מהשותפים הבולטים בבראק אן.וי מאז הצטרפה למסחר בבורסה המקומית בדצמבר 2010 באמצעות הנפקת מניות, אז החזיק בכ-19% מההון. מאז ההנפקה הניבה מניית החברה תשואה של 220%.

עבר עסקי עשיר וקרבה ליאיר לפיד

משפחת טוקטלי היא אחת ממשפחות ההון הוותיקות בישראל. הסב, יהודה ז"ל, הקים את חברת הביטוח אריה, עוד לפני קום המדינה. כשפרש מהעסקים הותיר יהודה את חברת הביטוח, בצד נכסי נדל"ן שרכש, לבניו - עוזי ואבינועם.

במשך שנים רבות - בין שנות ה-60 וה-80 של המאה הקודמת, נחשבה משפחת טוקטלי לאחת המשפחות העשירות במשק, וחברת אריה נחשבה לאחת מחברות הביטוח החזקות. הבן אבינועם ניהל את עסקי הביטוח. אלא שבהמשך, בעקבות מכירת חלק גדול מהחברה לאיש העסקים יורם גיל, שנקלע לפשיטת רגל, נקלעה גם אריה לקשיים, ולבסוף נמכרה לכלל ביטוח ומוזגה לתוכה.

דני טוקטלי הוא בנו של אבינועם ז"ל. לצד וינטרוב ופלד הוא נחשב לחלק מחבורת אנשי עסקים המקורבת ליאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד ושר האוצר לשעבר. טוקטלי התחיל את חייו המקצועיים בבתי השקעות בארה"ב, ושם צבר את הונו האישי הראשוני. בישראל הוא ביצע יחד עם קרן ההשקעות מאגנום שקעה מוצלחת במניות DSPG: בתחילת 1999 הם רכשו 15% ממניותיה תמורת 35 מיליון דולר, ושנה אחר כך מכרו אותן ב-130 מיליון דולר.

בראק אן.וי מהווה זרוע הפעילות בגרמניה של קבוצת ההשקעות בנדל"ן BCRE שבשליטת וינטרוב ופלד. ברשות בראק אן.וי 56 נכסים מניבים ברחבי גרמניה, מתוכם 29 למסחר ועוד 24 מתחמי מגורים, בהם 10,400 דירות להשכרה. כמו כן, מפתחת החברה פרויקט יזמי להקמה ומכירה של 850 יחידות דיור למעמד הבינוני-גבוה על קרקעות שבבעלותה בעיר דיסלדורף, ונוסף על כך היא מחזיקה בקרקע המיועדת למגורים בעיר אאכן.

שלא בטובתה, עמדה באחרונה החברה במרכזו של סכסוך פנימי לא שגרתי, בשל מהלך שיזמו וינטרוב ופלד לשינויים בדירקטוריון שלה. בתחילת חודש מארס קיבלו הדירקטורים והמנהלים של בראק אן.וי מכתב מטעם בעלת השליטה BCRE, ובו דרישה לכנס אסיפת בעלי מניות לצורך הדחת דירקטור בלתי תלוי ובחירת שלושה דירקטורים תחתיו, בטענה לאובדן אמון באותו דירקטור.

מנהלי בראק אן.וי ודירקטוריון החברה התנגדו נחרצות למהלך, טענו להתנהגות שאינה הולמת כללי מנהל תקין מצד בעלי השליטה, ואף איימו בפנייה לביהמ"ש בהולנד, בבקשה להוצאת צווי מניעה נגד צעדים חד-צדדיים כנגד החברה. בסופו של דבר, דיווחה בראק אן.וי כי בעלת השליטה "החליטה למשוך לעת עתה את בקשתה לכנס אסיפה מיוחדת לצורך חילופי הגברי בדירקטוריון".

בסיכום 2016 הציגה בראק אן.וי רווח נקי של 76 מיליון אירו, המשקף צמיחה של 21% לעומת 2015. במהלך 2016 נרשמה עלייה של 72 מיליון אירו בשווי הנדל"ן להשקעה שלה, בעוד שההכנסות נטו מהשכרת נכסים גדלו בכ-5% ל-64 מיליון אירו, והרווח ממכירת דירות גדל ב-12% ל-15 מיליון אירו.

בנוסף להחזקותיו בבראק אן.וי, טוקטלי הוא אחד מבעלי המניות הבולטים בחברת השיווק והפרסום באינטרנט הבורסאית וויטסמוק, שם הוא מחזיק בכ-6% מההון בשווי של כ-4 מיליון שקל.