כלכלות אסיה צפויות ללחץ למרות שלא תויגו כ"מניפולטוריות מטבע"

למרות שדוח האוצר האמריקאי ריכך את התייחסותו כלפי מדיניות המטבע של מדינות אסיה, ארה"ב עדיין צפויה לפקח מקרוב על התנהלותן בנושא

תחזית  דולרים מטבע חוץ   / צלם: thinkstock
תחזית דולרים מטבע חוץ / צלם: thinkstock

מדינות אסיה הצליחו להימנע מקבלת תווית של מניפולטריות מטבע בדוח האוצר האחרון של ארה"ב, אך הן עדיין נזהרות מפני חיכוכים אפשריים על רקע טענותיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ממשלו יבקש לתת מענה לבעיות של חוסר איזון במסחר.

טראמפ אמר כי כמה משותפותיה של ארה"ב לסחרת ובמיוחד סין, ביצעו מניפולציות במטבעות שלהן, אך מאז חזר בו מאמירה זו והודה כי סין לא החלישה את היואן כדי להוזיל את היצוא שלה.

סין, יפן, קוריאה הדרומית וטייוואן נותרו ברשימה של מדינות הנתונות תחת בקרה מיוחדת בכל הנוגע להתנהלותן מבחינת המטבע.

"מתן פתרון לחוסר איזון בסחר יהיה נושא מרכזי עבור ארה"ב בשיח שלה עם סין ויפן, בעת שהאיום בהגדרת המניפולטריות נשאר על אש קטנה", כך אמר לרויטרס גורם בכיר בממשלת יפן.

דוח המטבע החצי-שנתי של האוצר האמריקאי שפורסם אתמול (שישי) לא נקב בשמה של אף אחת משותפותיה הגדולות של ארה"ב לסחר כמניפולטורית, אם כי נראה כי הדוח מתיר מקום לנקיטת צעדים עתידית.

טראמפ ריכך את התבטאויותיו נגד התנהלות הסחר של סין לאחר שבייג'ין התערבה בסחר במטבע חוץ כדי לתמוך בשער היואן ועל רקע ציפיותיו כי סין תסייע בהתמודדות עם המתח הגובר בחצי האי הקוריאני.

"אני סבור כי ארה"ב החליטה לוותר (על תיוג סין כמניפולטורית במטבע) בעיתוי הזה משום שהיא מעוניינת בשיתוף-פעולה מצד סין בקוריאה הצפונית", כך לדברי טקאשי מינמי, כלכלן ראשי במכון המחקר נורינצ'קין בטוקיו.