גרוע מצ'רנוביל: נחשפו מסמכים על ניסויים גרעיניים סודיים

מסמך סודי של הצבא הסובייטי שנחשף חושף את היקף הנזק של הניסויים הגרעיניים שנערכו בבריה"מ לשעבר ■ בין השנים 1949-1989 נערכו כ-456 ניסויים בנשק גרעיני בקזחסטן

שם: ניסוי גרעיני קאזחסטן / צילום: מתוך הוידאו
שם: ניסוי גרעיני קאזחסטן / צילום: מתוך הוידאו

מסמך סודי של הצבא הסובייטי שנחשף בימים אלה חושף את היקף הנזק של הניסויים הגרעיניים שנערכו בברית-המועצות. בין השנים 1949-1989 נערכו כ-456 ניסויים בנשק גרעיני בקזחסטן - 116 מהם בוצעו על פני האדמה.

המסמך חושף שבמהלך שנת 1956, אחד הפיצוצים גרם לענן רדיואקטיבי שנישא עם הרוח אל העיירה התעשייתית אוסט-קמנוגורסק. כתוצאה מכך, למעלה מ-600 מתושבי העיירה הזדקקו לסיוע רפואי, וככל הנראה כ-100 אלף אנשים הושפעו מהקרינה הרדיואקטיבית.

משמעות הדבר שהאירוע הזה חמור בהרבה מאסון הכור בצ'רנוביל. למעשה, מבחינת היקף הנפגעים, הוא פי ארבעה גדול יותר ממה שאירע בצ'רנוביל - והנזק מורגש עד ימינו. מקומיים מדווחים שילדים מהאזור ממשיכים להיוולד עם פגמים כתוצאה מהנשורת עד היום.

על-פי המסמך, משלחת של מדענים נשלחו לאזור על-מנת לאמוד את היקף הנזק באזור העיירה. הם גילו זיהומים רדיואקטיביים ברחבי האזור, אבל המשיכו לאמוד את השפעות הקרינה באזור - בלי לספר על הניסויים הגרעיניים לקהילה הבינלאומית או אפילו לאנשי האזור. למעשה, עד עכשיו, כל ממצאי החקירה שלהם סודיים ביותר. מעבר לזה, המסמך מציג ממצאים שאינם תואמים את המציאות - לדוגמה, שהתחלואה באזור היא כתוצאה ממים מזוהמים.