יום לפני הנפקה של 500 מיליון שקל - סכסוך עבודה בבז"ן

בז"ן אמורה לגייס מחר כ-500 מיליון ש' ■ גורם בשוק ההון: סכסוך עבודה יום לפני הנפקה לא עושה טוב ■ לא שגרתי שהחברה לא עדכנה ■ בזן לפני מ"ס ימים: בוחנת את השפעת הסכסוך

יום לפני הנפקה משמעותית של 500 מיליון שקל, הכריזו עובדי בזן  על סכסוך עבודה. סכסוך העבודה הוכרז בעיקר בשל מחלוקת בין העובדים להנהלה על דרכי חלוקת הבונוסים לעובדים עבור רווחי 2016. סכסוך עבודה משמעותי עבור חברה שנמצאת יום לפני הנפקה משמעותית לא עושה לה טוב אולם אם החברה לא דחתה את ההנפקה הרי שהיא מאמינה שהמוסדיים יתעלמו מהמהמורה שנקלעה לדרכם ויזרימו את הביקושים כדי להעביר אותה.

יש לציין כי הכרזה על סכסוך עבודה בתזמון של יום לפני הנפקה הוא חריג ונועד, ככל הנראה, לפגוע בהנפקה וללחוץ על ההנהלה כדי שזו תיענה לדרישות העובדים. עוד יש להדגיש כי במסמכי ההפצה שהפיצו לאומי פרטנרס לא מצוינת כל התייחסות לסכסוך העבודה שהוכרז, ההשפעה שלו וכן הלאה, נתון שאף הוא חריג בחברה בסדר גודל כמו של בז"ן.

יחד עם זאת, ב-20 באפריל דיווחה בז"ן לבורסה כי קיבלה התראה מהעובדים על כוונתם להכריז על סכסוך עבודה ומעבר להודעה לקונית זו לא הרחיבה תוך שהיא נמצאת ברוד שואו לקראת ההנפקה.

כאמור, מחר אמורה בז"ן לצאת להנפקה של שתי סדרות חדשות, כשבחברה מקווים לגייס בשלב הזה מהמוסדיים לפחות 500 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה זרוע החיתום של לאומי פרטנרס שמנוהלת על ידי עופר גרינבאום.

ההנפקה תהיה של שתי סדרות: סדרה ח' בריבית שקלית וסדרה ט' שתישא ריבית קבועה אולם תוצמד לשער החליפין של הדולר. גורמים המעורים בפרטי ההנפקה מסרו ל"גלובס" כי התמורה מההנפקה אמורה לשמש את החברה למיחזור חובות קיימים ולמימון צרכים שוטפים.

סדרה ח' השקלית אמורה להיפרע ב-8 תשלומים שנתיים לא שווים שישולמו בכל 31 בדצמבר של כל שנה החל משנת 2018 ועד שנת 2025. המח"מ של הסדרה עומד על 5.6 והריבית המקסימלית שמוכנה החברה לשלם עומדת על 4.1%, נתון שמשקף לסדרה תשואה של 4.23%.

סדרה ט' הדולרית אמורה להיפרע ב-16 תשלומים חצי שנתיים לא שווים שישולמו ב-31 במארס וב-30 בפטמבר בכל שנה בין השנים 2018 ל-2025. הריבית המקסימלית שמוכנה החברה לשלם עומדת על 5.5%, ריבית שמשקפת תשואה דולרית אפקטיבית של 5.7%. המח"מ של הסדרה עומד על כ-5.25.

את שנת 2016 סיימה החברה עם רווח נקי של 158 מיליון דולר וה-EBITDA שלה הסתכם ב-427 מיליון דולר. מרווח הזיקוק המנוטרל הסתכם ב-2016 ב-6.2 דולר לחבית.

שתי סדרות האג"ח דורגו על ידי מעלות בדירוג Ail מינוס לאחר שעלה לאחרונה באופן משמעותי מרמה של BBB פלוס. יש לציין כי תשואות הסדרות בזן אגח ה  (שקלית) ו-בזן אגח ו  (דולרית) דומות לאלה שתנפיק מחר החברה אולם הן קצרות בשנה.

כזכור, לא מכבר נחשף ב"גלובס" כי איש העסקים, עידן עופר, לטדי שגיא לרכוש את השליטה מידי החברה לישראל בחברה. כדי לעבות את קופת המזומנים של החברה לישראל. שגיא, סירב להצעה.

מבז"ן נמסר: "קבוצת בזן תמשיך לנקוט במדיניות העסקה הוגנת. החברה לומדת את הודעת ההסתדרות והיא בוחנת את צעדיה".